مردم شناسی
جواد نظری مقدم؛ سید هاشم موسوی
چکیده
با توجه به اهمیت متون و ادبیات و فرهنگ عامیانه و بازتاب خلقیات و ارزشهای اجتماعی ایرانیان در آن، رجوع به بخشی از مهمترین اسناد و منشورها و آییننامههای صنفی یا همان فتوتنامهها بهعنوان گوشهای از ادبیات عامیانه ایرانیان میتواند ما را در شناخت هر چه بیشتر فرهنگ و جامعه ایرانی یاری کند. چراکه بخشی از فرهنگ و آداب ایرانیان ...
بیشتر
با توجه به اهمیت متون و ادبیات و فرهنگ عامیانه و بازتاب خلقیات و ارزشهای اجتماعی ایرانیان در آن، رجوع به بخشی از مهمترین اسناد و منشورها و آییننامههای صنفی یا همان فتوتنامهها بهعنوان گوشهای از ادبیات عامیانه ایرانیان میتواند ما را در شناخت هر چه بیشتر فرهنگ و جامعه ایرانی یاری کند. چراکه بخشی از فرهنگ و آداب ایرانیان در این اسناد تاریخی و ادبی بازتاب پیدا میکند. آیا ما در خلقیات در طول تاریخ ضعف داشتهایم؟ آیا ریشه بسیاری از مشکلات امروز را باید در ریشههای تاریخی و خلقیات ایرانیان در گذشته جست؟ پاسخ به این سؤالات و سؤالاتی از این دست جز با رجوع به تاریخ و منابع مردمشناسی به دست نمیآید. این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که با استفاده از روش مطالعه اسنادی و رجوع به اسناد (دسته اول) و متون ادبیات عامیانه، دیدگاه رایج در حوزه متون مربوط به خلقیات ایرانیان را به نقد بکشد. بر پایه یافتههای تحقیق ویژگیهای دیگر خواهانهای همان سخاوت، مسئولیتپذیری، مشارکت و روحیه جمعی و رفق و مدارا در متون ادبیات عامیانه ایرانیان انعکاس و بازتاب یافته است. لذا مدعای رایج مطالعات حوزه خلقیات ایرانیان مورد تردید قرار میگیرد.
مطالعات فرهنگی
ذکرالله محمدی؛ محسن پرویش
چکیده
هویت ایرانی از جمله مباحث بسیار مهم و قابلتوجهی بوده که در طول تاریخ ایران موردتوجه مورخان و نویسندگان برجسته بوده است. هویت ایرانی به معنای دلبستگی عاطفی و تعهد نسبت به میراث فرهنگی، میراث سیاسی و تبار مشترک ایرانی است. در پژوهش حاضر، تلاش بر این است که هویت ایرانی بر اساس تعریف مذکور در آراء و اندیشههای ابوعلی مسکویه در تاریخنگاری ...
بیشتر
هویت ایرانی از جمله مباحث بسیار مهم و قابلتوجهی بوده که در طول تاریخ ایران موردتوجه مورخان و نویسندگان برجسته بوده است. هویت ایرانی به معنای دلبستگی عاطفی و تعهد نسبت به میراث فرهنگی، میراث سیاسی و تبار مشترک ایرانی است. در پژوهش حاضر، تلاش بر این است که هویت ایرانی بر اساس تعریف مذکور در آراء و اندیشههای ابوعلی مسکویه در تاریخنگاری او مورد کنکاش و بررسی قرار گیرد. شیوهای که او در تاریخنگاری خود اتخاذ میکند در روند تکوین افقهای تاریخنگاری ایرانی تأثیر بسزایی برجای گذاشته است؛ بنابراین با بررسی و جستوجوی آثار مسکویه میتوان مفاهیمی درباره ایران، تفکر ایرانی، الگوی مناسب نظام سیاسی و... را شناسایی نمود. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی به دنبال پاسخگویی به این سؤال میباشد که انگارههای هویت ایرانی در اندیشه تاریخنگاری مسکویه کدام است؟
جمعیت شناسی
فرزاد قربانی؛ محمد میرزایی؛ محمد حدادی؛ زینب محمدی زاده
چکیده
در چند دهه گذشته، میانگین سن ازدواج بهصورت محسوسی افزایش داشته است، به نظر میرسد چنین افزایشی خودخواسته نیست و سن واقعی ازدواج مطابق با سن ایدهآل ازدواج افراد نیست و عواملی باعث عدم تطابق این دو شدهاند؛ بنابراین هدف از مطالعه حاضر بررسی تعیینکنندههای شکاف سن واقعی و سن ایدهآل ازدواج در استان کهگیلویه و بویراحمد است. ...
