مهدی محسنیان راد
چکیده
مهدی محسنیان راد* تاریخ دریافت: 28/9/93 تاریخ ...
بیشتر
مهدی محسنیان راد* تاریخ دریافت: 28/9/93 تاریخ پذیرش: 15/4/94 چکیدهمدلها در رشتههای گوناگون علوم توانستهاند نقشی میانجی میان تئوری و عمل را ایفا کرده و آموزش را آسانتر کنند. این نقش در دانش ارتباط آنچنان است که میتوان در کتاب مستقلی صرفاً به مرور و مقایسه انواع مدلهای ارتباط پرداخت. مقاله حاضر معتقد است که اگر در ترسیم مدل ارتباط، نظمی منطقی و مبتنی بر رعایت درجات بزرگنمایی یک میکروسکوپ فرضی دنبال شود، احتمالاً بتوان بیشتر عناصر ارتباط و تعامل میان آنها را نمایش داد. مقاله با پایبندی به چنین پیشنهادی، به جستجوی ربط میان نظریه دیرینه گروهی از اندیشمندان ارتباط در «وجود معنی در ذهن، نه در پیام» و دستاوردهای جدید پژوهشگران سیستم عصبی مغز پرداخته و این دیدگاه را مطرح میکند که معنی را باید در محل تازه کشف شدهای به نام «حافظه طولانی ماندنی» در هیپوکامپ مغز دنبال کرد و به این قضیه متکی بود که عملکرد آن وابسته به مولکولهای بزرگ پروتئینی است. سپس مقاله در کنار بیان مسئله «مشابهت معنی متجلی شده در ارتباطگیر با معنی مورد نظر ارتباط گر» که در ویرایشهای پیشین مدل «منبع معنی» بهصورت ( ) مطرح میشده، مسئله اصلی دیگری را عنوان میکند که بیانگر «مشابهت مفهوم صید شده ارتباط گیر با محتوای ارسالی ارتباط گر« ( ) است. آنگاه با توضیح درباره دو شرط فرعی «میزان ربط معنی مورد نظر ارتباطگر با محتوای تولیدی او«(ربط میان ( با C) و «میزان ربط مفهوم صید شده ارتباط گیر بامعنی متجلی شده او» (ربط میان با ) موضوع چهار مسئلهای بودن فرا گرد ارتباط را مطرح میکند. آنگاه در آخرین مرحله بازنگری مدل پیشین، در مروری بر اندیشه حکمای قرون گذشته ایران درباره ارتباط، عنصر جدیدی را مییابد که به آن «زمینه سوم» میگوید.
محمد شیخی؛ سعیده امینی؛ آناهیتا نظامی
چکیده
محمد شیخی* سعیده امینی**آناهیتا نظامی*** تاریخ دریافت: 26/1/94 تاریخ پذیرش: 12/6/94چکیدهحس تعلق مکان از مهمترین عوامل اثرگذار بر رابطه فرد با محیط است. این حس دربرگیرنده عوامل گوناگونی ...
بیشتر
محمد شیخی* سعیده امینی**آناهیتا نظامی*** تاریخ دریافت: 26/1/94 تاریخ پذیرش: 12/6/94چکیدهحس تعلق مکان از مهمترین عوامل اثرگذار بر رابطه فرد با محیط است. این حس دربرگیرنده عوامل گوناگونی است که کیفیت زندگی فرد در مکان را متأثر میسازد. وجود حس تعلق و یا عدم وجود آن بر رفتارهای افراد در جامعه تأثیر میگذارد. این پژوهش باهدف بررسی و مقایسه عوامل مؤثر بر حس تعلق مکان در میان ساکنین شهر جدید پرند (اسکان رسمی) و نسیم شهر (اسکان غیررسمی) انجام گرفته است. برای نیل به این هدف تلاش شد تا با اتکا به دیدگاههای نظری موجود چارچوب نظری مناسبی تدوین و در پرتو آن فرضیاتی تنظیم گردد. با استفاده از روش پیمایش و آمار توصیفی و استنباطی دادههای لازم فراهم و برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 392 نفر و نمونهگیری چندمرحلهای بکار گرفته شد. نتایج تحقیق نشان داد که حس تعلق مکانی در اسکان غیررسمی (نسیم شهر) بیش از اسکان رسمی (پرند) است. همچنین سرمایه اجتماعی ساکنان نسیم شهر بیش از ساکنان پرند و سرمایه فرهنگی ساکنین پرند بیش از ساکنین نسیم شهر است. نتایج تحلیل رگرسیون نیز بیانگر این است که حس تعلق مکانی در شهر جدید پرند به ترتیب از سرمایه اجتماعی، نگرش به ویژگیهای فضایی- کالبدی، سرمایه فرهنگی و حس تعلق مکانی و در نسیم شهر به ترتیب از سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی و نگرش به ویژگیهای فضایی - کالبدی تأثیر میپذیرد. درمجموع مطابق نتایج حاصله، سرمایه اجتماعی مهمترین عامل اثرگذار بر حس تعلق مکان در دو شهر پرند و نسیم شهر است.
