نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشیار جامعه شناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
چکیده
آموزش پزشکی، میدانی است متشکل از روابط و مناسبات پیچیدهی قدرت که نیروهای تعیینکننده آن در درون و از بیرون میدان، اِعمال قدرت میکنند. عدم توازن بین نیروها، به برساختهای اجتماعی نامتعارف بخصوص در حرفهایگرایی پزشکی میانجامد. هدف تحقیق حاضر، کشف و واکاوی موضوع در آموزش پزشکی در ایران است. در چارچوب مطالعهای انتقادی و در سطح ملی، با 29 مشارکتکننده اعم از دانشجویان و مسئولین در جایگاههای مرتبط با آموزش پزشکی، مصاحبهای نیمه ساختاریافته انجام شد و دادهها با روش تحلیل مضمون انتقادی، کاویده شد. نتایج نشان داد که صورتبندی تعاملات و مناسبات قدرت در آموزش پزشکی، به تغییر نگرش عمیق نسبت به آرمانهای پزشکی و شکلگیری نوعی احساس ازخودبیگانگی در دانشجویان انجامیده است. شیوهنامههای آموزشی، روند پرولتاریایی شدن دانشجو را تسهیل کرده و اقتدار حرفهای او را تنزل میدهد. مضامین احصاءشده عبارتاند از بهرهدادگی، ازخودبیگانگی و حرفهایزدایی. اصلاحات فوری در برنامهی درسی، ایجاد تنوع رشتهای در دورهی پزشکی عمومی متناسب با نیازهای جامعه، ایجاد تناسب بین بازار کار و توسعهی دورههای تخصصی و اصلاح در نظام پرداخت پیشنهاد میشود. در لایهای عمیقتر، شناسایی سازوکار قدرت در بدنه سیاستگذاری و پهنه تصمیمسازی که با وضعیت پیشگفته مرتبط است، یک امر پژوهشی و یک راهبرد سیاستگذارانه است که پیشنهاد میگردد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Medical Student and the Proletariat Experience; A Critical Study in Medicine Education in Iran
نویسنده [English]
- Ahmad Kalatehsadati
Associate Professor of Sociology, Yazd University, Yazd, Iran
چکیده [English]
Medical education is a field consisting of complex power relationships, whose determining forces exert power inside and outside this field. Imbalance between forces leads to unusual social constructions, especially in medical professionalism. The purpose of this research is to discover and analyze the issue of medical education in Iran. In the framework of a critical study at the national level, a semi-structured interview with medical students and related administrators was conducted with 29 participants, and the data analyzed with critical content analysis. The study showed that the quality of medical education includes a profound change of attitude towards medical ideals which leads to the formation of a feeling of alienation among medical students. Educational guidelines facilitate the process of proletarianization of the student in the clinical field. The themes analyzed in this research include being exploited, alienation, and deprofessionalization. Immediate reforms in the curriculum, creation of diversity in the general medical course in accordance with the needs of the society, creation of appropriateness between the labor market and the development of specialized courses, and reform in the payment system for medical students are suggested. In a deeper layer, identifying the power mechanisms related to the mentioned situation is a research matter and a policy-making strategy which are suggested.
کلیدواژهها [English]
- Medical Education
- Proletarianization
- Medical Student
- Deprofessionalization