نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد برنامه ریزی رفاه اجتماعی. دانشگاه علامه طباطبائی . تهران
2 دانشیاربرنامه ریزی رفاه اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران
چکیده
کنارگذاری اجتماعی گاه در بعد آموزشی و در سطح بالای آن یعنی نظام آموزش عالی اتفاق میافتد. آنچه در این کنارگذاری نقش محوری ایفا میکند آن است که افراد در دسترسی به حقوق و فرصتها با موانعی روبرو میشوند که یا از ادامه حضور در نظام آموزشی عالی بازمیمانند یا در عین حضور به حاشیه رانده میشوند. در این مطالعه سعی بر این بوده است که بررسی کنارگذاری آموزشی در نظام آموزش عالی ایران فرآیندهایی را که موجب شکلگیری زمینهها و علل کنارگذاری دانشجویان شده است توجه شود. همچنین ابعاد گوناگون کنارگذاری آموزشی با استفاده از نظریه مبنایی پرداختهشده و در پی ارائهی توصیفی فربه از آن است. در تحقیق حاضر با استفاده از تکنیک مصاحبه نیمه ساختیافته (با دانشجویان و متخصصان) مصاحبه انجام شد تا از این راه جلوههای کنارگذاری آموزشی، عوامل تأثیرگذار بر آن شناسایی شوند. زمینهها و علل کنارگذاری که در این مقاله بهدستآمده، ازاینقرارند: زمینهها؛ وضعیت بغرنج خانوادگی، عوامل بازدارندهی ارتباط مناسب، تعاملات آکادمیک، ساختار اجتماعی و علل؛ فقدان منابع مالی، معلولیت، سیاستگذاری آموزشی نامناسب، سیاستهای آموزش عالی بهمثابه بیعدالتی آموزشی.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Educational Exclusion in Iran's Higher Education System: Causes and Contexts
نویسندگان [English]
- Zeinab Bilaki 1
- Ali Akbar Tajmazinani 2
1 MA of Social Welfare Planning, Allameh Tabataba'i University, Tehran
2 Associate Professor of Social Welfare Planning, Allameh Tabataba'i University, Tehran
چکیده [English]
Social exclusion manifests itself within the educational realm, particularly in the echelons of higher education. The pivotal role of such exclusion lies in impeding individuals' access to rights and opportunities, creating barriers that either thwart their continued participation in the higher education system or relegate them to the periphery. This study meticulously investigates educational exclusion within the Iranian higher education system, scrutinizing the processes contributing to the contextual landscape and the root causes of student exclusion. Furthermore, employing Grounded Theory, diverse dimensions of educational exclusion are explored, presenting a thick description. In the present study, semi-structured interviews with students and professionals were conducted to discern the facets of educational exclusion and identify influential factors. The gleaned contexts and rationales for exclusion encompass contexts, multifaceted family dynamics, impediments to effective communication, academic interactions, societal structures, and factors such as financial constraints, disabilities, inadequate educational policies, and the portrayal of higher education policies as agents of educational injustice.
کلیدواژهها [English]
- Higher Education
- Social Exclusion
- Educational Exclusion
- Standardization
- Grounded Theory