بیشتر
در چند دهه گذشته، میانگین سن ازدواج بهصورت محسوسی افزایش داشته است، به نظر میرسد چنین افزایشی خودخواسته نیست و سن واقعی ازدواج مطابق با سن ایدهآل ازدواج افراد نیست و عواملی باعث عدم تطابق این دو شدهاند؛ بنابراین هدف از مطالعه حاضر بررسی تعیینکنندههای شکاف سن واقعی و سن ایدهآل ازدواج در استان کهگیلویه و بویراحمد است. جامعه آماری در این پژوهش، افراد در شرف ازدواج در سطح استان بوده و تعداد نمونه آماری در این پژوهش 400 نفر است که با توجه به نسبت جمعیت شهرستانها انتخابشدهاند. در این پژوهش، برای گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفادهشده است. یافتهها نشان داد که بیش از 60 درصد زنان و مردان، شکاف سن واقعی و ایدهآل ازدواج را تجربه کردهاند. شکاف مذکور برای اکثریت افراد مثبت بوده است به این معنا که درصد افرادی که دیرتر از سن ایدهآلشان ازدواجکردهاند بیشتر است. نتایج تحلیل چند متغیره نشان داد که متغیرهای تحصیلات، جهتگیری ارزشی و وضعیت اشتغال بر شکاف سن واقعی و ایدهآل ازدواج مردان و متغیرهای تحصیلات، درآمد خانواده، جهتگیری ارزشی و وضعیت اشتغال بر شکاف سن واقعی و ایدهآل ازدواج زنان مؤثر است. با توجه به اینکه بیش از نیمی از افراد، سن ایدهآل ازدواجشان کمتر از سن واقعی ازدواجشان بوده، سیاستگذاران با مهیاکردن شرایط ساختاری میتوانند مسأله سن ازدواج را بهعنوان یکی از دغدغههای اصلی کشور را تا حدودی حل کنند چرا که افراد به لحاظ نگرشی موافق ازدواج در سنین پایینتر هستند.
جمعیت شناسی
جواد شجاعی؛ امیر عرفانی
چکیده
از پیامدهای استمرار میزان باروری زیر سطح جایگزین، شیوع خانوادههای تکفرزند است که اطلاعات دقیق علمی درباره میزان شیوع و روند تغییرات آن در ایران موجود نیست. هدف این مقاله برآورد و توصیف دقیق میزان، تحولات و الگوی سنی تکفرزندی در ایران بین سالهای 2000 تا 2016 است. برای این منظور دادههای دو پیمایش باروری تهران (2009 , 2014), سه پیمایش ملی ...
