اهمیت برنامه ریزی جنسیتی در تواناسازی زنان برای دستیابی به عدالت و برابری با مردان است. به منظور توجیه این موضوع ، نوشتار حاضر به دو بعد از مسئله - ۱) درک تحول در مفاهیم و ۲) بازنگری پیش فرضی های برنامه ریزی - میپردازد. یافته های پژوهشی در جامعه روستایی استان های یزد و آذربایجان غربی نشان می دهند که زنان روستای همراه با مردان « نان آور ...
بیشتر
اهمیت برنامه ریزی جنسیتی در تواناسازی زنان برای دستیابی به عدالت و برابری با مردان است. به منظور توجیه این موضوع ، نوشتار حاضر به دو بعد از مسئله - ۱) درک تحول در مفاهیم و ۲) بازنگری پیش فرضی های برنامه ریزی - میپردازد. یافته های پژوهشی در جامعه روستایی استان های یزد و آذربایجان غربی نشان می دهند که زنان روستای همراه با مردان « نان آور خانه » هستند. و مدیریت خانه به طور کامل به زنان روستایی واگذار نشده و تصمیم گیری های اقتصادی خانواده کماکان با مردادن است. زنان روستای استان یزد بیش از آذربایجان غربی به استقلال مالی دست یافته اند و طی دو دهه اخیر بیش از گذشته در فضای عمومی جامعه حضور پیدا کرده اند. بنابراین، با توجه به تفاوت های شایان توجه میان این جوامع ( یزد و آذربایجان غربی) برخی از جنبه های اجتماعی و شکل گیری نقش ها، ارتباط چندانی با جنبه زیست شناختی (یولوژیک) ندارد. در نتیجه هر گونه برنامه ریزی بر اساس پیش فرضی های سنتی درباره زنان و نادیده گرفتن واقعیت های امروز، ناکارآمد خواهد بود.
یکی از اهداف تعاونی ها برای توسعه ملی که به وسیله سازمان های مختلف دواتی مانند وزارت تعاون به اجرا در می آید، افزایش فرصت اشتغال برای زنان است. تجربیات اخیر تعاونی های در این زمینه نشان میدهد که تعاونی های خانواده گرا می توانند برای زنان ایجاد شغل و درامد کنند و پایگاه اجتماعی آنان را تغییر دهد. با توجه به مطالعه انجام شده و بررسی تجربه ...
بیشتر
یکی از اهداف تعاونی ها برای توسعه ملی که به وسیله سازمان های مختلف دواتی مانند وزارت تعاون به اجرا در می آید، افزایش فرصت اشتغال برای زنان است. تجربیات اخیر تعاونی های در این زمینه نشان میدهد که تعاونی های خانواده گرا می توانند برای زنان ایجاد شغل و درامد کنند و پایگاه اجتماعی آنان را تغییر دهد. با توجه به مطالعه انجام شده و بررسی تجربه گذشته تعاونی ها در ایران، باید به نکات زیر اهمیت داد. 1- تعاونی های زنان سازمان دولتی نیستند بلکه واحد های مستقلی هستند. 2- تعاونی های زنان باید ساختار دموکراتیک داشته باشند. 3- زنان برای ایجاد و اداره تعاونی ها به آموزش مهارت های مدیریتی نیازمنددند.
در کشوری مثل ایران به عنوان یکی از کشورهای کم توسعه یافته ولی در تقسیم بندی های جهانی ثروتمند و با درآمدی در سطح بالا، و از همه مهمتر زلزله خیز ولی بدون هیچ گونه برنامه ریزی و اقدام لازم در طی درگاه های پیش، همواره پس از وقوع زلزله در دوره ای پر از هیاهو و شتاپ به اقداماتی دست زده شده است که حداقل امروزه بازبینی مجدد آنها می تواند درس ...
بیشتر
در کشوری مثل ایران به عنوان یکی از کشورهای کم توسعه یافته ولی در تقسیم بندی های جهانی ثروتمند و با درآمدی در سطح بالا، و از همه مهمتر زلزله خیز ولی بدون هیچ گونه برنامه ریزی و اقدام لازم در طی درگاه های پیش، همواره پس از وقوع زلزله در دوره ای پر از هیاهو و شتاپ به اقداماتی دست زده شده است که حداقل امروزه بازبینی مجدد آنها می تواند درس عبرتی برای آیندگان باشد. هدف این نوشتار نه برنامه ریزی قبل از وقوع فاجعه ها از ابعاد اجتماعی (که خود مقاله جداگانه ای می طلبد و به یقین به مراتب با اهمیت تر از چیزی است که در این مقاله آمده است) بلکه بیان ساده اصولی است که مسئولان و مردم باید. در برنامه ریزیهای پس از وقوع فاجعه از دیدگاه آسیب دیدگان با آن آشنا باشند. برنامه ریزی پس از فاجعه به سه دوره امداد فوری، سر و ساماندهی و بازسازی تقسیم می شود که در هر یک از این دوره ها آنچه باید برای کمک به آسیب دیدگان زلزله و با مشارکت خود آنها انجام شود، متفاوت است. بحث این نیست که همیشه در همه جا و در همه انواع فاجعه ها باید به یک شکل برخورد کرد، بلکه در نظر داشتن اصولی که حاصل مطالعه و تجربه است می تواند موجب اتخاذ تصمیمات و اقدامات بهتری بر اساس شرایط محلی گردد