محسن نیازی؛ ایوب سخایی؛ ندا خداکرمیان گیلان؛ فاطمه حامی کارگر؛ آزاد امیدوار
چکیده
پژوهشهای مختلفی در مورد رابطه دینداری و سلامت اجتماعی به انجام رسیده که نتایج متفاوتی در پی داشته است، بهگونهای که دامنه تغییر اندازه اثرهای بهدستآمده از این مطالعات بسیار زیاد است. ازاینرو هدف پژوهش حاضر ترکیب کمی نتایج این پژوهشها با استفاده از تکنیک فراتحلیل میباشد. برمبنای نمونهگیری هدفمند نوزده پژوهش واجد شرایط ...
بیشتر
پژوهشهای مختلفی در مورد رابطه دینداری و سلامت اجتماعی به انجام رسیده که نتایج متفاوتی در پی داشته است، بهگونهای که دامنه تغییر اندازه اثرهای بهدستآمده از این مطالعات بسیار زیاد است. ازاینرو هدف پژوهش حاضر ترکیب کمی نتایج این پژوهشها با استفاده از تکنیک فراتحلیل میباشد. برمبنای نمونهگیری هدفمند نوزده پژوهش واجد شرایط که طی سالهای 1389 تا 1399 انجام شده بود گزینش شدند و بهمنظور تجزیهوتحلیل اطلاعات از نرمافزار جامع فراتحلیل CMA2 استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که اندازه اثر ترکیبی تصادفی دینداری بر سلامت اجتماعی برابر با 331/0 است که بر اساس نظام تفسیر کوهن در محدوده اطمینان در سطح متوسط رو به بالا میباشد، با توجه به ناهمگونی مطالعات دو متغیر «جنس» و «محدوده جغرافیایی» بهعنوان متغیر تعدیلگر موردبررسی قرار گرفت. نتایج حاصل نشان دادند که سلامت اجتماعی در بین مردان بیشتر از زنان متأثر از دینداری است. همچنین نتایج حاصل از نقش تعدیلکنندگی محدوده جغرافیایی نشان داد که سلامت اجتماعی در بین شهروندان ساکن در شمال کشور بیش از سایر محدوده جغرافیایی متأثر از دینداری است.
اردشیر انتظاری؛ فاطمه درخشان
چکیده
بر اساس رویکرد غالب در توسعه، در چند دهه اخیر، مسیر رشد، در سطوح مختلف خرد و کلان از طریق تولید و تمرکز بر صنایع با ارزشافزوده بالا نظیر صنایع فرهنگی میگذرد. برنامهریزی و مدیریت در فرایند تولید، توزیع و مصرف محصولات فرهنگی از شناختهشدهترین و مهمترین وظایف دولتها در سطح جهان است که از آن بهعنوان محور اصلی در توسعه ...
بیشتر
بر اساس رویکرد غالب در توسعه، در چند دهه اخیر، مسیر رشد، در سطوح مختلف خرد و کلان از طریق تولید و تمرکز بر صنایع با ارزشافزوده بالا نظیر صنایع فرهنگی میگذرد. برنامهریزی و مدیریت در فرایند تولید، توزیع و مصرف محصولات فرهنگی از شناختهشدهترین و مهمترین وظایف دولتها در سطح جهان است که از آن بهعنوان محور اصلی در توسعه اقتصادفرهنگ جوامع یاد میشود. طبق رویکردهای جدید، نقشآفرینی دولت در اقتصادفرهنگ نیازمند شاخصههایی است تا از این طریق فرایند توسعه تسهیل گردد. یکی از مهمترین این شاخصهها که مبتنی بر وجود زیرساختهای نهادی است، شاخصهای ترکیبی حکمرانی خوب میباشد. هدف مطالعه، بررسی رابطه میان شاخصهای حکمرانی خوب و توسعه اقتصادفرهنگ کشورها میباشد. لذا با بهکارگیری روش تحلیل تطبیقی- کمی در میان 20 کشور توسعهیافته و رشدیافته در اقتصادفرهنگ و ایران، توسعهیافتهگی اقتصادفرهنگ و حکمرانی خوب موردبررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد که اقتصادفرهنگ ایران و شاخصهای حکمرانی خوب فاصله زیادی با کشورهای توسعهیافته و رشدیافته دارند و این معرف توسعهنیافتگی اقتصادفرهنگ در ایران است. همچنین نتایج تحلیل همبستگی و رگرسیون چندگانه نشان میدهد که میان شاخص حکمرانی خوب و توسعه اقتصادفرهنگ این کشورها رابطه مستقیم و با شدت قابل قبولی (R2=0.50) وجود دارد.
