زینب بیلکی؛ علی اکبر تاج مزینانی
چکیده
چکیده : کنارگذاری اجتماعی گاه در بعد آموزشی و در سطح بالای آن یعنی نظام آموزش عالی اتفاق میافتد. آنچه در این کنارگذاری نقش محوری ایفا میکند آن است که افراد در دسترسی به حقوق و فرصتها با موانعی روبرو میشوند که یا از ادامه حضور در نظام آموزشی عالی باز میمانند یا در عین حضور به حاشیه رانده می شوند. در این مطالعه سعی بر این بوده است ...
بیشتر
چکیده : کنارگذاری اجتماعی گاه در بعد آموزشی و در سطح بالای آن یعنی نظام آموزش عالی اتفاق میافتد. آنچه در این کنارگذاری نقش محوری ایفا میکند آن است که افراد در دسترسی به حقوق و فرصتها با موانعی روبرو میشوند که یا از ادامه حضور در نظام آموزشی عالی باز میمانند یا در عین حضور به حاشیه رانده می شوند. در این مطالعه سعی بر این بوده است که بررسی کنارگذاری آموزشی در نظام آموزش عالی ایران فرآیندهایی را که موجب شکل گیری زمینه ها و علل کنارگذاری دانشجویان شده است توجه شود. همچنین ابعاد گوناگون کنارگذاری آموزشی با استفاده از نظریه مبنایی پرداخته شده و در پی ارایهی توصیفی فربه از آن است. در تحقیق حاضر با استفاده از تکنیک مصاحبه نیمه ساخت یافته (با دانشجویان و متخصصان) مصاحبه انجام شد تا از این راه جلوههای کنارگذاری آموزشی، عوامل تاثیرگذار بر آن شناسایی شوند. زمینه ها و علل کنارگذاری که در این مقاله به دست آمده، از این قرارند: زمینه ها ؛ وضعیت بغرنج خانوادگی، عوامل بازدارنده ی ارتباط مناسب، تعاملات آکادمیک، ساختار اجتماعی و علل؛ فقدان منابع مالی، معلولیت، سیاستگذاری آموزشی نامناسب، سیاستهای آموزش عالی به مثابه بی عدالتی آموزشی.
سیمین ویسی؛ اردشیر انتظاری؛ سعید ذکایی؛ علی اکبر تاج مزینانی
چکیده
پژوهشهای عدالتمحور، آن را در زندگی روزمره بررسی نمیکنند. هدف ما شناخت سنخها، استراتژیها و پیامدهای برساخت مفهوم عدالت است. فضای مجازی به عنوان مهمترین عرصه خودابرازی جوانان میتواند بازنماییکننده دیدگاههای آنان در مورد عدالت نیز باشد. از اینرو روش اصلی قومنگاری مجازی است و دادهها بوسیله خوانش نشانهشناختی و تحلیل ...
بیشتر
پژوهشهای عدالتمحور، آن را در زندگی روزمره بررسی نمیکنند. هدف ما شناخت سنخها، استراتژیها و پیامدهای برساخت مفهوم عدالت است. فضای مجازی به عنوان مهمترین عرصه خودابرازی جوانان میتواند بازنماییکننده دیدگاههای آنان در مورد عدالت نیز باشد. از اینرو روش اصلی قومنگاری مجازی است و دادهها بوسیله خوانش نشانهشناختی و تحلیل مضمونی تحلیل شدند. سنخها شامل عدالت عاملانه/ منتقدانه، مسئولانه، اتوپیایی، فردگرایانه و ملی/ فراملی هستند. عدالت توزیعی و عدالت رویهای و پس از آنها عدالت مراودهای بیشترین بازنمایی را دارند. عدالت معرفتی گرچه بصورت مستقیم بیان نمیشود اما در بیشتر تعاریف به چشم میخورد. شباهتهایی میان برخی ابعاد تعریف اسلامی عدالت با تعاریف مارکسیستی و حقوق بشری و لیبرالیستی از عدالت مشاهده میشوند، گرچه تعریف اخیر بطور همزمان بر فردمحوری نیز تأکید دارد. استراتژیهایی همچون تجمیع تعاریف عدالت، شمایلسازی، نقش قدرت با انواع گفتمانها و مقاومت در برابر آن در فضای مجازی وجود داشت که منجر به پیامدهایی همچون تعاریف نخبهگرایانه از عدالت، عاملیت مجازی کاربران بخاطر نبود امکان مستقیم برای چانهزنی با قدرت، دیگریسازیهای دوگانه، مقاومت در برابر دیگریسازیها و رواج عواطف منفی شده است. خلاء فضا برای گفتگو میان جوانان با یکدیگر و نیز قدرتمندان پیرامون عدالت احساس میشود.