نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار انسان شناسی پژوهشگاه علوم انسانی
2 کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
چکیده
این مقاله تحقیقی، با هدف بررسی گفتمانهای تجددگرا و نوسنتگرای موسیقی در ایران معاصر (1385- 1285) به بررسی خصوصیات و عناصر اصلی شکلگیری و تکوین گفتمانهای یاد شده پرداخته است تا ضمن تبار شناسی تاریخی و معرفی ویژگیهای گفتمانی این دوره، تفسیر و بازشناسی معنا کاوانهای از گفتمانهای یادشده ارائه نماید. این مقاله، از منظر مطالعات فرهنگی و به کمک روش تحلیل تاریخی گفتمان، نشان میدهد که چگونه بسترهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بر گفتمانهای یاد شده، تأثیر مستقیم و غیر مستقیم گذاشتهاند. نتایج این مقاله، به کمک روش کیفی و از طریق تکنیک تحلیل گفتمان و تبار شناسی تاریخی به دست آمده است. در این دوران، این گفتمانها تحت تأثیر شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران معاصر شکل گرفته و تکوین یافتهاند. همچنین در این دوران، ورود موسیقی نظامی، انقلاب مشروطه، پروژه نوسازی رضاشاه، سفر روشنفکران به غرب، عوامل فراملی، برنامه نوسازی موسیقی قدیم ایران، برنامه اداره موسیقی کشور، تأسیس رادیو، تأسیس هنرستانهای موسیقی و در نهایت عزل و نصب مین باشیان و وزیری، تأسیس مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایران و رشد محافل آکادمیک، نقاط عطفی در شکلگیری درون مایههای اصلی گفتمانهای تجددگرا و نوسنتگرا به شمار میآیند، یعنی قدرت شرحه شرحه، بر موسیقی اعمال شده است.
واژههای کلیدی: گفتمان، تجدد، تحلیل گفتمان، تجددگرایی، موسیقی
چکیده
این مقاله تحقیقی، با هدف بررسی گفتمانهای تجددگرا و نوسنتگرای موسیقی در ایران معاصر (1385- 1285) به بررسی خصوصیات و عناصر اصلی شکلگیری و تکوین گفتمانهای یاد شده پرداخته است تا ضمن تبار شناسی تاریخی و معرفی ویژگیهای گفتمانی این دوره، تفسیر و بازشناسی معنا کاوانهای از گفتمانهای یادشده ارائه نماید. این مقاله، از منظر مطالعات فرهنگی و به کمک روش تحلیل تاریخی گفتمان، نشان میدهد که چگونه بسترهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بر گفتمانهای یاد شده، تأثیر مستقیم و غیر مستقیم گذاشتهاند. نتایج این مقاله، به کمک روش کیفی و از طریق تکنیک تحلیل گفتمان و تبار شناسی تاریخی به دست آمده است. در این دوران، این گفتمانها تحت تأثیر شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران معاصر شکل گرفته و تکوین یافتهاند. همچنین در این دوران، ورود موسیقی نظامی، انقلاب مشروطه، پروژه نوسازی رضاشاه، سفر روشنفکران به غرب، عوامل فراملی، برنامه نوسازی موسیقی قدیم ایران، برنامه اداره موسیقی کشور، تأسیس رادیو، تأسیس هنرستانهای موسیقی و در نهایت عزل و نصب مین باشیان و وزیری، تأسیس مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایران و رشد محافل آکادمیک، نقاط عطفی در شکلگیری درون مایههای اصلی گفتمانهای تجددگرا و نوسنتگرا به شمار میآیند، یعنی قدرت شرحه شرحه، بر موسیقی اعمال شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
بررسی گفتمانهای تجددگرا و نوسنتگرای موسیقی در ایران معاصر (1385- 1285) نعمتاله فاضلی* حسین سروی**
نویسندگان [English]
- Nematollah Fazeli 1
- Hossein Sarvi 2