علی خاکساری
چکیده
این مقاله بر روی توسعه صنعت گردشگری در کشورهای اسلامی و بویژه جمهوری اسلامی ایران تمرکز کرده است. صنعت گردشگری در تمام کشورهای جهان و از جمله کشورهای اسلامی به عنوان یکی از بخشهای مهم اقتصادی شناخته شده است و تمام دولتها سعی دارند تا سیاستگذاریها و برنامهریزیها به گونهای باشد که بتوانند از ظرفیتها و منابع کشور خود در ...
بیشتر
این مقاله بر روی توسعه صنعت گردشگری در کشورهای اسلامی و بویژه جمهوری اسلامی ایران تمرکز کرده است. صنعت گردشگری در تمام کشورهای جهان و از جمله کشورهای اسلامی به عنوان یکی از بخشهای مهم اقتصادی شناخته شده است و تمام دولتها سعی دارند تا سیاستگذاریها و برنامهریزیها به گونهای باشد که بتوانند از ظرفیتها و منابع کشور خود در جهت جذب گردشگران بهره ببرند و از این طریق ضمن کسب منافع اقتصادی قابل توجه، با مردم جهان ارتباط بر قرار کرده و فرهنگ و اجتماع خود را به آنها معرفی کنند.
از طرفی توسعه صنعت گردشگری توام است با مواردی از اثرات منفی اجتماعی- فرهنگی که بسته به حساسیتها و تفکرات سیاستگذاران کلان هر کشور لازم است تا این اثرات شناسایی شود و با تصمیمگیریهای اصولی این اثرات حذف و یا به کمترین اندازه رسانده شود. در این بین کشورهای اسلامی ویژگیها و شرایط خاصی دارند و کشور جمهوری اسلامی ایران از نظر نوع نگرش سیاستگذاران و تصمصمگیران کلان یک مورد منحصربفرد تلقی میگردد.
ایران با وجود ظرفیتهای مناسب و گسترده جذب گردشگر خارجی با محدودیتها و موانع مذهبی-سیاسی منحصربفردی مواجه است که بشدت بر روی انتخاب مقصد توسط گردشگران بالقوه تاثیر میگذارد. این واقعیت لزوم برنامهریزی خاص و بومی سازی توسعه این صنعت را در جمهوری اسلامی ایران بشدت نمایان میسازد. به هر حال این موضوع در ارتباط با توسعه گردشگری داخلی متفاوت بوده و گردشگران داخلی با توجه به یکنواختی مقررات و قوانین اسلامی در سراسر کشور با چنین محدودیتهایی مواجه نیستند.
وجود شرایط خاص و منحصربفرد توسعه گردشگری در ایران، برنامهریزان توسعه گردشگری را با چالشی ویژه و حساس مواجه کرده است. آنها برای برنامهریزی جهت بهره گیری از ظرفیتها و منابع مهم و مناسب توسعه گردشگری کشور باید تمام جنبههای تاثیر گذار اجتماعی- فرهنگی و مذهبی-سیاسی کشور را مورد توجه قرار دهند و برنامههایی را بر این اساس و با رعایت کامل دیدگاههای گوناگون افراد ذی نفوذ و تاثیرگذار تدوین و ارائه نمایند. در این ارتباط تلاشهایی در سالهای گذشته صورت گرفته است که میتوان به طراحی ساحلهای تک جنسیتی در شمال کشور برای استفاده گردشگران نام برد. به هر حال این گونه طرحها عمدتاً مورد استفاده گردشگران داخلی قرار گرفته است. بدیهی است که در صورت جذب گردشگران مسلمان از کشورهای همسایه و منطقهاین گونه طرحها میتوانند مورد بهرهبرداری این گردشگران نیز قرار گیرند.
