نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار دانشگاه آزاد واحد گرمسار
چکیده
امروز زنان بسیاری در مشاغل تخصصی مشغول به کارند. دسترسی به تحصیلات دانشگاهی و شغل ضمن فراهم آوردن فرصت فعالیتهای تخصصی، میتواند موجب تاخیر در زمان ازدواج و ایفای نقشهای سنتی زنان به مثابه مادر و همسر شود. این واقعیت دختران را در وضعیت هویتی ویژهای قرار میدهد. سوال اینجاست دختر ایرانی شاغل و تحصیل کرده هویت خود را چگونه تعریف میکند؟ در این پژوهش سعی شده است تاثیرات عوامل ساختاری از جمله سه عامل تحصیلات عالی، اشتغال و ازدواج ( عدم ازدواج یا به تاخیر افتادن سن ازدواج دختران ) بر هویت اجتماعی زنان مورد مطالعه قرار گیرد. چارچوب نظری این تحقیق برگرفته از آرای ریچاردجنکینز و آنتونی گیدنز، و تا حدودی نظریه نمایشی گافمن، است. برای پاسخ به پرسش آغازین از روش ترکیبی استفاده شد. با توجه به یافتههای این پژوهش دختر تحصیل کرده بالاتر از 35 سال در عرصه عمل میان زندگی خصوصی و زندگی عمومی شکافی از تنش و تناقض میبیند. کسب استقلال و حفظ آن، انگیزه و هدفی بسیار مهم در کنشهای اجتماعی آنان در داخل و خارج از خانه است. اما بیشتر آنان نتوانستهاند بین هویت حرفهای و هویت جنسیتی خود یکی را برگزینند بلکه با وجود تضادهای موجود بین این دو هویت، آنان کماکان در تلاشند تا هر دو را در زندگی خود به طور هم زمان به دست آورند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Professional or gender identity: a study of educated girls older than 35 years working in Tehran
نویسنده [English]
- sohila alirezanejad