مطالعات فرهنگی
معصومه طالبی دلیر؛ علیخواه فردین؛ سید هاشم موسوی
چکیده
این روزها برخلاف گذشته، برگزاری جشن عروسی در شهرهای بزرگ، کمتر شکلی مشارکتی دارد و مراحل مختلف آن، غالباً، از آغاز تا پایان، به مؤسسات تجاری سپرده میشود. این شرایط بیانگر آن است که در جامعه امروزی، صنعتی به نام صنعت عروسی در حال شکلگرفتن است و عروسیها رو به سوی تجاری شدن دارند. هدف این مقاله شناخت ویژگیهای این صنعت نوپدید ...
بیشتر
این روزها برخلاف گذشته، برگزاری جشن عروسی در شهرهای بزرگ، کمتر شکلی مشارکتی دارد و مراحل مختلف آن، غالباً، از آغاز تا پایان، به مؤسسات تجاری سپرده میشود. این شرایط بیانگر آن است که در جامعه امروزی، صنعتی به نام صنعت عروسی در حال شکلگرفتن است و عروسیها رو به سوی تجاری شدن دارند. هدف این مقاله شناخت ویژگیهای این صنعت نوپدید در شهر همدان و مطالعه جنبههای مختلف آن است. در خصوص صنعت جشن ازدواج نظریهها، تحقیقات و دیدگاههای متنوعی وجود دارد که بهطورکلی بر کنشگری زنان، مصرفگرایی و تجلی کالاییشدن نظام سرمایهداری تأکید دارند. این دیدگاهها در مقاله مرور شدهاند. روش تحقیق این مقاله، روش کیفی است و دادههای آن از طریق مصاحبه عمیق نیمهساختیافته با 16 نفر از شاغلین صنعت عروسی شهر همدان جمعآوریشده است. مفاهیم بنیادین مصاحبهها سپس با تکنیک تحلیل مضمون استخراجشده و درنهایت تحلیلها بر پایه نُه مضمون محوری ساخت یافتهاند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که گسترش صنعت جشن عروسی که «تجاریشدن» ویژگی برجسته آن است «سوبژکتیویته زنانه» و تقویت فرهنگ «فردگرایی» و «کالا شدگی» را در بردارد و به تضعیف مراسم عروسی محلی میانجامد.
مطالعات فرهنگی
ذکرالله محمدی؛ محسن پرویش
چکیده
هویت ایرانی از جمله مباحث بسیار مهم و قابلتوجهی بوده که در طول تاریخ ایران موردتوجه مورخان و نویسندگان برجسته بوده است. هویت ایرانی به معنای دلبستگی عاطفی و تعهد نسبت به میراث فرهنگی، میراث سیاسی و تبار مشترک ایرانی است. در پژوهش حاضر، تلاش بر این است که هویت ایرانی بر اساس تعریف مذکور در آراء و اندیشههای ابوعلی مسکویه در تاریخنگاری ...
بیشتر
هویت ایرانی از جمله مباحث بسیار مهم و قابلتوجهی بوده که در طول تاریخ ایران موردتوجه مورخان و نویسندگان برجسته بوده است. هویت ایرانی به معنای دلبستگی عاطفی و تعهد نسبت به میراث فرهنگی، میراث سیاسی و تبار مشترک ایرانی است. در پژوهش حاضر، تلاش بر این است که هویت ایرانی بر اساس تعریف مذکور در آراء و اندیشههای ابوعلی مسکویه در تاریخنگاری او مورد کنکاش و بررسی قرار گیرد. شیوهای که او در تاریخنگاری خود اتخاذ میکند در روند تکوین افقهای تاریخنگاری ایرانی تأثیر بسزایی برجای گذاشته است؛ بنابراین با بررسی و جستوجوی آثار مسکویه میتوان مفاهیمی درباره ایران، تفکر ایرانی، الگوی مناسب نظام سیاسی و... را شناسایی نمود. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی به دنبال پاسخگویی به این سؤال میباشد که انگارههای هویت ایرانی در اندیشه تاریخنگاری مسکویه کدام است؟
مطالعات فرهنگی
رضا صفری شالی
چکیده
مقاله حاضر با هدف مطالعه جامعهشناختی تعیین رابطه میان دو متغیر «پذیرش اجتماعی بدن» و «سرمایه فرهنگی» با «گرایش به جراحی زیبایی» انجامشده است. تحقیق به روش پیمایشی به اجرا درآمده است. جامعه آماری آن شامل کلیه زنان 15 تا 54 سال ساکن در شهر ملایر در سال 1394 است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 656 نفر است. نتایج ...
بیشتر
مقاله حاضر با هدف مطالعه جامعهشناختی تعیین رابطه میان دو متغیر «پذیرش اجتماعی بدن» و «سرمایه فرهنگی» با «گرایش به جراحی زیبایی» انجامشده است. تحقیق به روش پیمایشی به اجرا درآمده است. جامعه آماری آن شامل کلیه زنان 15 تا 54 سال ساکن در شهر ملایر در سال 1394 است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 656 نفر است. نتایج توصیفی نشان میدهد که زنان در سطح زیاد تمایل به جراحی زیبایی (5/46) دارند. همچنین در سطح متوسط برخوردار از سرمایه فرهنگی (63/37) و در سطح متوسط و رو به بالا (7/39) طالب موردپذیرش قرار گرفتن هستند. نتایج رگرسیونی نشان داد که از بین متغیرهای مستقل، ابعاد سرمایه فرهنگی (سرمایه عینیت یافته، تجسمیافته، نهادی شده) و ابعاد پذیرش اجتماعی بدن (پذیرش عمومی، سازمانی، همسالان)، متغیرهای سرمایه عینیت یافته با مقدار بتای (51/0)، پذیرش اجتماعی عمومی (49/0)، سرمایه فرهنگی نهادی شده (26/0) و پذیرش همسالان (22/0) بیشترین سهم را در تبیین متغیر وابسته داشتهاند. در ضمن معادله پیشبینی میزان تمایل زنان به جراحی زیبایی میتواند 1/58 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین کند. نتیجه نشان میدهد که بیشترین دلیل انجام جراحی زیبایی با اهداف مصرف تظاهری و برخورداری از رفاه عینی و دریافت مقبولیت اجتماعی است.