محمد زاهدی اصل
چکیده
اعتیاد به موادمخدر، هم به عنوان مسألهای جامعهای و هم از جنبهای به عنوان آسیب جامعهای ناشی از رفتار انحرافی، شیوعی بیسابقه داشته و پدیدهای است چند وجهی که در علل گرایش افراد به آن، عوامل متعددی تأثیر میگذارند. یکی از دلایل اصلی در گرایش افراد به موادمخدر ضعف در نگرشهاست و این پژوهش به منظور شناسایی عوامل ...
بیشتر
اعتیاد به موادمخدر، هم به عنوان مسألهای جامعهای و هم از جنبهای به عنوان آسیب جامعهای ناشی از رفتار انحرافی، شیوعی بیسابقه داشته و پدیدهای است چند وجهی که در علل گرایش افراد به آن، عوامل متعددی تأثیر میگذارند. یکی از دلایل اصلی در گرایش افراد به موادمخدر ضعف در نگرشهاست و این پژوهش به منظور شناسایی عوامل شکلدهنده نگرش جوانان (18 تا 29 سال) به مواد اعتیادآور و پیشگیری از گرایش آنان به مصرف مواد، صورت گرفته است.
این تحقیق از نوع کاربردی بوده و روش تحقیق نیز اسنادی و پیمایشی است و در این راستا با در نظر گرفتن چارچوبی تلفیقی از نظریات زایونک، بندورا، جسر، کرچ و کرچفیلد و بالاکی، اوتینگ و بوویس، فیشباین و آجزین، 7 فرضیه جهت شناسایی عوامل شکل دهنده نگرش در جامعه مورد مطالعه در نظر گرفته شد. سپس 400 جوان 18 تا 29 ساله ساکن در تهران، بصورت نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و براساس تقسیم بندی تهران به پنج منطقه، با استفاده از پرسشنامهای که به همین منظور تنظیم شده بود، مورد آزمون قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آزمونهای پیرسون و تحلیل رگرسیون و آزمونهای ناپارامتریک کروسکال والیس تحلیل شدند.
در تبیین فرضیههای پژوهش و براساس نتایج، بدست آمد که توانمندی خانواده، نوع برخورد اعضای خانواده با مواد، نوع برخورد دوستان با مواد، مصرف مواد توسط اعضای خانواده و مصرف مواد توسط دوستان، عوامل شکلدهنده به نوع نگرش جوانان به مواد بوده و وابستگی فرد به دوستان در شکلدهی به نوع نگرش جوانان به مواد تأثیری ندارد. همچنین بر اساس نتایج بدست آمده از تحلیل رگرسیون مشخص شد که گروه دوستان بیشتر از گروه خانواده در شکل دهی به نوع نگرش جوانان به مواد اعتیادآور تأثیر دارند.
در نهایت، نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان داد که ضعف نهاد خانواده در مقایسه با گروه دوستان در شکلدهی به نگرش جوانان مؤثر است، این موضوع تأکید بر برنامههای پیشگیری را در راستای ارتقاء توانمندیهای این نهاد و بهبود روابط و ارتباط متقابل دو گروه خانواده و دوستان، الزامی میسازد.
علی ساعی
چکیده
مسالة این مقاله ناظر بر درجة تفاوتپذیری کیفیت حکمرانی است. براساس این مساله، سئوال تحقیق بهصورت زیر بیان شده است: درجه تفاوتپذیری کشورها به لحاظ کیفیت حکمرانی چگونه قابل تبیین است؟ در مقام پاسخ تئوریکی به مساله پژوهش، چارچوب نظری تحقیق به این صورت فرموله شده است: ترکیب عطفی منابع اقتصادی دولت، اعتماد اجتماعی و مشارکت مدنی ...
بیشتر
مسالة این مقاله ناظر بر درجة تفاوتپذیری کیفیت حکمرانی است. براساس این مساله، سئوال تحقیق بهصورت زیر بیان شده است: درجه تفاوتپذیری کشورها به لحاظ کیفیت حکمرانی چگونه قابل تبیین است؟ در مقام پاسخ تئوریکی به مساله پژوهش، چارچوب نظری تحقیق به این صورت فرموله شده است: ترکیب عطفی منابع اقتصادی دولت، اعتماد اجتماعی و مشارکت مدنی عوامل تعیین کنندة کیفیت حکمرانی میباشند.
