دوره 30 (1402)
دوره 29 (1401)
دوره 28 (1400)
دوره 27 (1399)
دوره 26 (1398)
دوره 25 (1397)
دوره 24 (1396)
دوره 23 (1395)
دوره 22 (1394)
دوره 21 (1393)
دوره 20 (1392)
دوره 19 (1391)
دوره 18 (1390)
دوره 17 (1389)
دوره 16 (1388)
دوره 15 (1387)
دوره 14 (1386)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 10 (1382)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1377)
دوره 5 (1376)
دوره 4 (1374)
دوره 3 (1373)
دوره 2 (1372)
دوره 1 (1370)
جامعه شناسی
بنیانگذاری نظریه اجتماعی در زبان: چرخش زبانی و پیتر برگر

سید اسماعیل مسعودی؛ محمد تقی ایمان؛ حسین عباسی

دوره 31، شماره 107 ، دی 1403، صفحه 1-42

https://doi.org/10.22054/qjss.2025.84993.2874

چکیده
  پیتر برگر از جامعه‌شناسان شاخص معاصر با ارائه نظریه «ساخت اجتماعی واقعیت»، یک نظریه اجتماعی جدید در قرن بیستم ارائه داد؛«چرخش زبانی» نیز به عنوان یکی از جنبش‌های فکریِ این قرن شناخته می‌شود. این مقاله به دنبال تحلیل این مسئله است که آیا نظریه اجتماعی ارائه شده توسط پیتر برگر، ذیل جنبش فکری چرخش زبانی قرار می‌گیرد. از ...  بیشتر

جامعه شناسی
واکاوی تجربه سوگ در خانواده‌های اهداکننده عضو

یزدان کریمی منجرموئی؛ سیدعلیرضا افشانی؛ علی روحانی؛ محمد مبارکی؛ احمد کلاته ساداتی

دوره 31، شماره 107 ، دی 1403، صفحه 43-88

https://doi.org/10.22054/qjss.2025.79978.2791

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف واکاوی تجربه سوگ در خانواده‌های اهداکننده عضو انجام شد. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و با روش پدیدارشناسی استعلایی موستاکاس انجام شده است. نمونه مورد مطالعه شامل 17 خانواده اهداکننده عضو است که به شیوه نمونه‌گیری هدفمند و معیار به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه عمیق استفاده شده است. داده‌های ...  بیشتر

فلسفه علوم اجتماعی
ناعقلانیت واقعیت، بازسازی مفهومی و مسئله ضرورت در علوم فرهنگی: مورد خاص ریکرت و وبر

صابر جعفری؛ الهام ربیعی

دوره 31، شماره 107 ، دی 1403، صفحه 129-166

https://doi.org/10.22054/qjss.2025.85241.2878

چکیده
  این مقاله با تکیه بر رویکردهای نوکانتی استدلال می‌کند چون واقعیت تاریخی-فرهنگی، نامتناهی و فاقد صورت عقلانی پیشین است، شرط امکان شناخت آن بازسازی روشمند به میانجی مفاهیم است. اگر وحدت و کلیت در واقعیت فی‌نفسه نیست، ضرورت و عینیت علمی علوم فرهنگی از کجا می‌آید؟ پاسخ بر دو محور پیش می‌رود: یکم اصل انتخاب و تعیین هدف و علایق شناختی ...  بیشتر

جامعه شناسی
واکاوی مفاهیم،آثار و فهم زیملی در ایران

علی یعقوبی چوبری

دوره 31، شماره 107 ، دی 1403، صفحه 167-202

https://doi.org/10.22054/qjss.2025.81231.2815

چکیده
  هدف اصلی این مطالعه بررسی مفاهیم، ترجمۀ آثار و فهم زیملی در ایران است. برمبنای یافته‌های تحقیق در دورۀ اول که مقارن با تأسیس دانشگاه تهران و رشتۀ جامعه‌شناسی است نه تنها زیمل در ایران مورد توجه نبود بلکه در جوامع غربی نیز چندان جایگاهی جدی نداشت. در دورۀ دوم، با تأسیس مؤسسۀ تحقیقات اجتماعی در سال ۱۳۳۷، زیمل نزد جریان‌های مسلط جامعه‌شناسی ...  بیشتر

روش شناسی علوم اجتماعی
کدام تفسیر از نظریه کوانتوم مناسب علوم اجتماعی در قرن 21ام است؟

ابوذر مرادی

دوره 31، شماره 107 ، دی 1403، صفحه 203-243

https://doi.org/10.22054/qjss.2025.81925.2831

چکیده
  در مقاله حاضر تلاش شده که با معرفی تفاسیر موجود از نظریه کوانتوم، نشان داده شود کدام تفسیر برای بسط این نظریه به ساحت علوم اجتماعی در قرن جدید مناسب‌تر است. معیار قضاوت در مورد اینکه کدام تفسیر مناسب‌تر است رجوع به تفسیری است که قادر باشد با عبور از مادی‌گرایی جایی برای ذهن به‌عنوان یک پدیده فیزیکی، ولی غیرمادی بگشاید. نشان داده ...  بیشتر