نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد برنامه ریزی رفاه اجتماعی. دانشگاه علامه طباطبائی . تهران

2 دانشیاربرنامه ریزی رفاه اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران

چکیده

 
کنارگذاری اجتماعی گاه در بعد آموزشی و در سطح بالای آن یعنی نظام آموزش عالی اتفاق می‌افتد. آنچه در این کنارگذاری نقش محوری ایفا می‌کند آن است که افراد در دسترسی به حقوق و فرصت‌ها با موانعی روبرو می‌شوند که یا از ادامه حضور در نظام آموزشی عالی بازمی‌مانند یا در عین حضور به حاشیه رانده می‌شوند. در این مطالعه سعی بر این بوده است که بررسی کنارگذاری آموزشی در نظام آموزش عالی ایران فرآیندهایی را که موجب شکل‌گیری زمینه‌ها و علل کنارگذاری دانشجویان شده است توجه شود. همچنین ابعاد گوناگون کنارگذاری آموزشی با استفاده از نظریه مبنایی پرداخته‌شده و در پی ارائه‌ی توصیفی فربه از آن است. در تحقیق حاضر با استفاده از تکنیک مصاحبه نیمه ساخت‌یافته (با دانشجویان و متخصصان) مصاحبه انجام شد تا از این راه جلوه‌های کنارگذاری آموزشی، عوامل تأثیرگذار بر آن شناسایی شوند. زمینه‌ها و علل کنارگذاری که در این مقاله به‌دست‌آمده، ازاین‌قرارند: زمینه‌ها؛ وضعیت بغرنج خانوادگی، عوامل بازدارنده‌ی ارتباط مناسب، تعاملات آکادمیک، ساختار اجتماعی و علل؛ فقدان منابع مالی، معلولیت، سیاست‌گذاری آموزشی نامناسب، سیاست‌های آموزش عالی به‌مثابه بی‌عدالتی آموزشی.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Educational Exclusion in Iran's Higher Education System: Causes and Contexts

نویسندگان [English]

  • Zeinab Bilaki 1
  • Ali Akbar Tajmazinani 2

1 MA of Social Welfare Planning, Allameh Tabataba'i University, Tehran

2 Associate Professor of Social Welfare Planning, Allameh Tabataba'i University, Tehran

چکیده [English]

 
Social exclusion manifests itself within the educational realm, particularly in the echelons of higher education. The pivotal role of such exclusion lies in impeding individuals' access to rights and opportunities, creating barriers that either thwart their continued participation in the higher education system or relegate them to the periphery. This study meticulously investigates educational exclusion within the Iranian higher education system, scrutinizing the processes contributing to the contextual landscape and the root causes of student exclusion. Furthermore, employing Grounded Theory, diverse dimensions of educational exclusion are explored, presenting a thick description. In the present study, semi-structured interviews with students and professionals were conducted to discern the facets of educational exclusion and identify influential factors. The gleaned contexts and rationales for exclusion encompass contexts, multifaceted family dynamics, impediments to effective communication, academic interactions, societal structures, and factors such as financial constraints, disabilities, inadequate educational policies, and the portrayal of higher education policies as agents of educational injustice.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Higher Education
  • Social Exclusion
  • Educational Exclusion
  • Standardization
  • Grounded Theory
 
Alcock, P. May, M. & Rowlingson K. (1391). The Student’s Companion to Social Policy. Translated to Persian by Mazinani A. & Ghasemi M. Tehran: Imam Sadegh University Publications.
Alexander, K.L. Entwisle, D.R. & Horsey, C.S. (1997). From First Grade Forward: Early Foundations of High School Dropout, Sociology of Education. 70(2): 87- 107.
Alkan, N. (2014): Humor, Loneliness and Acceptance: Predictors of University Drop-out Intentions. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 152: 1079-1086.
Araque, F. Roldán, C. & Salguero, A. (2009). Factors Influencing University Drop Out Rates. Computers & Education. 53(3): 563-574.
Birch, S.H. Ladd, G.W. (1997). The Teacher-Child Relationship and Children's Early School Adjustement. Journaal f School Psychology. 35(1): 61-79.
Di Pietro, G. & Cutillo, A. (2008). Degree Flexibility and University Drop-out: The Italian Experience. Economics of Education Review. 27(5): 546-555.
Dorkheim, A. (2008). Division of socia work. Translated to Persian by Parham, B. Tehran: Publication Center.
Duncan, G.J. Brooks-Gunn, J. Klebanov, P.K. (1994). Economic Deprivation and Early Childhood Development, Child Developrnent. 65(2): 296-318.
Flick, O. (2009). An Introduction to Qualitative Research. Translated to Persian by Jalili, H. Tehran: Ney Publications.
Irna Inc. (2019). Irna. Retrieved fromHttp;//www.irna.ir/news/892987
Jadrić, M. Garača, Ž. & Čukušić, M. (2010). Student Dropout Analysis with Application of Data Mining Methods. Management: Journal of Contemporary Management Issues. 15(1): 31-46.
Markey, J. (1993). The Labor Market Problems of Today's High School Dropouts in Social Problems: A Critical Thinking Approach. California: Wadsworth Publishing.
 Ogadho & Ajowi (2013). Factors Influencing Dropout of Learners with Disabilities in Regular Primary Schools in Kisumu East District, Kenya.
Peters, S.J. (2003). Education for All. Including children with disabilities, Education Notes. Washington DC: World Bank.
Radwanski, G. (1987). Ontario Study of the Relevance of Education and the Issue of Dropouts. Toronto: Ontario M.
Rai, S. & Kumar Jain, A. (2013). Students’ Dropout Risk Assessment in Undergraduate Courses of ICT at Residential University–A Case Study. International Journal of Computer Applications. 84(14): 31-36.
Rostaminezhad et al. (2013). Factors Related to E-learner Dropout: Case Study of IUST Elearning Center
Sen, A. (2000). Social Exclusion: Concept, Application, And Scrutiny. Asian Development Bank.
Strauss, A. & Corbin, J. (2008). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory.
Tabnak Inc. (2019). Tabnak. Retrieved from Http;//www.tabnak.ir/fa/news/992562
Talebi, A. Barzegari, R. (2012). Investigation on Trust and Social Withdrawal among college students.
Tikoko, B. & Sigei, J. (2013). Influence of home-based factors on dropout rates of students in co-educational public day secondary schools in Rongai district. Nakuru County: Kenya.
Translated to Persian by Rahmatpour, R. Tehran: Institute for Humanities and Cultural Studies.
Wiji, A. Naylor, Naylor, R. A. & Smith, J. P. (2005). Effects of In-Class Variation and Student Rank on the Probability of Withdrawal: Cross-Section and Time-series Analysis for UK university students. Economics of Education Review. 24(3): 251-262.
Yukselturk, E. & Inan, F. A. (2006). Examining the Factors Affecting Student Dropout in an Online Learning Environment. Online Submission.
Zokaee, M. Esmaeeli, M. (2014). Youth and Academic Alienation. Tehran: Cultural and Social Studies.
 
 
 
 
استناد به این مقاله: بیلکی، زینب.، تاج‌مزینانی، علی‌اکبر. (1401). کنارگذاری آموزشی در نظام آموزش عالی ایران؛ علل و زمینه‌ها، فصلنامه علوم اجتماعی، 29(98)، 1-42.   DOI: 10.22054/qjss.2020.47651.2160
 Social sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License...