محمدحسین پناهی؛ علی علیآبادی
چکیده
این پژوهشِ پیمایشی باهدف بررسی رابطه بین میزان بهرهگیری از رسانههای خارجی و فرهنگ سیاسی انجام شد. بدین منظور، با مرور پژوهشها و نظریههای مرتبط با موضوع، فرضیههای پژوهش از چارچوب نظری استخراج و شاخصهای سنجش فرهنگ سیاسی ساخته شد. بهمنظور گردآوری دادهها و آزمون تجربی فرضیهها، پس از طراحی پرسشنامه توسط پژوهشگر، 410 نفر ...
بیشتر
این پژوهشِ پیمایشی باهدف بررسی رابطه بین میزان بهرهگیری از رسانههای خارجی و فرهنگ سیاسی انجام شد. بدین منظور، با مرور پژوهشها و نظریههای مرتبط با موضوع، فرضیههای پژوهش از چارچوب نظری استخراج و شاخصهای سنجش فرهنگ سیاسی ساخته شد. بهمنظور گردآوری دادهها و آزمون تجربی فرضیهها، پس از طراحی پرسشنامه توسط پژوهشگر، 410 نفر از شهروندان ۱۸ ساله و بالاترِ ساکن مناطق ۲۲ گانه شهر تهران با روش نمونهگیری طبقهای برگزیده شدند. مطابق با یافتههای توصیفی پژوهش، شهروندان تهرانی موردبررسی در نمونه آماری به ترتیب به فرهنگهای سیاسی لیبرالی، سوسیالیستی و اسلامی گرایش داشتند. بر اساس یافتههای تبیینی پژوهش، با افزایش میزان بهرهگیری افراد از رسانههای خارجی، گرایش به فرهنگ سیاسی لیبرالی افزایش یافت اما گرایش به فرهنگهای سیاسی سوسیالیستی و اسلامی کاهش یافت. همچنین مطابق با نتایج پژوهش، با افزایش استقلال اطلاعاتی و ارتباطی پاسخگویان و با کنترل سایر متغیرها، گرایش به فرهنگ سیاسی لیبرالی افزایش یافت، اما گرایش به فرهنگهای سیاسی سوسیالیستی و اسلامی کاهش یافت.
محمدرضا طالبان
چکیده
متون جامعهشناسی و روانشناسی دین و دادههای توصیفی بهدستآمده از پیمایشها و تحقیقات متعدد در جوامع مختلف، ازجمله ایران، همگی حکایت از آن دارند که در طیف وسیعی از سنجهها، زنان مذهبیتر از مردان هستند. باوجوداین، تبیین چرایی آن هنوز یک معمای علمی محسوب میشود. در مقاله پژوهشی حاضر، ابتدا تلاش گردید در سطح نظری با مروری تحلیلی ...
بیشتر
متون جامعهشناسی و روانشناسی دین و دادههای توصیفی بهدستآمده از پیمایشها و تحقیقات متعدد در جوامع مختلف، ازجمله ایران، همگی حکایت از آن دارند که در طیف وسیعی از سنجهها، زنان مذهبیتر از مردان هستند. باوجوداین، تبیین چرایی آن هنوز یک معمای علمی محسوب میشود. در مقاله پژوهشی حاضر، ابتدا تلاش گردید در سطح نظری با مروری تحلیلی بر تبیینهای نظری مربوط به شکاف جنسیتیِ مذهبی در ادبیات جامعهشناسی، استدلالهای اصلی تئوریهای جایگاه ساختاری، محرومیت، جامعهپذیری و ریسکپذیری/ریسکگریزی در قالب فرضیات تحقیق، استخراج و فرموله شوند. سپس، در سطح تجربی تلاش گردید تا با مقابله این فرضیات با دادههای حاصل از جمعیت ملّی مسلمانان ایرانی میزان انطباق و تناظر فرضیات یا پیشبینیهای نظری مزبور با دادهها و شواهد تجربی مورد ارزیابی و داوری قرار گیرد. نتایج تحقیق، حمایتهای تجربی برای نظریههای محرومیت، جامعهپذیری و ریسکپذیری/ریسکگریزی به ارمغان آورد؛ درحالیکه نظریه جایگاه ساختاری نتوانست از حمایت تجربی برخوردار گردد.