این تحقیق در بُعد روشی، تطبیقی بینکشوری است. واحد تحلیل این پژوهش، کشورها بوده است که با عنایت به تفاوت در کیفیت حکمرانی از یکدیگر تفکیک شدهاند. در این تحقیق نمونهگیری به معنای روشهای کمّی انجام نشده است، بلکه سعی گردید، براساس استراتژی تمامشمار، تمام موردهای مرتبط که واجد داده برای انجام مقایسه بودند، مورد بررسی قرار گیرند. روش تحلیل این مقاله، فازی است. یافتههای تجربی ناظر بر رابطة فازی بین مجموعهای، دلالت برآن دارند که اعتماد اجتماعی و درآمدهای غیررانتی دولت؛ تقریباً همیشه شروط علّی لازم برای حکمرانیخوب هستند. مشارکت مدنی نیز معمولاً شرط لازم برای حکمرانیخوب است. نتایج وارسی ترکیب علّی نیز نشان داد که ترکیب عطفی درآمدهای غیررانتی دولت با مشارکت مدنی بالا و اعتماد اجتماعی بالا، ترکیب علّی تقریباً همیشه لازم برای وقوع حکمرانی خوب است. این ترکیب عطفی توانست حمایت تجربی 87 درصد از واحدهای تحلیل را کسب کند. فقط 13 درصد از واحدهای تحلیل، ناسازگاری این ترکیب عطفی با حکمرانی خوب را تأیید کردند. به لحاظ اهمیت تجربی نیز این ترکیب عطفی دارای اهمیت تجربی بالایی است، زیرا با شاخص پوشش 75/0، بیشترین فضای خاصیت در مجموعة حکمرانی خوب را به خود اختصاص داده است. میتوان گفت که 75 درصد از واریانس کیفیت حکمرانی توسط اشتراک این سه عامل تبیین شده است.
محمود شهابی
چکیده
فناوری که ابتدا برای برآوردن نیازهای انسان به وجود آمد، به مرور در ترکیب با دیگر برساختههای فرهنگی و اجتماعی کارکردهای نوینی یافت. اتومبیل به عنوان بخشی از گفتمان فناوری که امروزه در تمام جوامع مشهود است، پس از ورود به ایران، الگوهای جدیدی در نحوه انطباق و مصرف پیدا کرد و به یکی از پرطرفدارترین ابعاد فرهنگ عامه و حوزه علاقمندی ...
بیشتر
فناوری که ابتدا برای برآوردن نیازهای انسان به وجود آمد، به مرور در ترکیب با دیگر برساختههای فرهنگی و اجتماعی کارکردهای نوینی یافت. اتومبیل به عنوان بخشی از گفتمان فناوری که امروزه در تمام جوامع مشهود است، پس از ورود به ایران، الگوهای جدیدی در نحوه انطباق و مصرف پیدا کرد و به یکی از پرطرفدارترین ابعاد فرهنگ عامه و حوزه علاقمندی جوانان تبدیل شد. این پژوهش در پی آن است که با توصیفی اکتشافی و تحلیلی از معانی ذاتی و برساخته اتومبیل، دریابد که استفاده از خودروی شخصی در بین جوانان شهر تهران چه دلالتها، کارکردها و کژکارکردهایی را با خود همراه میسازد. بنا به ماهیت موضوع و عدم نظریات پیشینی در این زمینه و دست یافتن به لایههای عمیقتر ذهنی، برای این تحقیق از میان روشهای کیفی، نظریه مبنایی انتخاب شد. پس از بررسی نظریات مرتبط با فرهنگ اتومبیل، «انگیزهها، معانی و کارکردهای متنوع استفاده از اتومبیل» و شرایط علّی، زمینهای، مداخلهگر، استراتژیهای کنش و پیامدهای مؤثر بر آن شناسایی شد. با وجود تلقی اتومبیل به مثابه یک تکنولوژی خنثی، دادههای این پژوهش بر معنای فرهنگی و اجتماعی اتومبیل تأکید دارد.