مطالعات فرهنگی
محمدحسین پناهی؛ علی احمد رفیعی راد؛ مرضیه محمدی
چکیده
مطالعه حاضر به دریافت زنان روستایی میانکوه شرقی پلدختر از سریال «گذر از رنجها» پرداخته است که در زمستان 1393 از شبکه اول تلویزیون پخش شده است. افراد مورد مطالعه با استفاده از نمونهگیری هدفمند انتخاب و تا اشباع نظری با 21 نفر آنها مصاحبه نیمه ساختیافته انجامشده، سپس دادهها مورد تحلیل مضمونی قرارگرفتهاند. بر اساس یافتهها، ...
بیشتر
مطالعه حاضر به دریافت زنان روستایی میانکوه شرقی پلدختر از سریال «گذر از رنجها» پرداخته است که در زمستان 1393 از شبکه اول تلویزیون پخش شده است. افراد مورد مطالعه با استفاده از نمونهگیری هدفمند انتخاب و تا اشباع نظری با 21 نفر آنها مصاحبه نیمه ساختیافته انجامشده، سپس دادهها مورد تحلیل مضمونی قرارگرفتهاند. بر اساس یافتهها، زنان موردمطالعه در موقعیتهای مختلف اجتماعی، گفتمان مسلط سریال را فعالانه خوانش نمودهاند. نوع دریافت زنان بهصورت طیفی در سه گروه انتقادی، جایگاه مسلط و توافقی بوده است. یافتهها نشان میدهد؛ زنان بر اساس میزان دسترسی گفتمانی، در ارزشها و ایدهآلهای متن جرحوتعدیل به عمل آورده و آن را در بستر اجتماعی و فرهنگی خود، مورد گفتگو قرار دادهاند. آنها معانی گفتمان مسلط مشتمل بر تقابلهای دوگانه، نمونه آرمانی زن و روانشناسی کردن امور را بر اساس جایگاه خود تعدیل کرده و به خلق و بسط معانی جدید مانند «نقش تعین کنندگی مردان» و «گریز از رنجها» مبادرت نمودهاند. این سریال زنان را به علل گوناگون مانند سرگرمی، لذت، موضوع گفتگو و همذات پنداری با قهرمان داستان جذب خود کرده بود. بهطورکلی، این یافتهها، تأییدکننده نظریه مخاطب فعال حتی در مورد زنان روستایی موردمطالعه میباشد.
مطالعات فرهنگی
یعقوب احمدی
چکیده
مطالعه حاضر درواقع پژوهشی در حوزه روانشناسی اجتماعی است و به بررسی وضعیت جهتگیریهای ارزشی جوانان شهر سنندج (18-29) که بازتاب اهداف متعالی و مطلوب و اولویتهای کنشی و باوری آنهاست در پیوند با سبکهای هویتی میپردازد. روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی، کاربردی و پیمایشی و مقطعی است (نیمه دوم سال 2017). حجم نمونه مقتضی 345 نفر ...
بیشتر
مطالعه حاضر درواقع پژوهشی در حوزه روانشناسی اجتماعی است و به بررسی وضعیت جهتگیریهای ارزشی جوانان شهر سنندج (18-29) که بازتاب اهداف متعالی و مطلوب و اولویتهای کنشی و باوری آنهاست در پیوند با سبکهای هویتی میپردازد. روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی، کاربردی و پیمایشی و مقطعی است (نیمه دوم سال 2017). حجم نمونه مقتضی 345 نفر و نمونهگیری نیز به روش خوشهای چندمرحلهای انجامگرفته است. یافتههای تجربی حاکی از ارتباط معنادار و مثبت میان سبک هویتیابی اطلاعاتی با ابعاد آمادگی برای تغییر و شاخص موفقیت در بعد خودافزایی ارزشهای فرهنگی؛ سبک هنجاری با بعد محافظهکاری و نهایتاً سبک هویتیابی آشفته با ارزشهای فرهنگی در راستای تأکید بر منافع فردی مانند ارزشهای مربوط به خودافزایی است. به لحاظ نظری، میتوان عنوان نمود که علیرغم تمرکز بر جنبههای متمایز، نوعی یکپارچگی نظری، محتوایی و پیشفرضهای همپوشان بهویژه در رابطه با انگیزههای انسانی در این دو گونهشناسی (سبکهای هویتیابی و ارزشهای فرهنگی) و بحث نظری در راستای خود، هویت و فرهنگ وجود دارد. چنین وضعیتی را بیش از همه میتوان به تعبیری وبری بهمثابه نوعی رابطه یا هماهنگی انتخابی میان سبکهای هویتی و ارزشهای فرهنگی تلقی کرد.