بیشتر
از پیامدهای استمرار میزان باروری زیر سطح جایگزین، شیوع خانوادههای تکفرزند است که اطلاعات دقیق علمی درباره میزان شیوع و روند تغییرات آن در ایران موجود نیست. هدف این مقاله برآورد و توصیف دقیق میزان، تحولات و الگوی سنی تکفرزندی در ایران بین سالهای 2000 تا 2016 است. برای این منظور دادههای دو پیمایش باروری تهران (2009 , 2014), سه پیمایش ملی سلامت و جمعیت (2000، 2010 و2015) و دادههای دو درصد سه سرشماری عمومی نفوس و مسکن (2006، 2011 و 2016) تحلیل ثانویه شدند. درصد خانوادههای تکفرزند بر اساس سن زنان دارای همسر در خانواده و تعداد کل فرزندان زنده محاسبه شد. بهطوریکه، تکفرزندی «قطعی» به زنان دارای همسر واقع در گروه سنی 40-44 و 45-49 سال دارای یک فرزند و تکفرزندی «احتمالی» به زنان دارای همسر زیر 40 سال دارای یک فرزند اطلاق شد. تحلیل دادههای سرشماری نشان میدهد که درصد تکفرزندی قطعی در بین زنان دارای همسر 45-49 ساله از 4/4 درصد در سال 2006 به 5/1 در 2011 و 7/8 درصد در 2016 افزایش یافته است. داده پیمایشهای ملی سلامت و جمعیت و پیمایشهای باروری تهران نیز روندهای افزایشی مشابهی از تکفرزندی را نشان میدهند؛ اما روند افزایش میزان تکفرزندی در شهر تهران خیلی بیشتر است؛ بهطوریکه میزان تکفرزندی قطعی در تهران بین 2009 و 2014 بیش از سه برابر (از 3/6 درصد به 11/9 درصد) افزایش یافته است. نتیجه اینکه نهتنها «تکفرزندی احتمالی» بلکه «تکفرزندی قطعی» طی یک دهه گذشته در ایران افزایش یافته است. تشابه روندها و الگوی سنی تکفرزندی محاسبه شده از دادههای مستقل در این پژوهش، بیانگر اعتبار و صحت روند فزاینده میزانهای تکفرزندی در کشور است.
جامعه شناسی
علی یعقوبی چوبری
چکیده
استعارهها به افراد کمک کنند تا دانش ذهنی را در قالب امور عینی بیان کنند؛ یعنی اغلب مفاهیم انتزاعی از طریق استعاره و تمثیل عینیت مییابند. این مقاله به نقش زبان استعاری در اندیشه بوردیو بهعنوان موضوعی جدید میپردازد. با مطالعه در آثار بوردیو استعارههای عمدهی وی، با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و الگوی «روند تشخیص استعاره» ...
بیشتر
استعارهها به افراد کمک کنند تا دانش ذهنی را در قالب امور عینی بیان کنند؛ یعنی اغلب مفاهیم انتزاعی از طریق استعاره و تمثیل عینیت مییابند. این مقاله به نقش زبان استعاری در اندیشه بوردیو بهعنوان موضوعی جدید میپردازد. با مطالعه در آثار بوردیو استعارههای عمدهی وی، با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و الگوی «روند تشخیص استعاره» استخراج و تحلیل شدند. یافتهها نشان میدهند که استعارههای بوردیو بهصورت شبکهای از مفاهیم درهمتنیده است. استعاره اصلی تفکر بوردیو نبرد است سایر استعارههای وی تابعی از این استعاره هستند. او برای تحلیل «زندگی اجتماعی» بهمثابهی «حوزهی مفهومی مقصد» از چندین «حوزهی مفهومی مبدأ» از قبیل میدان، عادتواره، سرمایه، بازی و... استفاده کرده است. بوردیو از استعارات اقتصادی در تحلیلهای اجتماعی خویش بهره برده است و قائل به «اینهمانی» بازار اقتصادی و بازار زبانی است. در بعضی آثار خود از استعارههای بدنمندی نظیر عادتواره استفاده نموده است. همچنین استعارههای جسمانی از طریق نظم نمادین و جدا ساختن سویههای متضاد شکل یافتهاند. او تلاش کرد تا جهان اجتماعی نامحسوس و انتزاعی را با استعارههای مکانی، زمانی، اقتصادی، بدنی و امثال آن تجسمسازی یا عینیتبخشی کند.
