نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

10.22054/qjss.2025.81231.2815

چکیده

هدف اصلی این مطالعه بررسی مفاهیم، ترجمۀ آثار و فهم زیملی در ایران است. برمبنای یافته‌های تحقیق در دورۀ اول که مقارن با تأسیس دانشگاه تهران و رشتۀ جامعه‌شناسی است نه تنها زیمل در ایران مورد توجه نبود بلکه در جوامع غربی نیز چندان جایگاهی جدی نداشت. در دورۀ دوم، با تأسیس مؤسسۀ تحقیقات اجتماعی در سال ۱۳۳۷، زیمل نزد جریان‌های مسلط جامعه‌شناسی ایران ــ شامل پوزیتیویست‌ها و چپ‌گرایان ــ جایگاهی حاشیه‌ای یافت و تصویری مبهم از او در فضای علمی کشور شکل گرفت. در دورۀ سوم مقاومت علیه جامعه‌شناسی در ایران شکل گرفت و مخاطب اصلی آن طبقات محروم جامعه بود و در مقایسه با دورۀ قبل تفاوت محسوسی وجود نداشت. در مرحله چهارم و در دهۀ هفتاد اتفاقات مهمی در عرصۀ داخلی و بین‌المللی رخ داد. جامعه پساانقلابی گذار از جامعه انقلابی به جامعه مصرفی بود. مفهوم سبک زندگی در‌کانون اصلیِ مطالعات علوم انسانی و اجتماعی قرار گرفت و مفاهیم و آثار بیشتری از زیمل در ایران ترجمه و تألیف شدند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Analyzing the concepts, works and understanding of Simmelian in Iran

نویسنده [English]

  • ali yaghoobi

Department of Social Sciences, Faculty of Literature and Human Sciences, University of Guilan, Guilan University, Rasht, Iran.

چکیده [English]

The main objective of this study is to examine the concepts, translations, and Simmelian reception in Iran. According to the findings, during the first period—coinciding with the establishment of the University of Tehran and the discipline of sociology—Simmel’s thought was not only overlooked in Iran but also lacked a serious position in Western contexts. In the second period, with the founding of the Institute for Social Research in 1958, Simmel occupied a marginal place within the dominant currents of Iranian sociology—namely, positivists and leftists—and a blurred image of him emerged in the academic sphere. The third period was marked by resistance against sociology in Iran, with the discipline primarily addressing the disadvantaged social classes, while no substantial difference from the preceding stage was observed. In the fourth period, during the 1990s, significant domestic and international developments took place. Post-revolutionary Iranian society transitioned from a revolutionary to a consumer society. Within this context, the concept of lifestyle came to occupy a central position in the humanities and social sciences, and more of Simmel’s works and concepts were translated and produced in Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Genealogy
  • Iranian Sociology
  • Georg Simmel
  • Simmelian Reception
  • Historical Discontinuity