نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2 دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده
امروزه با فراگیری و نفوذ رسانهها، سلبریتیها به جایگاه و اهمیت بالایی در فرهنگ عامه دست یافتهاند. آنها مراجع نوظهور جامعه مدرناند و این ظرفیت را دارند تا جماعتهای شیفته و هواخواه خود را بسازند. مطالعه هواخواهی از آن روی حائز اهمیت است که در برساخت هویت فردی و اجتماعی هواخواهان نقشی اساسی ایفا میکند؛ بنابراین پژوهش حاضر با محوریت قراردادن مسئله نوجوانان و پدیده خردهفرهنگهواخواهی، در پی مطالعه شیوههای هویتیابی نوجوانان ایرانی از رهگذر هواخواهی امیرتتلوست. بدین منظور با تعداد نمونه 16 نوجوان که در شبکه اجتماعی اینستاگرام صاحب صفحه هواخواهی تتلو هستند مصاحبه نیمه ساخت یافته صورت گرفت و سپس دادهها در نرمافزار MAXQDA به روش تحلیل مضمون تحلیل شد. بر اساس نتایج تحقیق، هواخواهان تتلو دارای هنجارهای گروهی نظیر حمایت از تتلو و عدم انکار هویت تتلیتی، فردگرایی، احترام به سلایق گوناگون، زندگی هدفمند و امید به آینده و درنهایت پیروی از سبک زندگی تتلو هستند. بدین ترتیب تتلیتیها را میتوان بهعنوان یک خردهفرهنگ دیجیتالی برشمرد که از طریق برساخت مؤلفههای هویتی مذکور، خود را از سایرین متمایز میسازند. همچنین ناظر به پرسش دوم تحقیق، اَشکال درگیرشدن تتلیتیها با تتلو بررسی شد تا به این جهت مشخص شود هواخواهان در چه سطحی از درگیری و رابطه با سلبریتی خود هستند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Teenagers and Fandom, Norms of Tatality Digital Subculture
نویسندگان [English]
- Mohammad Mahdi Zadeh Taleshi 1
- Mohammad Maghamian Zadeh 2
1 Associate Professor of Communication Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran,,
2 MA Student of Communication Sciences, Allame Tabataba'i University, Tehran, Iran,,
چکیده [English]
Today, with the pervasive influence of media, celebrities have acquired a significant position in popular culture. They serve as emergent referents in modern society, possessing the capacity to form devoted and enthusiastic fan communities. The study of fandom is important as it plays a foundational role in shaping the individual and collective identities of fans. The present research focuses on adolescents and the phenomenon of subculture fandom, seeking to explore the ways in which Iranian teenagers identify themselves through their fandom of Amir Tataloo. Semi-structured interviews were conducted with a sample of 16 teenagers who manage Tataloo fan pages on Instagram; and a thematic analysis ran over the data using MAXQDA software. The findings suggest that Tataloo fans abide by group norms such as supporting Tataloo and not denying Tatality identity, individualism, respecting diverse tastes, purposeful living, optimism toward the future, and ultimately, following Tataloo's lifestyle. Thus, Tatalities can be considered as members of a digital subculture that differentiates themselves from others through the aforesaid identity components. Moreover, regarding the second research question, the forms of involvement of Tatalities with tataloo were examined by the study to shed light on the levels of engagement and relationship of the fans with their celebrities.
کلیدواژهها [English]
- Digital Subculture
- Identity
- Fandom
- Amir Tataloo
- Celebrity Culture