حسین افخمی
چکیده
هدف این پژوهش که با توجه به نظریه برجسته سازی و ارزشهای خبری (انحراف و اهمیت اجتماعی) شومیکر و کوهن و روش تحلیل محتوا انجام شده است، بررسی پوشش خبری کشورهای اسلامیو جهان در شبکههای تلویزیونی است. جامعه آماری تحقیق، شش ماه برنامههای شامگاهی این شبکهها بوده است و نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری احتمالی سیستماتیک ...
بیشتر
هدف این پژوهش که با توجه به نظریه برجسته سازی و ارزشهای خبری (انحراف و اهمیت اجتماعی) شومیکر و کوهن و روش تحلیل محتوا انجام شده است، بررسی پوشش خبری کشورهای اسلامیو جهان در شبکههای تلویزیونی است. جامعه آماری تحقیق، شش ماه برنامههای شامگاهی این شبکهها بوده است و نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری احتمالی سیستماتیک انتخاب شده است. آزمونهای آماری استفاده شده شامل کای اسکوئر، ضریب همبستگی اسپیرمن و ضریب تعیین رگرسیون بوده است. یافتههای این تحقیق نشان میدهند که اخبار کشورهای شمال، همچنان سهم بالایی را در جریان اخبار بینالمللی دارند و در جریان بینالمللی خبر، اخبار مربوط به کشورهای اسلامی عمدتاً جهتگیری منفی داشتهاند. از سویی دیگر، یافتههای تحقیق درخصوص برجستگی آیتمهای خبری، نشان میدهد، اگرچه ارزشهای خبری (انحراف و اهمیت اجتماعی) در برجستگی آیتمهای خبری دارای نقش هستند، ولی ارزشهای خبری (انحراف و اهمیت اجتماعی) درصد پایینی از برجستگی آیتمهای خبری را تبیین میکنند، یعنی در واقع آنچه که روزنامهنگاران فکر میکنند ارزش خبری دارد، لزوماً به خبر تبدیل نمیشود
اصحاب حبیب زاده
چکیده
سرمایه اجتماعی منبعی است که در راستای دستیابی به اهداف، در اختیار سازمانها و اشخاص قرار دارد. بنابراین روابط عمومی ، نقشی مهم و گاهی اوقات ضروری در تشکیل سرمایه اجتماعی و مصرف آن ایفا میکند. این پژوهش در پی یافتن پاسخ این مساله که چگونه فعالیتهای روابط عمومی به تولید سرمایه اجتماعی به طور اعم و سرمایه اجتماعی سازمانی به طور ...
بیشتر
سرمایه اجتماعی منبعی است که در راستای دستیابی به اهداف، در اختیار سازمانها و اشخاص قرار دارد. بنابراین روابط عمومی ، نقشی مهم و گاهی اوقات ضروری در تشکیل سرمایه اجتماعی و مصرف آن ایفا میکند. این پژوهش در پی یافتن پاسخ این مساله که چگونه فعالیتهای روابط عمومی به تولید سرمایه اجتماعی به طور اعم و سرمایه اجتماعی سازمانی به طور اخص منجر میشود صورت گرفته است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی و تبیین نقش روابط عمومی و مؤلفههای آن در تولید و باز تولید سرمایه اجتماعی سازمانی در واحدهای تولیدی (مورد مطالعه دو شرکت خودروساز ایرانی) و ارائه مدل مناسب میباشد.
این پژوهش از نظر نوع کاربردی و از نظر روش تحقیق پیمایشی از نوع توصیفی – تحلیلی است. جامعه آماری آن را مراجعه کنندگان به صنعت خودرو سازی (دو شرکت خودروساز ایرانی) تهران بزرگ در شش ماه اول سال 1389 تشکیل میدهندکه برروی330 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای دو مرحلهای، تصادفی ساده و سیستماتیک اجرا شده است. ابزار پژوهش مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی و پایایی آن در مرحله مقدماتی مورد بررسی و تایید قرار گرفته.
