سیمین ویسی؛ اردشیر انتظاری؛ سعید ذکایی؛ علی اکبر تاج مزینانی
چکیده
پژوهشهای عدالتمحور، آن را در زندگی روزمره بررسی نمیکنند. هدف ما شناخت سنخها، استراتژیها و پیامدهای برساخت مفهوم عدالت است. فضای مجازی به عنوان مهمترین عرصه خودابرازی جوانان میتواند بازنماییکننده دیدگاههای آنان در مورد عدالت نیز باشد. از اینرو روش اصلی قومنگاری مجازی است و دادهها بوسیله خوانش نشانهشناختی و تحلیل ...
بیشتر
پژوهشهای عدالتمحور، آن را در زندگی روزمره بررسی نمیکنند. هدف ما شناخت سنخها، استراتژیها و پیامدهای برساخت مفهوم عدالت است. فضای مجازی به عنوان مهمترین عرصه خودابرازی جوانان میتواند بازنماییکننده دیدگاههای آنان در مورد عدالت نیز باشد. از اینرو روش اصلی قومنگاری مجازی است و دادهها بوسیله خوانش نشانهشناختی و تحلیل مضمونی تحلیل شدند. سنخها شامل عدالت عاملانه/ منتقدانه، مسئولانه، اتوپیایی، فردگرایانه و ملی/ فراملی هستند. عدالت توزیعی و عدالت رویهای و پس از آنها عدالت مراودهای بیشترین بازنمایی را دارند. عدالت معرفتی گرچه بصورت مستقیم بیان نمیشود اما در بیشتر تعاریف به چشم میخورد. شباهتهایی میان برخی ابعاد تعریف اسلامی عدالت با تعاریف مارکسیستی و حقوق بشری و لیبرالیستی از عدالت مشاهده میشوند، گرچه تعریف اخیر بطور همزمان بر فردمحوری نیز تأکید دارد. استراتژیهایی همچون تجمیع تعاریف عدالت، شمایلسازی، نقش قدرت با انواع گفتمانها و مقاومت در برابر آن در فضای مجازی وجود داشت که منجر به پیامدهایی همچون تعاریف نخبهگرایانه از عدالت، عاملیت مجازی کاربران بخاطر نبود امکان مستقیم برای چانهزنی با قدرت، دیگریسازیهای دوگانه، مقاومت در برابر دیگریسازیها و رواج عواطف منفی شده است. خلاء فضا برای گفتگو میان جوانان با یکدیگر و نیز قدرتمندان پیرامون عدالت احساس میشود.
اردشیر انتظاری؛ فاطمه درخشان
چکیده
بر اساس رویکرد غالب در توسعه، در چند دهه اخیر، مسیر رشد، در سطوح مختلف خرد و کلان از طریق تولید و تمرکز بر صنایع با ارزشافزوده بالا نظیر صنایع فرهنگی میگذرد. برنامهریزی و مدیریت در فرایند تولید، توزیع و مصرف محصولات فرهنگی از شناختهشدهترین و مهمترین وظایف دولتها در سطح جهان است که از آن بهعنوان محور اصلی در توسعه ...
بیشتر
بر اساس رویکرد غالب در توسعه، در چند دهه اخیر، مسیر رشد، در سطوح مختلف خرد و کلان از طریق تولید و تمرکز بر صنایع با ارزشافزوده بالا نظیر صنایع فرهنگی میگذرد. برنامهریزی و مدیریت در فرایند تولید، توزیع و مصرف محصولات فرهنگی از شناختهشدهترین و مهمترین وظایف دولتها در سطح جهان است که از آن بهعنوان محور اصلی در توسعه اقتصادفرهنگ جوامع یاد میشود. طبق رویکردهای جدید، نقشآفرینی دولت در اقتصادفرهنگ نیازمند شاخصههایی است تا از این طریق فرایند توسعه تسهیل گردد. یکی از مهمترین این شاخصهها که مبتنی بر وجود زیرساختهای نهادی است، شاخصهای ترکیبی حکمرانی خوب میباشد. هدف مطالعه، بررسی رابطه میان شاخصهای حکمرانی خوب و توسعه اقتصادفرهنگ کشورها میباشد. لذا با بهکارگیری روش تحلیل تطبیقی- کمی در میان 20 کشور توسعهیافته و رشدیافته در اقتصادفرهنگ و ایران، توسعهیافتهگی اقتصادفرهنگ و حکمرانی خوب موردبررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد که اقتصادفرهنگ ایران و شاخصهای حکمرانی خوب فاصله زیادی با کشورهای توسعهیافته و رشدیافته دارند و این معرف توسعهنیافتگی اقتصادفرهنگ در ایران است. همچنین نتایج تحلیل همبستگی و رگرسیون چندگانه نشان میدهد که میان شاخص حکمرانی خوب و توسعه اقتصادفرهنگ این کشورها رابطه مستقیم و با شدت قابل قبولی (R2=0.50) وجود دارد.
جامعه شناسی
علی انتظاری
چکیده
این مقاله منعکس کننده پیمایش نظرات و ارزیابیهای دانشجویان در مورد طرح تفکیک جنسی است که بخشی از پژوهشی جامع است که در این مورد انجام شده است. در چارچوب مفهومی و نظری پژوهش با اتکا به نظرات اروینگ گافمن، ساندرا بم و دیگران و همچنین نقد آنها تلاش کردهام از موضعی بیطرف مسأله تفکیک جنسی را مورد بررسی قرار دهم. جمعیت آماری این پژوهش ...
بیشتر
این مقاله منعکس کننده پیمایش نظرات و ارزیابیهای دانشجویان در مورد طرح تفکیک جنسی است که بخشی از پژوهشی جامع است که در این مورد انجام شده است. در چارچوب مفهومی و نظری پژوهش با اتکا به نظرات اروینگ گافمن، ساندرا بم و دیگران و همچنین نقد آنها تلاش کردهام از موضعی بیطرف مسأله تفکیک جنسی را مورد بررسی قرار دهم. جمعیت آماری این پژوهش دانشجویان دانشگاههای علامه طباطبائی، تهران و تک جنسیتی بانوان است، که از میان آنان 1350 نفر به صورت تصادفی و سهمیهای بر حسب جنس، مقطع تحصیلی، دانشگاه و دانشکده محل تحصیل انتخاب شده اند. نتایج گواه بر آن است که اکثریت دانشجویان دانشگاههای علامه و تهران که مهمترین مخاطب اجرای طرح تفکیک جنسی هستند نسبت به آن مقاوم هستند. فقط 7/13 درصد دانشجویان دانشگاه علامه و حدود 13 درصد دانشجویان دانشگاه تهران نسبت به تفکیک جنسی در دانشگاه نگرش مثبت دارند. این نسبت در دانشگاه تک جنسیتی بانوان به حدود 31 درصد میرسد. 4/57 درصد دانشجویان دانشگاه علامه خواستار توقف اجرای تفکیک جنسی بودهاند و 1/59 درصد دانشجویان دانشگاه تهران مخالف اجرای این طرح در دانشگاه خود هستند