هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی تئوری دو عاملی فردریک هرزبرگ در شهر قم استو محقق در پی آن است تا روشن سازد که نتایج حاصل از تحقیقات وی در شهر پنسیلوانیای امریکا، در شهر قم نیز تایید می شود یا خیر؟برای این منظور، تئوری دو عاملی هرزبرگ به عنوان چارچوب نظری تحقیق برگزیده شد. به اقتضای توانایی محقق و محدودیت زمان و منابع مالی، شهر قم به عنوان ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی تئوری دو عاملی فردریک هرزبرگ در شهر قم استو محقق در پی آن است تا روشن سازد که نتایج حاصل از تحقیقات وی در شهر پنسیلوانیای امریکا، در شهر قم نیز تایید می شود یا خیر؟برای این منظور، تئوری دو عاملی هرزبرگ به عنوان چارچوب نظری تحقیق برگزیده شد. به اقتضای توانایی محقق و محدودیت زمان و منابع مالی، شهر قم به عنوان زمینه تحقیق در نظر گرفته شد. معلمان مدارس راهنمایی شهر قم به عنوان جامعه آماری وحجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران از بین۲۸۲۴ نفر جامعه آماری، تعداد ۳۴۰ نفر تعیین گردید و به روش تصادفی چند مرحله ای متناسب، نمونه های مورد تحقیق انتخاب شدند. این تحقیق به روش توصیفی ازنوع پیمایشی صورت گرفت و از پرسشنامه به عنوان ابزار اندازه گیری استفاده گردید. روایی این پرسشنامه با بهره گیری از روش محتوایی تأیید گردید وبا استفاده از روش آلفایکرانباخ«پایایی»آن نیز در سطح بالایی تأیید شد. پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامه ها با استفاده از برنامه نرمافزاری SPSS، داده ها در دو سطح تحلیلی و توصیفی مورد بررسی قرار گرفت. برای بررسی تأثیر هر یک از عوامل بهداشتی و انگیزشی از آزمون (T) یک متغیره و برای بررسی تفاوت دیدگاه معلمان مرد با زن در مورد این عوامل از آزمون (T) دو متغیره استفاده گردید. به منظور مقایسه دیدگاه های معلمان با «سنین،تحصیلات،مدرسه وسابقه خدمت» مختلف راجع به عواملی ایجاد انگیزش شغلی از آنالیز واریانس (F) استفاده شد. نتایج بررسی ها نشان داد که از دیدگاه معلمان دوره راهنمایی قم، چهار عاملی برانگیزاننده «موفقیت، قدردانی، نفس کار و ارتقا»، همگی در پویایی و ایجاد انگیزش مؤثرند. اما به خلاف نظر هرزبرگ، عواملی مانند «حقوقی و پاداش، روابط و سرپرستی» که از عوامل بهداشتی هستند. درایجاد انگیزش موثرند. ولی متغیر «امنیت شغلی» تأثیری در ایجاد انگیزش ندارد. در حالی که طبق نظر هرزبرگ و فرضیه تحقیق، هیچ یک از عوامل بهداشتی، نبایست د رایجاد انگیزه مؤثر بودند. پس از رتبه بندی عوامل انگیزشی براساس میانگین نظرات پاسخگوی ان درگروه های مختلف، معلو مشد که معلمان مرد عواملی مثال «موفقیت»، «رشد و پیشرفت» و «ماهیت شغل» را در ایجاد انگیزش مؤثرتر میدانند؛ ولی معلمان زن عوامل«قدردانی» ، « ماهیت شغلی» و «روابط غیررسمی» را به ترتیب در اولویت قرار دادهاند.
این تحقیق با هدف تعیین میزان رضایت شغلی معلمان مدارس ابتدایی در تهران انجام گرفت. رضایت شغلی یکی از عوامل بسیار مهم در امر کیفیت آموزش و موفقیت شغلی معلمان است. روش مطالعه در این تحقیق، روش پیمایشی است. برای جمع اوری اطلاعات پرسشنامه تعدیل شده رضایت شغلی مینه سوتا استفاده شد. جمعیت نمونه شامل چهارصد نفر از معلمان مدارس ابتدایی در مناطق ...
بیشتر
این تحقیق با هدف تعیین میزان رضایت شغلی معلمان مدارس ابتدایی در تهران انجام گرفت. رضایت شغلی یکی از عوامل بسیار مهم در امر کیفیت آموزش و موفقیت شغلی معلمان است. روش مطالعه در این تحقیق، روش پیمایشی است. برای جمع اوری اطلاعات پرسشنامه تعدیل شده رضایت شغلی مینه سوتا استفاده شد. جمعیت نمونه شامل چهارصد نفر از معلمان مدارس ابتدایی در مناطق یک، یازده و شانزده تهران بوده است. شیوه نمونه گیری به روش تصادفی سیستماتیک و خوشه ای انجام گرفت.
این تحقیق نشان داد که 7/88 درصد از معلمان مدارس ابتدایی مورد بررسی از شغل خود راضی یا خیلی راضی بودند، حال آنکه 6/3 درصد ناراضی و خیلی ناراضی بودند. ضمناً 5/6 درصد پاسخ بی نظر و 2/1 درصد بدون پاسخ بودند. متغیرهای سطح تحصیلات معلمان و قصد معلمان برای ماندن در موقعیت کنونی شغلی، از متغیرهای قابل پیش بینی رضایت شغلی معلمان بود.
جنبه های مربوط به میزان رضایت شغلی معلمان شامل کیفیت مدیریت ، حصول، پیشرفت، همکاران، شرایط کار و شناخت، و جنبه های مربوط به میزان رضایت شغلی معلمان شامل فعالیت، ارزش های اخلاقی و اختیار بود