علیرضا صالحی؛ محمدسعید ذکائی؛ ابراهیم اخلاصی
چکیده
رابطه درمانی بین پزشک و بیمار رابطهای نابرابر است. بیمار در وضعیتی اضطراری ناگزیر از انجام توافقی با پزشک است که پذیرش طرح درمان و انجام آن و پرداخت هزینهها را در برمیگیرد و پزشک برخلاف بیمار اضطراری برای پذیرش شرایط توافق ندارد. این موقعیت نابرابر ممکن است به اقتدار پزشک منتهی شود، به این معنا که پزشک با قرار گرفتن در موقعیتی ...
بیشتر
رابطه درمانی بین پزشک و بیمار رابطهای نابرابر است. بیمار در وضعیتی اضطراری ناگزیر از انجام توافقی با پزشک است که پذیرش طرح درمان و انجام آن و پرداخت هزینهها را در برمیگیرد و پزشک برخلاف بیمار اضطراری برای پذیرش شرایط توافق ندارد. این موقعیت نابرابر ممکن است به اقتدار پزشک منتهی شود، به این معنا که پزشک با قرار گرفتن در موقعیتی برتر خواست و اراده بیمار را تابع خواست خود کند. یافتههای این تحقیق که در سنت مردمنگاری انتقادی و بر اساس مصاحبههای نیمه ساختیافته با عدهای از بیماران و پزشکان در شهر تهران انجامشده است نشان میدهند که در حوزه عمل درمانی پنج شکل اصلی اقتدار پزشکی را میتوان به ترتیب زیر برشمرد: اقتدار فردی پزشکان که امتداد اقتدار آنها در حوزههایی غیر از حوزه عمل پزشکی است. اقتدار قهری که با نفی بدن زیسته و سوژگی بیمار پدیدار میشود. اقتدارگرایی پزشکی که با تحت سلطه گرفتن بیمار به کمک ترفندهای روانی امکانپذیر است. اقتدار حقوقی پزشکی که با تکیهبر پروتکلهای درمانی و تأکید بر حقوق مدنی افراد به دست میآید و در نهایت اقتدار دگرفهم پزشکی که از تجربه شخصی پزشک و توان وی برای پرورش دادن رابطهای شخصی با بیمار برمیخیزد.
محمدرضا پویافر
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی تجربه زیارت زائران امام رضا (ع) از طریق یک مطالعه پدیدارشناختی انجام شده است. بر این اساس، از روش مصاحبه و همچنین مشاهده مشارکتی استفاده شده است. برای نمونهگیری کیفی از استراتژی نمونهگیری هدفمند استفاده شده است. 28 مصاحبه با مشارکتکنندگان انجام شد که در این میان یک توازن نسبی بر حسب جنس و بین زائران و مجاوران ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی تجربه زیارت زائران امام رضا (ع) از طریق یک مطالعه پدیدارشناختی انجام شده است. بر این اساس، از روش مصاحبه و همچنین مشاهده مشارکتی استفاده شده است. برای نمونهگیری کیفی از استراتژی نمونهگیری هدفمند استفاده شده است. 28 مصاحبه با مشارکتکنندگان انجام شد که در این میان یک توازن نسبی بر حسب جنس و بین زائران و مجاوران برقرار شده است. برای چارچوب مفهومی مطالعه از نظریه ویلیام جیمز در تعریف تجربه دینی و تلفیقی از نظریهها و مدلهای بومی سنجش دینداری در تعریف مفهوم اصلی تجربه زیارت بر اساس شامل سه بعد اندیشهها (ذهنیات)، کنشها (اعمال) و احساسات و عواطف استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشاندهنده تنوعی از تجربههای دینی در هر سه بعد از ابعاد تجربه دینی بوده است. درعینحال، بین تجربههای دینی زائران و مجاوران در شاخصهایی همچون باور به اشیاء مقدس و الگوی گذران وقت در حرم تفاوت وجود داشته است؛ اما در سایر عناصر و مؤلفههای تجربه زیارتی، تنوعهای موجود بین هریک از دو گروه زائران و مجاوران مشابه با هم بوده است.