دوره 30 (1402)
دوره 29 (1401)
دوره 28 (1400)
دوره 27 (1399)
دوره 26 (1398)
دوره 25 (1397)
دوره 24 (1396)
دوره 23 (1395)
دوره 22 (1394)
دوره 21 (1393)
دوره 20 (1392)
دوره 19 (1391)
دوره 18 (1390)
دوره 17 (1389)
دوره 16 (1388)
دوره 15 (1387)
دوره 14 (1386)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 10 (1382)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1377)
دوره 5 (1376)
دوره 4 (1374)
دوره 3 (1373)
دوره 2 (1372)
دوره 1 (1370)
جامعه شناسی
چرخش از نظم حقوقی سلطانی (اتحادیه‌ای- قبیلگی) به نظم حقوقی فقاهتی (اثنی‌عشری)

احمد رضا (سمکو) برزیده؛ محمد تقی کرمی؛ محمد ملاعباسی

دوره 31، شماره 106 ، مهر 1403، صفحه 1-44

https://doi.org/10.22054/qjss.2025.83074.2853

چکیده
  این پژوهش به بررسی چرخش در نظم حقوقی ایران در دورة صفویه می‌پردازد؛ دوره‌ای که در آن، مرجعیت حقوقی از ساختار سلطانی و دیوانی به سوی نظمی فقاهتی و فقه‌محور منتقل شد. برخلاف رویکردهای توصیفی یا تک‌عاملی که این تحول را صرفاً ناشی از پیوند میان دولت صفوی و علمای شیعه دانسته‌اند، این تحقیق با اتکا به چارچوب مفهومی تلفیقی، شامل نظریه ...  بیشتر

جامعه شناسی
تشخیص سلامت اجتماع از چشم‌انداز جامعه‌شناسی حقوق: ارزیابی وضعیت رعایت قانون در ایران

روح الله اسلامی؛ علی انتظاری

دوره 31، شماره 106 ، مهر 1403، صفحه 45-76

https://doi.org/10.22054/qjss.2025.82117.2836

چکیده
  چکیدهاز خلال مطالعه زمینه اجتماعی تکوین نظام حقوق جدید ایران و تلاش برای کاربست رویکرد جامعه‏شناسی حقوق دورکیم، این درک نظری آشکار می‏شود که بیان مسأله اجتماعی قانون در ایران با تاکید بر مفهوم آنومی و تلقی از وضعیت چونان آسیب و بیماری با رویکرد نظری دورکیم نسبت به حقوق ناسازگار است. در مقاله حاضر برای عبور از این ناسازگاری نظری، ...  بیشتر

درآمدی بر موضع انتقادی هابرماس بر پوزیتیویسم منطقی

غلامرضا لطیفی

دوره 31، شماره 106 ، مهر 1403، صفحه 77-106

https://doi.org/10.22054/qjss.2021.33463.1844

چکیده
   رشد علوم تجربی و تأثیرات آن مرزبندی بین علم و غیر علم را به همراه داشت. حلقه وین با محدود کردن علم به علوم تجربی و طرد سایر معارف، راه حصول به علم را مشاهده و آزمون فرضیه قلمداد نمود.دامنه این دیدگاه به علوم انسانی نیز کشیده شد و مطالعه مسائل انسانی با رویکرد تجربی دنبال گردید. پوپر، کوهن و لاکاتوش با تعدیل وجه افراطی دیدگاه علم تجربی، ...  بیشتر

مطالعات فرهنگی
زیبایی و جنسیت در فضای مجازی ایرانی: تداوم نابرابری یا قدرت‌بخشی؟

محمدسعید ذکایی؛ سیمین ویسی

دوره 31، شماره 106 ، مهر 1403، صفحه 107-158

https://doi.org/10.22054/qjss.2025.83663.2855

چکیده
  چکیده:مجال ابرازگری در فضای مجازی همزمان فرصت­هایی را برای برابری و قدرت­بخشی و نیز انقیاد زنان به­وجود آورده است. مقالۀ حاضر با استفاده از روش­های تحلیل متنی در فضای مجازی به­دنبال فهم نوع مواجهه و گفتگوی کاربران ایرانی نسبت به مقولۀ زیبایی و آثار فرهنگ دیجیتال بر درک و نمایش آن است. یافته­ها در مجموع بیانگر غلبه نگرش­های ...  بیشتر

روش شناسی علوم اجتماعی
چیستی، چرایی و آسیب‌شناسی نظامی‌سازی پلیس

سعیده سلیمانی؛ عظیم آقابابایی طاقانکی

دوره 31، شماره 106 ، مهر 1403، صفحه 159-194

https://doi.org/10.22054/qjss.2025.84925.2872

چکیده
  نظامی‌سازی پلیس به عنوان سازوکار مقابله با جرایم پیچیده، سازمان‌یافته و تهدیدات امنیتی، در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از کشورها از جمله ایران به‌خصوص در سیاست‌جنایی افتراقی امنیت‌مدار در برخی جرایم خاص، قرار گرفته است. این پژوهش، به روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای، با بررسی مبانی، دلایل و پیامدهای اجتماعی-سیاسی ...  بیشتر

جامعه شناسی
برساخت معنا پیرامونِ محلۀ جعفرآباد

سیاوش قلی پور؛ نادر امیری؛ زیبا احمدی

دوره 31، شماره 106 ، مهر 1403، صفحه 195-230

https://doi.org/10.22054/qjss.2025.78460.2766

چکیده
  این مقاله فرآیند برساخت معنا در محله جعفرآباد در کلانشهر کرمانشاه را بررسی می‌کند. چهارچوب نظری پژوهش مبتنی بر آرای راب شیلدز در باب «فضاسازی اجتماعی» است. روش پژوهش مردم‌نگاری و فنون گردآوری داده‌ها شامل مصاحبه و مشاهده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که فقر تأسیسات زیرساختی و خدماتیِ محله به همراه فعالیت‌های گوناگون ...  بیشتر