دوره 30 (1402)
دوره 29 (1401)
دوره 28 (1400)
دوره 27 (1399)
دوره 26 (1398)
دوره 25 (1397)
دوره 24 (1396)
دوره 23 (1395)
دوره 22 (1394)
دوره 21 (1393)
دوره 20 (1392)
دوره 19 (1391)
دوره 18 (1390)
دوره 17 (1389)
دوره 16 (1388)
دوره 15 (1387)
دوره 14 (1386)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 10 (1382)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1377)
دوره 5 (1376)
دوره 4 (1374)
دوره 3 (1373)
دوره 2 (1372)
دوره 1 (1370)
روش شناسی علوم اجتماعی
بازنمایی هویت ملی و قومی در سریال نون خ

مهدیه حیدری؛ ژیلا مشهدی؛ افسانه مظفری

دوره 30، شماره 102 ، مهر 1402، ، صفحه 195-221

https://doi.org/10.22054/qjss.2024.74714.2665

چکیده
   مهم‌ترین ﻧﻮع ﻫﻮﻳﺖ ﺟﻤﻌﻲ، هویت ﻣﻠّﻲ و قومی اﺳﺖ؛ زﻳﺮا ﻧﻘﺶ تعیین‌کننده‌ای در ﺣﻮزه­ى ﻓﺮﻫﻨﮓ، اﺟﺘﻤﺎع، ﺳﻴﺎﺳﺖ و ﺣﺘّﻲ اﻗﺘﺼﺎد دارد. لذا هدف این تحقیق بازنمایی هویت ملی و قومی در سریال نون خ و در سکانس‌های منتخب از این مجموعه بوده است. پژوهش حاضر از نوع کیفی است. میدان پژوهش این مقاله سریال نون خ است. با توجه به موضوع ...  بیشتر

چگونگی بازنمایی آسیب‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان در مستندهای اجتماعی پس از انقلاب اسلامی ایران

علیرضا حسینی

دوره 20، شماره 60 ، خرداد 1392، ، صفحه 85-128

https://doi.org/10.22054/qjss.2013.6890

چکیده
  در این مقاله 10 مستند اجتماعی پس از انقلاب اسلامی ایران با اتخاذ رویکردی جامعه شناختی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته­اند. هدف از این تحلیل فهمیدن دو مطلب است: اول بررسی این نکته که مسائل و آسیب­های اجتماعی کودکان و نوجوانان در مستندهای اجتماعی پس از انقلاب چگونه بازنمایی شده‌اند، دوم این که در فیلم‌های مورد بررسی از بین چهار نهاد ...  بیشتر

بازنمایی مفهوم شهروندی در مطبوعات ایران

علیرضا حسینی

دوره 18، شماره 53 ، شهریور 1390، ، صفحه 95-135

https://doi.org/10.22054/qjss.2011.6828

چکیده
   مقاله حاضر برگرفته از پژوهشی دانشگاهی با عنوان «بازنمایی مفهوم شهروندی در مطبوعات ایران» است که با هدف بررسی چگونگی تفاوت در نحوه بازنمایی مفهوم شهروندی در روزنامه‌های اصلاح طلب و اصولگرا انجام شده است. در این مقاله به دلیل پر رنگ بودن وجوه کیفی مفهوم شهروندی از تحلیل گفتمان انتقادی استفاده شده است. به‌این منظور سی سرمقاله‌ ...  بیشتر

نمایش ویژگی‌های انتسابی افراد در برنامه "جمعه ایرانی" رادیو ایران

اعظم ده صوفیانی

دوره 17، شماره 50 ، آذر 1389، ، صفحه 207-237

https://doi.org/10.22054/qjss.2010.6816

چکیده
  رادیو نقش مهمی‌در نحوه نمایش افراد و گروه‌های مختلف دارد. در این تحقیق 11 ساعت و 37 دقیقه از 6قسمت از برنامه "جمعه ایرانی" بررسی شد تا به سه سؤال پاسخ داده شود. ویژگی‌های انتسابی افراد، در برنامه جمعه ایرانی چگونه نشان داده می‌شود؟ بازنمایی ویژگی‌های انتسابی در مورد اقلیت‌ها به چه صورت است؟ آیا از اقلیت‌ها، کلیشه‌های رایج در مورد ...  بیشتر

بازنمایی ایران در مطبوعات غرب:تحلیل انتقادی گفتمان « نیویورک تایمز» ، «گاردین»، «لوموند» . «دی ولت»

کاظم معتمد نژاد؛ سید محمد مهدی زاده تالشی

دوره 13، شماره 36 ، اسفند 1385، ، صفحه 1-35

چکیده
  مقاله ی حاضر، گزیدهای از یک تحقیقی دانشگاهی است که به منظور فهم و نقد گفتمان و ایدئولوژی پنهان و ژرف تأثیرگذار بر «عمل رسانه»های غرب، به بررسی و تحلیل انتقادی گفتمان چهار روزنامه نیویورک تایمز، گاردین، لوموندودیولتمیپردازد. رویکرد نظری اتخاذ شده در تحقیق، ایدئولوژی و گفتمان شرقی شناسی به عنوان نظام بازنمایی شرقی در غرب است. ...  بیشتر