ابوتراب طالبی؛ الهه براق علی پور
چکیده
هدف این مقاله بررسی پدیده"زیارت امام" و فهم زائران ایرانی میباشد. در بررسی زیارت، چهار بعد قابلشناسایی است؛ آداب و مناسک که مربوط به نحوه انجام زیارت است (وجه عملی)، اعتقاداتی که در پس این اعمال نهفتهاند (وجه اعتقادی)، شرایط جامعه و درک فرد (زائر) از این کنش. هدف این مقاله بررسی و فهم کنش زیارت از منظر کنشگر، تفهم کنشگران میباشد. ما ...
بیشتر
هدف این مقاله بررسی پدیده"زیارت امام" و فهم زائران ایرانی میباشد. در بررسی زیارت، چهار بعد قابلشناسایی است؛ آداب و مناسک که مربوط به نحوه انجام زیارت است (وجه عملی)، اعتقاداتی که در پس این اعمال نهفتهاند (وجه اعتقادی)، شرایط جامعه و درک فرد (زائر) از این کنش. هدف این مقاله بررسی و فهم کنش زیارت از منظر کنشگر، تفهم کنشگران میباشد. ما با استفاده از روش تحقیق کیفی و شیوه نظریه مبنایی، به معنا کاوی این کنش پرداختهایم. دادههای تحقیق از طریق مصاحبه عمیق بهدستآمده ولی از روش مشاهده نیز بهعنوان تکنیک کمکی استفاده نمودهایم.الگوی پارادایمی زیارت با توجه به پدیده محوری حضور در حرم امام رضا(ع) و برقراری نوعی ارتباط، زمینه، شرایط میانجی، شرایط علّی، استراتژیهای کنش زیارت، و پی آمدهای آن بررسی شده است. نتیجه پژوهش مؤید الگوهای گوناگون دینداری وتاثیر الگوی دینداری ایرانیان بهعنوان عاملی مهم در شکلگیری بینش فرد به زیارت و سرانجام درک وی از زیارت میباشد. در واقع با تجزیهوتحلیل دادهها، الگویی از دینداری و زیارت در دودسته کلی و هفت نوع: مکتبی، سنتی، روشنفکرانه، شبه روشنفکرانه، مناسکی، مناسبتی و نوظهور بازشناسی شدهاند. این سنخ شناسی بر اساس تفاوت بینش زائران نسبت به دین، زیارت و زیارت امام و تأثیر این بینشهای متفاوت در انجام زیارت، انجامگرفته است.
معصومه قاراخانی؛ سید آیت الله میرزایی
چکیده
معصومه قاراخانی* سید آیتالله میرزایی** تاریخ دریافت: 10/7/93 ...
