نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد مطالعات زنان و خانواده، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2 استادیار مطالعات زنان و خانواده، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر باهدف واکاوی بسترها و زمینههای شکلدهنده نابرابری جنسیتی در بازارکار و اشتغال و با استفاده از رویکرد کیفی پدیدارشناختی و مبتنی بر تجربیات زیسته زنان ساکن شهر تهران انجام شده است. به این منظور، با 23 زن 18 تا 68 ساله که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند، مصاحبههای نیمه ساختاریافته انجام شد تا بسترها و زمینههای شکلدهنده نابرابری جنسیتی در بازار کار و اشتغال واکاوی گردد. در مرحله تحلیل دادهها، از روش تحلیل داده کلایزی استفادهشده و فرایندکدگذاری متن مصاحبهها بهصورت دستی انجام شده است. درمجموع 3 مقولهاصلی، 10 مقولهفرعی و 59 مفهوم استخراج شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که سه مقوله «باور به تقسیمکار جنسیتی»، شامل مقولههای فرعی «نانآوری مردان»، «زنانگی و الزامات آن» و «جایگاه زنان در عرصه خصوصی»، «نهادینه شدن فرودستی زنان»، شامل مقولههای فرعی «جامعهپذیری زنان»، «سلطهپذیری زنان» و «باورها و کلیشههای جنسیتی مردمحورانه» و درنهایت مقولهاصلی «سیطره الگوی مردانه»، شامل مقولههای فرعی؛ «اعتقاد به برتری مردان»، «سلطهجویی مردان»، «توانمندپنداری ذاتی مردان» و «نادیده گرفتن توانمندی زنان در عرصه بازارکار و شغل»، بسترها و زمینههای شکلدهنده این پدیده هستند که با بستر فرهنگی حاکم بر جامعه و خانواده تداوم پیداکرده و دائم تولید و بازتولید میشوند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analysis Contexts of Gender Inequality in the Labor Market and Employment
نویسندگان [English]
- Fatemeh Ghareh Hasanloo 1
- Zahra Mirhosseini 2
1 Master of Women and Family Studies, , Alzahra University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor of Women and Family Studies , Faculty of Social Sciences and Economics, Alzahra university, Tehran, Iran
چکیده [English]
This study aims to analyze the context forming gender inequality in the job market and employment through a phenomenological qualitative approach based on the lived experiences of women living in Tehran. Hence, a semi-structured interview was conducted on 23 women from 18 to 68 years old, who were selected through purposive sampling to analyze the context of gender inequality in the job market and employment. Colaizzi’s method of data analysis was utilized. Additionally, coding the text of the interviews was done manually. In total, three categories, ten subcategories, and 59 concepts were extracted. According to the research results, the “Belief in gendered division of labor” category, consisting of “The breadwinning of men,” “Femininity and its necessities,” and “The status of women in private” subcategories; the “Institualization of women’s inferiority” category, consisting of “the socialization of women,” “the submission of women,” and “male-oriented gender stereotypes” subcategories; and the “predominance of patriarchal paradigms” category, consisting of “belief in the superiority of men,” “the domination of men,” “the innate empowerment of men,” and “neglecting the power of women in the job market” subcategories are some of the context forming this phenomenon, which has been reinforced in the cultural context ruling over society and families while they are constantly being produced and reproduced.
کلیدواژهها [English]
- Gender Inequality
- Women
- Labor Market and Employment
- Socio-Economic Issues