نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استاد دانشگاه تهران
چکیده
هدف این پژوهش شناختابعاد، اولویتها و تاکیدهای توسعه اجتماعی در شعارهای تبلیغاتی نامزدهای نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهر خرمآبادمیباشد، که با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفیورویکردهای عرفیوتلخیصیبهصورتمشترکانجام گرفته است و مبنای تعیین مضامین و مقولههای پژوهش نیز مطالعه اکتشافی متن تبلیغاتی کاندیداها و مباحث نظری در حوزه توسعه، تبلیغات و سیاستهای اجتماعی میباشد. در تحلیل کیفی محتوای حاضر از ضریب کاپای کوهن برای برآورد توافق بین کدگزاران استفاده شده است. ضریب کاپا محاسبه شده در حدود 7/0 بهدست آمد؛ که حاکی از پایایی قابل قبول و توافق بین کدگزاران است. جامعه آماری، اقلام تبلیغاتی (تراکت، پوستر، کارت، بروشور) تمام 28 شرکتکننده نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهر خرمآباد میباشد. باتوجه به حجم کم جامعه آماری اقلام تبلیغاتی تمام کاندیداهای شرکتکننده در انتخابات به صورت تمامشمار انتخاب شدهاند. یافتهها نشان میدهد که 85.7 درصد از کاندیداها اقدام به ارائه شعارهای تبلیغاتی نمودهاند؛ از میان آنهایی که شعار تبلیغاتی داشتهاند؛ گفتمان «رفاهی– خدماتی» و «تولیدی (صنعت و معدن)» در شعارهای تبلیغاتیشان غالب میباشد و محتوای اهداف و شعارهایشان به رویکردهای توسعهای «نیازهای اساسی» و «رویکرد مهندسی و تولیدی» نزدیکی بیشتری داشت. بهطوری که فضای کلی شعارها از رویکردهایتوسعه انسانی،توسعه بومآوردو بویژه توسعه پایدار، نیز فاصله دارد؛ در نهایت میتوان گفت کاندیداها، گروههای محروم و طبقات پایینتر اجتماعی را مخاطب خود قرار دادهاند، که فراوانی بیشتر شعارهای رفاهی- خدماتی و تولیدی و همچنین کمتوجهی به شعارهای فرهنگی، سیاسی و زیست محیطی گویای این امر است و نشان دهنده این واقعیت است که محتوای شعارها منطبق بر توسعه همهجانبه و متوازن نبوده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Qualitative content analysis publicity slogans ninth parliamentary election period in KhrmBad
نویسنده [English]
- mehdi taleb