دوره 30 (1402)
دوره 29 (1401)
دوره 28 (1400)
دوره 27 (1399)
دوره 26 (1398)
دوره 25 (1397)
دوره 24 (1396)
دوره 23 (1395)
دوره 22 (1394)
دوره 21 (1393)
دوره 20 (1392)
دوره 19 (1391)
دوره 18 (1390)
دوره 17 (1389)
دوره 16 (1388)
دوره 15 (1387)
دوره 14 (1386)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 10 (1382)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1377)
دوره 5 (1376)
دوره 4 (1374)
دوره 3 (1373)
دوره 2 (1372)
دوره 1 (1370)

واکاوی خشونت خانگی علیه زنان در شهر همدان(یک پژوهش کیفی)

مرتضی پرویزن؛ جعفر هزارجریبی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 دی 1399

https://doi.org/10.22054/qjss.2020.35382.1922

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی نوع تفسیر زنان خشونت دیده از خشونت خانگی و نوع مواجهه‌ی آنان در مقابل انواع خشونت خانگی صورت گرفته است. محققین با توجه به متغیرهای زمینه‌ای مدنظر (زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی) با سی نفر از زنانی که قبلاً مورد خشونت خانگی واقع‌شده‌اند مبادرت به مصاحبه‌ی نیمه ساختاریافته نمودند و پس از پیاده‌سازی ...  بیشتر

درآمدی بر موضع انتقادی هابرماس بر پوزیتیویسم منطقی

غلامرضا لطیفی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اردیبهشت 1400

https://doi.org/10.22054/qjss.2021.33463.1844

چکیده
    رشد علوم تجربی و تأثیرات آن مرزبندی بین علم و غیر علم را به همراه داشت. حلقه وین با محدود کردن علم به علوم تجربی و طرد سایر معارف، راه حصول به علم را مشاهده و آزمون فرضیه قلمداد نمود.دامنه این دیدگاه به علوم انسانی نیز کشیده شد و مطالعه مسائل انسانی با رویکرد تجربی دنبال گردید. پوپر، کوهن و لاکاتوش با تعدیل وجه افراطی دیدگاه علم تجربی، ...  بیشتر

تولید متن متناظرِ هویت در تحلیل گفتمان پساساختارگرا روش‌های نیل به مفصلبندی معانی هویتی افرادِ موردبررسی در انجام تحلیل گفتمان

سید محمدمهدی خوئی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 آبان 1400

https://doi.org/10.22054/qjss.2021.60247.2380

چکیده
  تحلیل گفتمان به‌مثابه‌ی یک رویکرد پساساختارگرا که مرکز توجه آن بر روی چگونگی برساخت یا تولید معرفت در مواجهه با امور عینی و اجتماعی است، به طور فزاینده‌ای در طی دهه‌های گذشته مورد استفاده‌ی محققان اجتماعی قرار گرفته است. تجربه‌ی زیسته‌ی نگارنده در فضای آکادمیک نیز بر این امر صّحه می‌گذارد که علاوه بر ابتر بودن کمیّت بالایی از ...  بیشتر

جامعه شناسی
مطالعه پدیدارشناسانه تجربه زیسته لک زبانان شهرستان بروجرد از تعاملات اجتماعی پس از مواجهه با شیوع کرونا

عبدالرضا نواح؛ کریم رضادوست؛ سعید معیدفر؛ نرگس خوشکلام

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 اردیبهشت 1403

https://doi.org/10.22054/qjss.2024.76908.2722

چکیده
  شیوع کرونا با تأکید بر فاصله‌گیری اجتماعی سبب شد تعاملات اجتماعیِ درون بافت‌های قومی از لحاظ کمّیت و کیفیت دستخوش تغییراتی گردد. بر همین اساس تحقیق حاضر بر پدیدارشناسی تجربه‌زیسته لک‌زبانان شهرستان بروجرد از تعاملات اجتماعی پس از مواجهه با شیوع کرونا متمرکز شده است. تحقیق پدیدارشناسی حاضر به منظور تحلیل داده‌ها از تکنیک موستاکاس ...  بیشتر

جامعه شناسی
خشونت خانگی علیه زنان؛ محصول ناسازوارگی برهم‌کنش نهادی

علی فیض اللهی؛ سمیه سادات شفیعی؛ خلیل کمربیگی؛ زهرا رییسی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 تیر 1403

https://doi.org/10.22054/qjss.2024.77792.2746

چکیده
  خشونت خانگی علیه زنان امری جهان‌شمول است و گزارشات متعددی این مسئله را در ایران تایید ‏نموده‌اند. هدف این ‏پژوهش، شناسایی دلایل، شرایط و پیامدهای تجربه‌ی خشونت خانگی در زندگی ‏زنان خشونت‌دیده است. این پژوهش در ‏قلمرو پارادایم کیفی و مبتنی بر روش نظریه‌ی زمینه‌ای است. ‏جامعه‌ی هدف تحقیق زنان خشونت‌دیده‌ی مراجعه‌کننده ...  بیشتر

مطالعات زنان
مطالعه جامعه‌شناختی عاملیت زنان عشایر از خلال تجربه زیسته آن‌ها (مورد مطالعه: زنان عشایر ده چاه‌غلامعلی از توابع شهرستان زرند)

