نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی

2 کارشناس ارشد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

 
طراحی پیام‌های سلامت مقوله‌ای میان‌رشته‌ای است که از حوزه ارتباطات سلامت سرچشمه ‌گرفته است. آنچه در این مقاله بدان پرداخته‌ایم، سنجش میزان تأثیر الگوهای مختلف ارائه پیام‌های سلامت بر مخاطبان تلویزیون است. پرسش مهم مقاله این است که چگونه رسانه‌ای مانند تلویزیون از طریق الگوهای متفاوت ساختاری تولید و پخش پیام‌ها و اطلاعات سلامت‌محور، منجر به تغییر رفتار در فرد می‌شود؟
پیام‌های سلامت در این پژوهش به پیام‌هایی اطلاق می‌شوند که به بحث سلامت فردی و اجتماعی می‌پردازند. الگوهای ارائه پیام نیز شامل پیام‌های یک و دوطرفه و همچنین الگوهای سلبی و ایجابی ارائه پیام می‌شود.
برای سنجش تأثیر این دسته از پیام‌ها بر مخاطبان، نمونه آماری با حجم 600 نفر از میان شهروندان بالای 15 سال تهرانی انتخاب شده است. روش این پژوهش پیمایش است. از مهم‌ترین یافته‌های پژوهش این است که برنامه‌های مستند و گزارش‌های تصویری، بیشترین نقش را ازنظر میزان جلب‌توجه مخاطبان کسب کرده‌اند. همچنین منبعی که بیشترین تأثیر را ازنظر مخاطبان دارد، متخصصان، کارشناسان، صاحب‌نظران و  استادان باتجربه گزارش‌ شده است، که می‌توان نتیجه گرفت که بهترین الگو برای ارائه پیام‌های سلامت در تلویزیون، برنامه‌هایی در قالب مستند و گزارش‌های تصویری و با حضور، متخصصان، کارشناسان، صاحب‌نظران و  استادان باتجربه است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Various Types of Health Messages Framing The Measurement of TV Audiences Attitude Toward Health Messages Framing Effects

نویسندگان [English]

  • hadi khaniki 1
  • Habib rasi 2

1 allameh

2 allameh

چکیده [English]

Designing Health messages is an interdisciplinary issue which stems from health communication area. What actually follows in this article is a review of TV health messages Framing effects from the audiences’ point of view. The Important question of the research is that how media products and its health related programs and messages lead in behavior changes in individuals and groups? In this study, health messages refer to direct or indirect messages (in the forms of movies, TV series and other shows) which discuss people’s personal and social health, including healthy lifestyles, preventions and disease treatments. Various Types of Health Messages include framing health messages, loss and gain framed health messages and one-way & two-sided messages. To measure attitudes of Tehran’s above15-years old inhabitants toward health messages and TV health related programs,
 
the survey method of research has been chosen and after designing the questionnaire, distributing them among the 600 inhabitants of Tehran, the gathered data were processed by computer statistic software (SPSS). The most important result of this research is that documentary programs & visual reports about health issues, have the strong role in attracting the audience’s attentions. Also, the resource which gains the greatest rate is professionals, experts & experienced professors. From these two results, it could be concluded that from Audiences’ point of view the best pattern for presenting health messages on TV is documentary programs & visual reports by presence of professionals, experts & experienced professors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Health Communication
  • Health Message
  • Behavior Change
  • Message Presenting Pattern
  • TV
 
 
-  سورین، ورنر؛ جیمز تانکارد، (1384). نظریه‌های ارتباطات، ترجمه: علیرضا دهقان، چاپ دوم، تهران: دانشگاه تهران.
-  مک‌کوایل، دنیس، (1385). درآمدی بر نظریه ارتباط جمعی، ترجمه: پرویز اجلالی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.
-   Fazio, R. H., & Towles-Schwen, T. (1999). “The MODE model of attitude-behavior processes.” In S. Chaiken & Y. Trope (Eds.), Dual-process models in social psychology (p. 97–116). New York: Guilford.
-   Higgins, E. T. (2000). “Making a good decision: Value from fit”. American Psychology, 55,1217-1230.
-   Institute of Medicine. (2003). speaking of health: Assessing health communications strategies for diverse populations. Washington, DC: National Academies Press.
-   Institute of Medicine. (2003). Unequal treatment: Confronting racial and ethnic disparities in health care. Washington, DC: National Academies Press.
-   Maibach, E., & Parrott, R. (1995). Designing health messages: Approaches from communication theory and public health practice.Thousand Oaks, CA: Sage.
-   Lee, A. Y., & Aaker, J. L. (2004). “Bringing the frame into focus: The influence of regulatory fit on processing fluency and persuasion”. Journal of Personality and Social Psychology, 86,205-218.
-   O’Keefe, D. J. & Jensen, J. D. (2008). “The Persuasiveness of Gain- and Loss-Framed Messages for Encouraging Disease Detection: A Meta-Analytic Review”. Annual conference of the International Communication Association. May, 2008 Northwestern University, Montreal, Canada.
-   Prochaska, J. O., and Vleicer, W. F. (1997) “The Transtheoretical Model of Health Behavior Change.” American Journal of Health Promotion, 12(1), 38–48.
-   Rimer, B. K. & Kreuter, M. W. (2006). “Advancing Tailored Health Communication: A Persuasion and Message Effects Perspective”. In Journal of Communication 56 (2006) International Communication Association.
-   Rothman, A. J., & Salovey, P. (1997). “Shaping perceptions to motivate healthy behavior: The role of message framing”. Psychological Bulletin, 121, 3-19.
-   Salmon, C., & Atkin, C. (2003). “Using Media Campaigns for Health Promotion”. In T. Thompson & A.M. Dorsey etal (Eds.), Handbook of health communication (2008). (1st ed., pp. 449-472). LAWRENCE ERLBAUM ASSOCIATES, PUBLISHERS
-   Schiavo, R. (2007). Health communication: from theory to practice. 1st ed, John Wiley & Sons, USA.
-   Schneider, E. C., Zaslavsky, A. M., & Epstein, A. M. (2002). Racial disparities in quality of care for enrollees in medicare managed care. JAMA, 287, 1288–1294.
-   Tversky, Amos; Kahneman, Daniel (1981). "The Framing of decisions and the psychology of choice". Science, New Series, Vol. 211, No. 4481. (Jan. 30, 1981), pp. 453-458.
-   Viswanath, K. (2008) “Health Communication”. The International Encyclopedia of Communication, Blackwell Pub Ltd.
-   Viswanath, K., & Finnegan, J. R. (2002). “Community health campaigns and secular trends: Insights from the Minnesota Heart Health Program and Community Trials in Heart Disease Prevention”. In R. Hornik (Ed.), Public health communication: Evidence for behavior change.(p. 289–312). New York: Erlbaum.
-   Viswanath, K., Randolph, W., & Finnegan, J. R. (in press). “Connecting the dots between social capital and public health outcomes: The role of communication and community pluralism”. American Journal of Public Health.
-   Zillmann, D. (2002). “Exemplification theory of media influence”. In J. Bryant, & D. Zillmann (Eds)
-   Media effects: Advances in theory and research. (2nd.ed. pp. 19-42). Mahwah, NJ: Erlbaum.