دوره 28 (1400)
دوره 27 (1399)
دوره 26 (1398)
دوره 25 (1397)
دوره 24 (1396)
دوره 23 (1395)
دوره 22 (1394)
دوره 21 (1393)
دوره 20 (1392)
دوره 18 (1390)
دوره 17 (1389)
دوره 16 (1388)
دوره 15 (1387)
دوره 14 (1386)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 10 (1382)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1377)
دوره 5 (1376)
دوره 4 (1374)
دوره 3 (1373)
دوره 2 (1372)
دوره 1 (1370)
بررسی پدیده اعتیاد مجازی در بین نوجوانان و جوانان استان قم1

جعفر هزار جریبی

دوره 19، شماره 57 ، شهریور 1391، صفحه 1-35

http://dx.doi.org/10.22054/qjss.2012.6863

چکیده
  امروزه اینترنت و بازی‌های رایانه‌ای در تمام نقاط دنیا نفوذ کرده‌اند، البته با رواج هر فناوری پیامد مثبت و منفی آن نیز در جامعه رواج پیدا می‌کند. پدیده اعتیاد مجازی بعنوان پیامد منفی استفاده از اینترنت چند سالی است که در برخی از کلان شهرهای کشور رواج داشته و از این رو توسعه روزافزون آن مشکلاتی برای فرد، خانواده و جامعه به همراه داشته ...  بیشتر

سه نسل شبکه اجتماعی، حضور همزمان در کشورهای غیرپیشرفته: مورد ایران

مهدی محسنیان راد

دوره 19، شماره 57 ، شهریور 1391، صفحه 37-75

http://dx.doi.org/10.22054/qjss.2012.6864

چکیده
  در این مقاله پس از تعریف شبکه اجتماعی و تفاوت آن با گروه‌های اجتماعی، به بررسی تحولات تاریخی آن در قالب سه دوره یا سه نسل پرداخته شده است. در نسل اول که مربوط به قبل از ابداع و رواج تمبر پست و اختراع تلگراف و تلفن است، شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان ویژگی‌هایی کم و بیش مشترک داشته و مرکب از تعداد بسیاری شبکه‌های کوچک کم دامنه بوده است. ...  بیشتر

فهم تاریخی فراغت ایرانی در آثار سفرنامه نویسان ایرانی و خارجی (1600 -1900)

محمدسعید ذکایی

دوره 19، شماره 57 ، شهریور 1391، صفحه 76-109

http://dx.doi.org/10.22054/qjss.2012.6865

چکیده
  شناسایی تحولات، تغییرات و یا تداوم‌ها در فرهنگ فراغتی شاخص مهمی در درک فرهنگ و تغییرات اجتماعی بشمار می‌آید. فراغت تجربه‌ای برای باز نمایی و اشاعه ارزش‌های فرهنگی است که فارغ از جهت‌گیری‌های نخبه‌گرایانه فرهنگی، تصویری از تجارب و متن زندگی روزمره فراهم می‌سازد. این مقاله در سنت مطالعات فرهنگی فراغت و با اتکا به برخی منابع ثانویه ...  بیشتر

حوزه عمومی‌در فضای مجازی

سیدمسعود علوی

دوره 19، شماره 57 ، شهریور 1391، صفحه 110-153

http://dx.doi.org/10.22054/qjss.2012.6866

چکیده
  با ظهور فناوری‌های نوین ارتباطی و گستردگی اینترنت، جهان وارد دوران جدیدی شده است که با عناوین ویژه‌ای مانند «جامعه اطلاعاتی» و  «جامعه شبکه‌ای» از دوره‌های پیش از خود متمایز می‌شود. در دو دهه اخیر، همراه با توسعه و تکامل بسیار سریع ارتباطات رایانه­ای و گسترش روزافزون دسترسی مردم جوامع گوناگون به ‌اینترنت، شبکه­های ...  بیشتر

تبیین رابطه اعتیاد به اینترنت بر میزان اعتماد اجتماعی

محسن نیازی

دوره 19، شماره 57 ، شهریور 1391، صفحه 155-184

http://dx.doi.org/10.22054/qjss.2012.6867

چکیده
  اعتماد اجتماعی، اساسی­ترین سازه سرمایه اجتماعی و از مهمترین مفاهیم علوم اجتماعی معاصر است. بویژه این که این مفهوم با توجه به تحولات و پیچیدگی­های دنیای معاصر­، منزلت و اهمیت ویژه­ای در تحقیقات اجتماعی کسب نموده است. از سوی دیگر پیشرفت فناوری­های نوین ارتباطی - اطلاعاتی بویژه اینترنت در سال‌های اخیر اثرات شگرفی بر ابعاد گوناگون ...  بیشتر

برجسته‌سازی اخبار افغانستان در مطبوعات ایران:

سیدمحمد مهدی زاده

دوره 19، شماره 57 ، شهریور 1391، صفحه 185-221

http://dx.doi.org/10.22054/qjss.2012.6868

چکیده
  در این مقاله، نحوه انتشار اخبار افغانستان در مطبوعات ایران در چارچوب نظریه برجسته‌سازی رسانه‌ها و با استفاده از تحلیل محتوای کمّی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج پژوهش، بیانگر آن است که بین روزنامه‌های اطّلاعات، کیهان و جمهوری اسلامی از نظر «محتوای اخبار» افغانستان تفاوت معنا‌داری وجود ندارد. در واقع هر سه روزنامه از معیارهای ...  بیشتر

شیوه‌های عضوگیری هیأت‌های مؤتلفه اسلامی ‌در انقلاب اسلامی (57-1342)

عباس کشاورز

دوره 19، شماره 57 ، شهریور 1391، صفحه 223-267

http://dx.doi.org/10.22054/qjss.2012.6869

چکیده
  یکی از جنبه‌های مهم انقلاب اسلامی، که از چشم محققان، چه در داخل و چه در خارج تا حدود زیادی مغفول مانده است، چگونگی شیوه‌های جذب و عضوگیری گروه‌های انقلابی است. سؤال اصلی این مقاله چگونگی شیوه‌های عضوگیری هیأت‌های مؤتلفه اسلامی ‌در انقلاب اسلامی ‌است. روش مورد استفاده کیفی و از نوع پژوهش تاریخی و ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه‌های ...  بیشتر