حمیده دباغی؛ کوثر محمدی هنجروئی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 شهریور 1403

https://doi.org/10.22054/qjss.2024.77686.2741

چکیده
  یکی از مسائل مورد توجه اندیشمندان علوم اجتماعی، به خصوص در دهه‌های اخیر توجه به فاعل بودن و عاملیت زنان در زندگی روزمره خود بوده است. تاکنون محققان و نویسندگان بسیاری درخصوص عاملیت زنان قلم زده‌اند و مداخله‌های سیاستی متعدد و متنوعی نیز بسته به نوع گفتمان‌های حاکم بر جوامع برای تحقق عاملیت زنان به کار گرفته شده است. اما کمتر پژوهشی ...  بیشتر

مردم شناسی
گاهشماری؛ نشانه‌ای برای بازتعریف هویت زرتشتیان: مطالعۀ موردی جامعۀ زرتشتی در دو شهر یزد و تهران

فریبا صدیقی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 شهریور 1403

https://doi.org/10.22054/qjss.2024.78128.2754

چکیده
  گروه‌های متعدد فرهنگی، زبانی و دینی در جامعه تلاش دارند تا با ارائه تعریفی از هویت گروهی خود، مرزهای گروهی خود را از دیگر گروه‌های موجود در جامعه متمایز سازند و هویت خود را حفظ نمایند. توجه به زمان و تقویم یکی از ابزار برساخت هویتی گروه‌های جامعه است. زرتشتیان ایران ،که وارثان دین و فرهنگ ایران باستان هستند، از این امر مستثنی نیستند. ...  بیشتر

روش شناسی علوم اجتماعی
تجربه دینی و فضای قدسی (بررسی نسبت تجربه دینی و فضاهای قدسی در شهر قم)

امیرحسن رضاقلی گل؛ ابوتراب طالبی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 شهریور 1403

https://doi.org/10.22054/qjss.2024.78384.2764

چکیده
  هدف این مقاله فهم نسبت فضای‌قدسی و چگونگی تجربه‌دینی و بررسی ارتباط برساختی این دو از خلل نحوه شکل‌گیری تجربه‌دینی در چهار میدان مذهبی مهم شهر قم (حرم حضرت معصومه، مسجد جمکران، کوه خضر و گلزار شهدا) است. پرسش پژوهش این است که چه تفاوت‌هایی در الگوهای تجربه‌دینی کنشگران در فضاهای قدسی شهرقم وجود دارد؟ تجربه‌دینی افراد در هر یک از ...  بیشتر

روش شناسی علوم اجتماعی
بازنمایی هویت ملی و قومی در سریال نون خ

مهدیه حیدری؛ ژیلا مشهدی؛ افسانه مظفری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 مهر 1403

https://doi.org/10.22054/qjss.2024.74714.2665

چکیده
  هدف این تحقیق بازنمایی هویت ملی وقومی در سریال نون خ و در سکانسهای منتخب ازاین مجموعه بوده است . پژوهش حاضر از نوع کیفی است. جامعه آماری این مقاله سریال نون خ است. با توجه به موضوع پژوهش، تنها سکانس هایی که به نوعی مرتبط با هویت ملی و قومی می باشد، مورد تحلیل قرار گرفت و به تبع آن، سکانس هایی که با موضوع مورد نظر این پژوهش ارتباطی ندارد ...  بیشتر

جامعه شناسی
«نظام‌های سیاسی و مسئلۀ اصلاحات توسعه‌گرا در نظام‌های آموزشی؛ مطالعه تطبیقی چهارکشور چین، کره ‌جنوبی، ترکیه و مصر»

فرشاد جمالی تنها؛ اسماعیل عالی زاد؛ محمدحسین پناهی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 مهر 1403

https://doi.org/10.22054/qjss.2024.80977.2807

چکیده
  نظام‌های سیاسی همواره خواسته‌هایی را در قالب اسناد تحولی ودستورالعمل اصلاحی جهت تغییر و تبدیل بازدهی‌های آموزشی به بازدهی‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مطالبه می‌کنند. در این پژوهش بررسی الزامات نهادی - سیاسی در سه بعد: 1- شکل‌گیری، قانون‌گذاری و برنامه ریزی؛ 2- اجرا و 3- ارزیابی برنامه‌های مدون شده را در نظام های آموزشی منتخب مسئله ...  بیشتر

جامعه شناسی
تأملی بر شاخص‌های پیش‌ارزیابی احکام برنامه‌‌های توسعه در حوزه آسیب‌های اجتماعی

مرتضی گنجی؛ محسن کرمانی نصرابادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 مهر 1403

https://doi.org/10.22054/qjss.2024.81394.2817

چکیده
  حکمرانان تلاش نمودهاند تا در قالب انواع سیاستگذاریها و قانوننویسیهایی مانند برنامههای پنجساله توسعه تمهیداتی برای کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی بیندیشند. این توجه، در شرایطی انجام گرفته که تعداد محدودی از احکام سیاستی این برنامه‌ها به صورت موفقیتآمیزی محقق شدهاند. یکی از زمینههای عدمموفقیت برنامههای توسعه، کمتوجهی به مقوله ارزیابی ...  بیشتر

جامعه شناسی
وضعیت‌سنجی ابعاد هویت ملی، قومی و طبقاتی جامعه ایران

مهدی مالمیر

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 مهر 1403

https://doi.org/10.22054/qjss.2024.81283.2816

چکیده
  در این مقاله با تحلیل ثانویه‌ی سه موج از پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان تلاش شده است تا سه وجه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جامعه ایران از منظر ابعاد هویتی شامل هویت ملی، قومی و طبقاتی به تصویر کشیده شود. نتایج بررسی نشان داد از حیث هویت ملی نگرشی مثبت در بین همه پاسخگویان دیده می‌شود ولی زمانی که این قسم از هویت در معرض همنشینی با ...  بیشتر