بیشتر
معصومه قاراخانی* سید آیتالله میرزایی** تاریخ دریافت: 10/7/93 تاریخ پذیرش: 15/12/93چکیدهضعف فضای هنجاری، یکی از جنبههای بحثانگیز اخلاق علم از جمله علم اجتماعی در ایران است. دستیابی به فضای هنجاری مناسب برای توسعه علوم اجتماعی در ایران مستلزم شناخت و فهم این فضا در فرایند آموزش، پژوهش، نشر و کاربرد این علم است. این مقاله با تمرکز بر مسالهمندی فضای هنجاری آموزش در ایران در پی آن است با استفاده از رویکرد کیفی و تحلیل و تفسیر مصاحبههای نیمهساختمند بر پایه برداشت دانشجویان دکتری این رشته در دانشگاههای دولتی شهر تهران نیمرخ و روایتی از فضای هنجاری آموزش علوم اجتماعی در ایران ارائه دهد. یافتههای پژوهش نشان میدهد، هنجار گریزی و رواج رفتارهای مغایر با استانداردهای علمی و دانشگاهی در فضای آموزش علوم اجتماعی بهصورت فرایندی، رشد و گسترش یافته است. سپس در فقدان واکنش کنشگران وفادار به ارزشها و استانداردهای علم و اخلاق علم و سکوت و پذیرش آنان، روند «عادیسازی هنجارشکنی» با «امتناع تغییر» همسو شده است و درنتیجه عدم تبعیت از هنجارهای علمی به شکل «هنجارشکنی سیستماتیک» درآمده است. ساختار پشتیبان و تسهیلکننده این هنجارشکنی سیستمی، مرکب از «سیطره اقتدار اداریِ» همسو و همراستا با «استیلای سیاست بر فضای علم»، نهادهای علمی را عرصه «شکلگیری و بازتولید حلقههای قدرت و مکانهای فرصت» نموده است. بهگونهای که قدرت و مدیریت متبوع قدرت در نهادهای علمی، فضا را بر حوزه معرفت و کاوشگران و اندیشمندان علم تنگ نمودهاند. پیدایش چنین زمینه ساختاری بهنوبه خود به دوام و قوام فضای هنجارشکنی و درنتیجه استمرار روند افول نفوذ و اقتدار علم دامن زده است. چنانکه میتوان ادعا کرد هنجارشکنی در فضای علم در چارچوب ساختار کنونی نظام علم در ایران، خصلتی کارکردی یافته است.
محمدرضا تهمک؛ ابراهیم توفیق
چکیده
چکیدهوضعیت آریستوکراسی زمیندار در ایران همواره مورد بحث جامعهشناسان تاریخی بوده و معتقدند آریستوکراسی ارضی در ایران وجود نداشته است. این تحقیق که با رویکرد نقادانه و تکینهنگری و روش نظریه مبنایی در محدوده تاریخی منطقه گلهدار از ایالت فارس صورت گرفت، به کشف و مفهومسازی از پدیدههای تابحال مورد غفلت واقع شده آریستوکراسی منطقهای ...
بیشتر
چکیدهوضعیت آریستوکراسی زمیندار در ایران همواره مورد بحث جامعهشناسان تاریخی بوده و معتقدند آریستوکراسی ارضی در ایران وجود نداشته است. این تحقیق که با رویکرد نقادانه و تکینهنگری و روش نظریه مبنایی در محدوده تاریخی منطقه گلهدار از ایالت فارس صورت گرفت، به کشف و مفهومسازی از پدیدههای تابحال مورد غفلت واقع شده آریستوکراسی منطقهای و کلانمالکی خانی در پژوهشهای جامعهشناسی تاریخی ایران و برساختن نظریه تداوم آریستوکراسی و کلان مالکی خانی در ایران پیشادولت مدرن انجامید؛ و نشان میدهد، برخلاف نظریات تاکنون ارائه شده، با وجود آمد و رفت حکومتها، این آریستوکراتها از تداوم تاریخی برخوردار بودهاند. این تداوم مبتنی بوده است بر وجود ارتباطات حمایتی متقابل محلی (درون منطقهای، میان گروه آریستوکرات با گروههای درون منطقه و فرامنطقهای، میان آنها با حکام مناطق مجاورشان).
طاهره آذری؛ علی اصغر کیا
چکیده
طاهره آذری*علیاصغر کیا** تاریخ دریافت: 20/9/92 ...