نتیجه اینپژوهشنشانداد که از بین مؤلفههای تعریف شده برای روابط عمومی، مؤلفههای مدیریت روابط و توسعه مناسبات و اطلاعی و آموزش همگانی در تولید و باز تولید سرمایه اجتماعی سازمانی صنعت خودروسازی نقش مؤثری دارند درحالی که مؤلفههای اقناعی، حل مسئله و مشاورهای نقشی در تولید و باز تولید سرمایه اجتماعی سازمانی در صنعت خودروسازی ایفا نمیکنند.
اکبر شریفیان
چکیده
در این پژوهش عوامل اجتماعی مؤثر بر انتخاب درمان ناباروری در زنان نازا مورد بررسی قرار خواهد گرفته است. هدف از این پژوهش بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر درمان ناباروری در زنان نازا میباشد. از مجموعه عوامل اجتماعی، تاثیر دوعامل روابط اجتماعی، گفتمانی - علمی و اعتماد اجتماعی به عنوان متغیر مستقل بر متغیروابسته (انتخاب درمان ناباروری) ...
بیشتر
در این پژوهش عوامل اجتماعی مؤثر بر انتخاب درمان ناباروری در زنان نازا مورد بررسی قرار خواهد گرفته است. هدف از این پژوهش بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر درمان ناباروری در زنان نازا میباشد. از مجموعه عوامل اجتماعی، تاثیر دوعامل روابط اجتماعی، گفتمانی - علمی و اعتماد اجتماعی به عنوان متغیر مستقل بر متغیروابسته (انتخاب درمان ناباروری) مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش مرکز تحقیقات ناباروری بیمارستان ولی عصر و جمعیت آماری دو گروه از زنان نازا میباشد. گروه اول، گروهی که درمان را انتخاب نمودهاند و گروه دوم گروهی که درمان را انتخاب ننمودهاند. روش نمونهگیری گروه اول سرشماری از کل جمعیت زنان نازایی که طی سه هفته جهت درمان به درمانگاه نازایی مراجعه نمودهاند که تعداد آنها 80 نفر میباشد و گروه دوم، گروهی که درمان را انتخاب ننمودهاند که تعداد آنها معادل با گروه اول است و از طریق روش نمو نهگیری تصادفی در دسترس میباشند. این پژوهش با تکیه بر تکنیک پیمایش، روش مقایسه علّی، استفاده از شیوه کمی و ابزار پرسشنامه انجام شد.
نتایج پژوهش مبین این واقعیت میباشد که هرچه میزان اعتماد اجتماعی و روابط اجتماعی- گفتمانی، علمی بیشتر باشد، میزان انتخاب درمان نیز بیشتر خواهد بود و از طرفی رابطه مستقیمی بین دو متغیر اعتماد اجتماعی و روابط اجتماعی – گفتمانی، علمی وجود دارد. با بالارفتن اعتماد اجتماعی، روابط اجتماعی – گفتمانی، علمی نیز افزایش پیدا میکند و بالعکس.
نتایج پژوهش نشان میدهد که عواملی چون خانواده، دوستان، خویشاوندان ،میزان آگاهی به علم درمان ناباروری، منابع اطلاعاتی، نحوه دسترسی به اطلاعات، پزشکان، متخصصین، اعتماد به صداقت و قابل اتکا بودن آنان و حمایتهای مالی از طرف همسر و خویشاوندان در افزایش میزان اعتماد اجتماعی و روابط اجتماعی-گفتمانی، علمی تاثیر گذار است و ارتباط مستقیم بین این دو متغیر مستقلبر انتخاب درمان ناباروری اثرگذاراست. در راستای نتایج بدست آمده پیشنهادهای کاربردی و دارای قابلیت اجرای متناسب با یافتههای حاصل از پژوهش ارائه گردیده، که امید است مفید واقع گردد.