دوره 27 (1399)
دوره 26 (1398)
دوره 25 (1397)
دوره 24 (1396)
دوره 23 (1395)
دوره 22 (1394)
دوره 21 (1393)
دوره 20 (1392)
دوره 19 (1391)
دوره 18 (1390)
دوره 17 (1389)
دوره 16 (1388)
دوره 15 (1387)
دوره 14 (1386)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 10 (1382)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1377)
دوره 5 (1376)
دوره 4 (1374)
دوره 3 (1373)
دوره 2 (1372)
دوره 1 (1370)
سیاستگذاری آسیب‌های اجتماعی در ایران دهه 60

مهدی کاوه؛ منصور طبیعی؛ محمود شهابی؛ حبیب احمدی

دوره 28، شماره 95 ، اسفند 1400

https://doi.org/10.22054/qjss.2022.67728.2521

چکیده
  باتوجه به ارتباط وثیق سیاستگذاری اجتماعی با ساحت سیاست، سعی بر آن است که شکل‌گیری سیاست‌های اجتماعی مربوط به آسیب‌های اجتماعی در دوران انقلاب به عنوان نقطه عطف تحولات سیاسی با عطف توجه به نظریه حکومت‌مندی میشل فوکو، تحلیل شود. لذا، به منظور عینیت‌بخشی به مراحل روشی کار، تحلیل محتوای مضمونی، مورد استفاده قرار گرفت. داده‌های مورد ...  بیشتر

واکاوی بسترها و زمینه‌های نابرابری جنسیتی در بازار کار و اشتغال

فاطمه قره حسنلو؛ زهرا میرحسینی

دوره 28، شماره 95 ، اسفند 1400

https://doi.org/10.22054/qjss.2022.68020.2531

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف واکاوی بسترها و زمینه‌های شکل‌دهنده نابرابری جنسیتی در بازارکار و اشتغال و با استفاده از رویکرد کیفی پدیدارشناختی و مبتنی بر تجربیات زیسته زنان ساکن شهر تهران انجام شده است. به این ‌منظور، با 23 زن 18 تا 68 ساله که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده‌اند، مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته انجام شد تا بسترها و زمینه‌های ...  بیشتر

درک و تصور زنان از مقوله حیا؛ بررسی پدیدارشناختی

محمدتقی کرمی؛ شیما علی آبادی

دوره 28، شماره 95 ، اسفند 1400

https://doi.org/10.22054/qjss.2023.67836.2530

چکیده
  حیا در جامعه ایرانی همواره از ارزش‌های فرهنگی محسوب شده و اگرچه کاربرد عام دارد ولی از گذشته بخش مهمی از زنانگی آرمانی جامعه ایرانی را تشکیل داده است. علاوه بر فرهنگ، در گفتمان دینی رسمی نیز بر حیا تأکید می‌شود و پیوند وثیقی نیز با حجاب و برخی رفتارهای زن دارد. چنین رویکردی موجب شده است با کمترشدن تمایل زنان به الگوهای مطلوب رسمی حجاب ...  بیشتر

دانشجوی پزشکی و تجربه‌ی پرولتاریا؛ مطالعه‌ا‌ی انتقادی در آموزش پزشکی در ایران

احمد کلاته ساداتی

دوره 28، شماره 95 ، اسفند 1400

https://doi.org/10.22054/qjss.2023.64815.2468

چکیده
  آموزش پزشکی، میدانی است متشکل از روابط و مناسبات پیچیده‌ی قدرت، که نیروهای تعیین‌کننده آن در درون و از بیرون میدان، اِعمال قدرت می‌کنند. عدم توازن بین نیروها، به برساخت‌های اجتماعی نامتعارف بخصوص در حرفه‌ای‌گرایی پزشکی می‌انجامد. هدف تحقیق حاضر، کشف و واکاوی موضوع در آموزش پزشکی در ایران است. در چارچوب مطالعه‌ای انتقادی و در ...  بیشتر

مسائل اجتماعی مرزنشینان: دیگری‌سازی، بازنمایی رسانه‌ای و امنیتی سازی فضا

سارا یوسفی خواه؛ روح الله قاسمی

دوره 28، شماره 95 ، اسفند 1400

https://doi.org/10.22054/qjss.2022.68321.2542

چکیده
  هدفِ مقاله بررسی این موضوع است که در چه گفتمانی مسائل اجتماعی مرزنشینان، پرابلمتیک نمی‌شود.در بخش مبانی،نظریه­ی شرق­شناسی(داخلی) را به منظور تببین پرابلماتیک نشدن مسائل اجتماعی انتخاب کرده­ایم. طبق این نظریه، رویکرد کلی مرکز،دیگری­سازی در مناطق پیرامونی(مرزی) است و با ایجاد دوگانه­ها(زبانی، قومیتی و دینی)،دست به امنیتی­سازی ...  بیشتر

کرونا و سکولاریسم: تحلیل رابطه مذهب، علم و سیاست در مواجهه با بحران بیماری کووید 19 در کشور ایران

اکرم حمیدیان

دوره 28، شماره 95 ، اسفند 1400

https://doi.org/10.22054/qjss.2022.58558.2349

چکیده
  کمتر از یک سال از بیماری اپیدمیک کرونا در سطح جهان می گذرد با این حال در همین مدت کوتاه تأثیرات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و حتی فرهنگی بسیار و بارزی در همه جوامع درگیر با این بیماری بر جای گذاشته است.در این مقاله سعی شده به روش کیفی و مشاهده مشارکتی تأثیر این بیماری بر مقوله مذهب در کشور ایران مورد تحلیل قرار گیرد. تحلیل روند شیوع بیماری ...  بیشتر