بیشتر
طاهره آذری*علیاصغر کیا** تاریخ دریافت: 20/9/92 تاریخ پذیرش: 15/9/93چکیده در معنای کلی، دیپلماسی شهروندی به مفهومی اطلاق میشود که در آن شهروندان معمولی به عنوان نمایندگان غیررسمی کشور خودشان در زمینه روابط خارجی، ایفای نقش میکنند. در دیپلماسی شهروندی، شهروندان از حق برقراری ارتباط با شهروندان جوامع دیگر برخوردار هستند تا بتوانند به دیدگاههای مشترک برسند و یا تاثیرات نامطلوب ناشی از سیاستهای خارجی نادرست برخی دولتها را از بین ببرند. امروزه بخش اعظمی از فعالیتهای مربوط به دیپلماسی شهروندی با استفاده از رسانههای نوین به انجام میرسد. رسانههای نوین این امکان را برای عده زیادی از شهروندان جوامع گوناگون فراهم نموده که بتوانند با یکدیگر به صورت رودررو به گفتگو و تبادل نظر بپردازند. در جهان امروز، با وجود پیشرفتهای بزرگ علمی، شناخت و آگاهی متقابل مردم دنیا از اخلاق، افکار و رفتار یکدیگر، در رفع بحرانهای جهانی از تاثیر به سزایی برخوردار است و علت اصلی عدم تفاهم بینالمللی نیز این است که هنوز ملل دنیا نمیتوانند درباره زندگی جمعی یکدیگر اطلاعات لازم را کسب کنند و نسبت به هم بی-اعتمادند. لذا برقراری ارتباط در چارچوب دیپلماسی شهروندی برای توسعه روابط انسانی، رفع اختلافها، از بین بردن بیاعتمادیها و دشمنیها و ایجاد تفاهم در جوامع گوناگون دنیا، از اهمیت ویژهای برخوردار است.از اینرو، هدف اصلی محقق از انجام این تحقیق، شناخت میزان فعالیتهای شهروندان (دانشجویان و دانشآموختگان تهرانی) در چارچوب دیپلماسی شهروندی است. جهت بررسی میزان فعالیت دانشجویان و دانشآموختگان تهرانی در این چارچوب، از روش تحقیق پیمایش و تکنیک پرسشنامه استفاده گردید. بر اساس نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل دادهها، دانشجویان و دانشآموختگان تهرانی، فعالیت خود را در چارچوب دیپلماسی شهروندی، «زیاد» توصیف کردهاند. همچنین با توجه به نتایج بدست آمده از انجام آزمون خیدو، میان متغیرهای جنس، سن و تحصیلات با متغیر وابسته رابطه وجود دارد.
علی ساعی؛ فاطمه تشویق؛ محمد رضایی
چکیده
علی ساعی*فاطمه تشویق**محمد رضایی*** تاریخ دریافت: 10/8/93 ...
بیشتر
علی ساعی*فاطمه تشویق**محمد رضایی*** تاریخ دریافت: 10/8/93 تاریخ پذیرش: 30/7/94چکیدهموضوع این پژوهش موفقیت تحصیلی است. پژوهشگران نشان دادهاند که افزایش درآمد و سرمایه مالی خانواده باعث موفقیت تحصیلی دانشآموزان شده است. در این پژوهش علاوه بر مفهوم سرمایهفرهنگی خانوده دو متغیر جدید سرمایهفرهنگی دانشآموزی و سرمایهفرهنگی مدرسهای نیز مطرح شده است. سؤال تحقیق بهصورت زیر بیانشده است: رابطه سرمایه فرهنگی حاصل از خانواده مدرسه و دانشآموز با موفقیت تحصیلی دانشآموزان چگونه است؟جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر سال چهارم در سطح مناطق 20 و 6، 1 تهران است. برای ارزیابی تجربی فرضیات، 300 نفر از دانشآموزان دختر بهعنوان نمونه انتخابشده است. برای داوری در باب فرضیات، از روش تکنیک تحلیل رگرسیون بر مبنای دادههای فازی استفادهشده است. نتایج پژوهشی نشان داد که سرمایه فرهنگی خانواده و سرمایه فرهنگی مدرسهای رابطه معناداری با موفقیت تحصیلی دانشآموزان دارد و دانشآموزان طبقات پایین با بهرهگیری از سرمایه فرهنگی به موفقیت تحصیلی دستیافتهاند. همچنین سرمایه فرهنگی در حضور پایگاه اجتماعی- اقتصادی و نوع مدرسه تأثیر بیشتری بر موفقیت تحصیلی دانشآموزان دارد.