نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار جامعهشناسی دانشگاه یاسوج (نویسنده مسئول)
2 دانشیار جامعهشناسی دانشگاه یاسوج
3 دانشآموخته کارشناسی ارشد جامعهشناسی از دانشگاه یاسوج
چکیده
از جمله ابعاد جهانی شدن، جهانی شدن فرهنگ میباشد. جهانی شدن فرهنگ فرایندی پویا است که هر روز بر پیچیدگی و فشردگی آن افزوده میگردد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر جهانی شدن فرهنگ برهویت ملّی دانشجویان دانشگاه یاسوج است. روش انجام این پژوهش پیمایشی بوده و حجم نمونه در این پژوهش بر اساس فرمول لین 400 نفر دانشجوی زن و مرد دانشگاه یاسوج و با روش نمونه گیری طبقهای بصورت تصادفی انجام گرفته است. ابزار پرسشنامه حاوی گویههای محقق ساخته و هنجاریابی شده میباشد. روایی آن از طریق اعتبار صوری وپایایی آن از طریق محاسبه آلفای کرونباخ سنجیده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که هویت ملّی افراد مورد مطالعه نسبتا قوی میباشد. با این حال جهانی شدن فرهنگ آنرا تحت تاثیر قرار میدهد. به طوری که از بین 5 فرضیه مرتبط با تاثیر جهانی شدن فرهنگ بر هویت ملّی، 4فرضیه تأیید شد. با استفاده از رگرسیون چند متغیره مهمترین متغیرهای مستقل اثر گذار بر هویت ملّی، استفاده از آثار مکتوب غیربومی، مصرف گرایی، کثرتگرایی و جنسیت شناخته شد. نتیجه نهایی آنکه حدود 38 درصد از واریانس هویت ملّی در این پژوهش از طریق متغیرهای مذکور تبیین گردید.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Effect of the Globalization of Culture on the National Identity of the Students of Yasouj University
نویسندگان [English]
- Maryam Mokhtari 1
- Sirus Ahmadi 2
- Sayed Eslam Yazdanmehr 3
1 Associate Professor of Sociology, Yasouj University (corresponding author)
2 Associate Professor of Sociology, Yasouj University
3 Master of Sociology, Yasouj University
چکیده [English]
Globalization of culture is one of the aspects of globalization. It is a dynamic process to which more complexity and concision is added every day. The aim of the current study is to examine the effect of the globalization of culture on the national identity of the students of Yasouj University. The method of research was done through conducting a survey, and the sample size of the study was calculated to be 400 female and male students through the Lin formula, and was done with a random stratified sampling method. The questionnaire included researcher-made and normalized questions. Its validity was measured through face validity, and its reliability through Cronbach’s alpha. The findings showed that the national identity of the people studied was relatively strong. Nevertheless, globalization of culture has an effect on it, in a way that from the 5 hypotheses related to the effect of globalization of culture on national identity, 4 were confirmed. Using the regression of a few variables, the most important independent variables affecting national identity were found to be reading non-domestic texts, consumerism, pluralism and gender. The final result is that about 38% of national identity’s variance was derived from the above variables.
کلیدواژهها [English]
- Globalization of culture
- National Identity
- students
- Yasouj University