محسن نیازی؛ ایوب سخایی؛ ندا خداکرمیان گیلان؛ فاطمه حامی کارگر؛ آزاد امیدوار
چکیده
پژوهشهای مختلفی در مورد رابطه دینداری و سلامت اجتماعی به انجام رسیده که نتایج متفاوتی در پی داشته است، بهگونهای که دامنه تغییر اندازه اثرهای بهدستآمده از این مطالعات بسیار زیاد است. ازاینرو هدف پژوهش حاضر ترکیب کمی نتایج این پژوهشها با استفاده از تکنیک فراتحلیل میباشد. برمبنای نمونهگیری هدفمند نوزده پژوهش واجد شرایط ...
بیشتر
پژوهشهای مختلفی در مورد رابطه دینداری و سلامت اجتماعی به انجام رسیده که نتایج متفاوتی در پی داشته است، بهگونهای که دامنه تغییر اندازه اثرهای بهدستآمده از این مطالعات بسیار زیاد است. ازاینرو هدف پژوهش حاضر ترکیب کمی نتایج این پژوهشها با استفاده از تکنیک فراتحلیل میباشد. برمبنای نمونهگیری هدفمند نوزده پژوهش واجد شرایط که طی سالهای 1389 تا 1399 انجام شده بود گزینش شدند و بهمنظور تجزیهوتحلیل اطلاعات از نرمافزار جامع فراتحلیل CMA2 استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که اندازه اثر ترکیبی تصادفی دینداری بر سلامت اجتماعی برابر با 331/0 است که بر اساس نظام تفسیر کوهن در محدوده اطمینان در سطح متوسط رو به بالا میباشد، با توجه به ناهمگونی مطالعات دو متغیر «جنس» و «محدوده جغرافیایی» بهعنوان متغیر تعدیلگر موردبررسی قرار گرفت. نتایج حاصل نشان دادند که سلامت اجتماعی در بین مردان بیشتر از زنان متأثر از دینداری است. همچنین نتایج حاصل از نقش تعدیلکنندگی محدوده جغرافیایی نشان داد که سلامت اجتماعی در بین شهروندان ساکن در شمال کشور بیش از سایر محدوده جغرافیایی متأثر از دینداری است.
جامعه شناسی
صدیقه رمضانی؛ ابوتراب طالبی؛ باقر طالبی دارابی
چکیده
جامعهی ایرانی از دههی هفتاد به بعد نظارهگر ظهور معنویتگرایی جدید و رشد گرایش به آن است که در ابتدا منحصر به گروههای حاشیهای و ناراضی بود، ولی به سرعت در میان اقشار مختلف گسترش یافت. پژوهش حاضر علل و زمینههای این گرایش را در میان شهروندان تهرانی با کمک عوامل ذکرشده در رویکردهای نظری مختلف بررسی میکند. در این راستا نخست ...
بیشتر
جامعهی ایرانی از دههی هفتاد به بعد نظارهگر ظهور معنویتگرایی جدید و رشد گرایش به آن است که در ابتدا منحصر به گروههای حاشیهای و ناراضی بود، ولی به سرعت در میان اقشار مختلف گسترش یافت. پژوهش حاضر علل و زمینههای این گرایش را در میان شهروندان تهرانی با کمک عوامل ذکرشده در رویکردهای نظری مختلف بررسی میکند. در این راستا نخست 23 مصاحبه نیمه ساختار یافته با معنویتگرایان جدید صورت پذیرفت و سپس با کمک یافتههای حاصل از تحلیل مصاحبهها، پرسشنامهای طراحیشده و در میان 600 نفر از شهروندان تهرانی توزیع گردید. نمونهگیری در بخش کیفی بهصورت هدفمند و در بخش کمی بهصورت تصادفی از میان بلوکهای شهر تهران صورت گرفت. در تحلیل مصاحبه از روش تحلیل مضمونی بهره گرفته شد و تحلیل دادههای کمی نیز با کمک نرمافزار spss و آزمونهای مختلفی چون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی انجام شد. نتایج حاصل حاکی از رابطهی معنادار پنج عامل با گرایش به معنویتگرایی جدید بود که به ترتیب تنش اخلاقی، عاطفهگرایی، دسترسی به معنویتگرایی جدید و تجربهی رنج قویترین تا ضعیفترین رابطهی مثبت (مستقیم) و محرومیت رابطهی منفی (معکوس) را نشان دادند.