هدی رضایی روشن؛ علی رحمانی فیروزجاه؛ امیرمنصور طهرانچیان؛ رضا علی محسنی
چکیده
پژوهش پیشرو ضرورت بررسی نحوه تأثیر پیشرفت اجتماعی بر تولید ناخالص داخلی این دسته از کشورها را نمایان میسازد. آمارهای مربوط به شاخص توسعه انسانی، شاخص پیشرفت اجتماعی، سرمایه و اشتغال و همچنین تولید ناخالص داخلی سرانه در 104 کشور بهترتیب برگرفته از برنامه توسعه ملل متحد، شاخص پیشرفت اجتماعی و بانک جهانی در سالهای 2014 تا 2018 میباشد. ...
بیشتر
پژوهش پیشرو ضرورت بررسی نحوه تأثیر پیشرفت اجتماعی بر تولید ناخالص داخلی این دسته از کشورها را نمایان میسازد. آمارهای مربوط به شاخص توسعه انسانی، شاخص پیشرفت اجتماعی، سرمایه و اشتغال و همچنین تولید ناخالص داخلی سرانه در 104 کشور بهترتیب برگرفته از برنامه توسعه ملل متحد، شاخص پیشرفت اجتماعی و بانک جهانی در سالهای 2014 تا 2018 میباشد. جهت بررسی تأثیر متغیرهای مذکور بر تولید ناخالص داخلی از روش دادههای تابلویی با استفاده از نرمافزار Eviews10 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است. نتایج برآورد دادههای تابلویی در سالهای موردبررسی نشان داد که تأثیر توسعه انسانی بر تولید ناخالص داخلی در دو گروه از کشورهای با درآمد متوسط به بالا و کشورهای با درآمد بالا افزایشی و معنیدار؛ اثر توسعه انسانی از کانال پیشرفت اجتماعی به تولید ناخالص داخلی در هر چهار گروه از کشورها تأثیر افزایشی و معنادار؛ درنهایت، سرمایه و اشتغال تأثیر افزایشی و معنادار بر تولید ناخالص داخلی سرانه در کشورهای با درآمد بالا دارد. پیشرفت اجتماعی بهعنوان پل ارتباطی میتواند نقش فزایندهای در انتقال اثر توسعه انسانی به تولید ناخالص داخلی داشته باشد؛ بنابراین، باید توجه ویژهای به سطوح پیشرفت اجتماعی برای تقویت سطوح نیازهای اساسی انسان، زیرساختهای رفاه، فرصتها در کشورها شود.
مجید موحد؛ محسن آرامش پور
چکیده
بدن انسان بهطور عام و جذابیت جسمانی بهطور خاص یکی از موضوعاتی که در دنیای امروز تحت تأثیر رسانههای ارتباطی جدید، رشد فرهنگ مصرفی و شکلگیری گفتمانهای مدرن و پستمدرن اهمیت زیادی پیدا کرده است و از عوامل اصلی تشکیلدهنده روابط بین افراد به شمار میرود. تحقیق با پژوهش کیفی و راهبرد نظریه زمینهای انجام شده است. دادهها ...
بیشتر
بدن انسان بهطور عام و جذابیت جسمانی بهطور خاص یکی از موضوعاتی که در دنیای امروز تحت تأثیر رسانههای ارتباطی جدید، رشد فرهنگ مصرفی و شکلگیری گفتمانهای مدرن و پستمدرن اهمیت زیادی پیدا کرده است و از عوامل اصلی تشکیلدهنده روابط بین افراد به شمار میرود. تحقیق با پژوهش کیفی و راهبرد نظریه زمینهای انجام شده است. دادهها با استفاده از نمونهگیری هدفمند و معیار اشباع نظری از طریق مصاحبه عمیق با 15 نفر از مردان 15 تا 35 ساله باشگاههای بدنسازی مناطق مختلف شهر شیراز که حداقل 6 ماه سابقه عضویت در باشگاه را داشتند، بهدستآمده و بر اساس کدگذاری کوربین و اشتراوس تجزیهوتحلیل شدهاند. نتیجه تحلیل دادهها، دستیابی به بیست مقوله محوری و یک مقوله هسته بوده است. برخی از مقولات عبارتاند از: اقبال عمومی در جامعه نسبت به مدیریت نمایشی بدن، کسب نفوذ اجتماعی در بین دوستان و اطرافیان، مصرف بهمثابه نمایش در بستر خانواده و جامعه، شرایط و وضعت منزلتی فرد، حس خوب نسبت بهتناسب اندام، مقایسه اجتماعی خود با دیگران، پایداری در روابط اجتماعی و تمایز خود و مقبولیت بیشتر در نزد دیگران. مقوله هسته نیز عبارت است از مدیریت و خودنمایی بدن بهمثابه استراتژیی برای تمایز اجتماعی.