نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیأت علمی و استادتمام گروه مطالعات فرهنگی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
2 دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
چکیده:
مجال ابرازگری در فضای مجازی همزمان فرصتهایی را برای برابری و قدرتبخشی و نیز انقیاد زنان بهوجود آورده است. مقالۀ حاضر با استفاده از روشهای تحلیل متنی در فضای مجازی بهدنبال فهم نوع مواجهه و گفتگوی کاربران ایرانی نسبت به مقولۀ زیبایی و آثار فرهنگ دیجیتال بر درک و نمایش آن است. یافتهها در مجموع بیانگر غلبه نگرشهای فردگرایانۀ کاربران نسبت به بدن خویش است. با این حال اهمیت تمایز در جامعۀ ایرانی و نیز استانداردهای زیبایی تحمیلشده از طرف خانواده و محیط کار (فشار و رقابت ناشی از تنگنای ازدواج و نیز فضای شرکتهای خصوصی)، زنان ایرانی را متمایل به کلیشههای زیبایی ساخته است. ارائۀ مداوم محصولات جدیدتری برای تکمیل زیبایی و نیز نداشتن سرمایۀ مادی کافی برای ایجاد سرمایۀ فرهنگی جسمانی سبب اضطراب مداوم و بسط علاقه به زیبایی شده است؛ مردان، قومیتها و حتی افرادی که دچار نقصهایی هستند نیز میتوانند خود را زیبا بدانند، اما همچنان مخرج مشترک زیبایی، ارزشهای طبقۀ متوسط و تبلیغ الگوهای آن توسط فرهنگ مصرفی مسلط غربی صورت میگیرد. در فضای مجازی ایرانی، مصرف آشکار و فزایندۀ زیبایی و یا مقاومت در برابر آن در هم تنیدهاند و انواع هویتی متناقضی را بوجود آورده است.
واژگان کلیدی: زیبایی، سرمایۀ زیبایی، زیبایی استاندارد، اضطراب زیبایی، دموکراسی زیبایی، بریکولاژهای زیبایی
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Beauty and gender in Iranian virtual space: Continuation of inequality or empowerment?
نویسندگان [English]
- mohammad saeed zokaei 1
- simin veisi 2
1 Full Professor, Department of Cultural Studies, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
2 allameh tabatabaei
چکیده [English]
The space for expression in the virtual space has created opportunities for equality and empowerment as well as subjugation.Using text analysis methods, we went to the virtual space data and sampling continued until theoretical saturation. Individualistic attitudes towards one's body can be seen, but due to the importance of distinction in Iranian society, as well as the beauty standards imposed by the family and work structure (pressure and competition due to the marriage squeeze as well as the atmosphere of private companies), Iranian women take refuge in beauty stereotypes. By consuming beauty products, you should transform yourself into a beautiful and well-made object with diverse and affected by the market patterns,. The continuous presentation of the latest products to complete the beauty and not having enough material capital to create bodily cultural capital has caused constant anxiety. The theme of beauty has expanded; Men, ethnicities and even people with defects can also consider themselves beautiful, But there is still a common denominator of beauty that has middle class form and promoted by consumer culture. In the Iranian virtual space, obvious and increasing consumption and forms of resistance are interwoven and have created a variety of contradictory identities.
کلیدواژهها [English]
- beauty.beauty capital
- standard beauty
- beauty anxiety
- beauty democracy
- beauty bricolage