نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد دانشکده مدیریت علامه طباطبایی
2 دانشیار دانشکده علوم اجتماعی علامه طباطبایی
3 دانشجوی دکتری مدیریت، گرایش رفتار، دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
چکیده
شبکههای اجتماعی و مشارکت، مفاهیمی بهشدت رایج در جهان معاصر بهویژه در میان دانشگاهیان است. اهمیت اشتراک دانش در این است که موجبات یادگیری را فراهم می سازد. در این میان نقش یادگیری به عنوان ظرفیتی بالقوه برای ایجاد توسعه پایدار جوامع انسانی در عصر فناوری دیجیتالی مورد توجه است. در این میان نقش یادگیری به عنوان ظرفیتی بالقوه برای ایجاد توسعه پایدار جوامع انسانی در عصر فناوری دیجیتالی مورد توجه است. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی رفتار اشتراک دانش دانشجویان در شبکه اجتماعی است. این پژوهش از نوع توصیفی- اکتشافی است و از روش پیمایش الکترونیک بهره مند است. 203 نفر از اعضای شبکه اجتماعی از جمعیت آماری شبکه اجتماعی دانشگاه تهران نمونه اتفاقی این پژوهش را تشکیل می دهد. پرسشنامه استاندارد رفتار اشتراک دانش از دو طریق ارسال ایمیلی و نمایش لینک پرسشنامه بر روی صفحه وب شبکه اجتماعی در مدت زمان 3 ماه و در دو نوبت توزیع گردید. برای بررسی کفایت حجم نمونه از شاخص KMO استفاده شده است. داده های به دست آمده از پیمایش، توسط تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزار LISREL مورد پردازش قرار گرفت. یافته ها نشان می دهد که به ترتیب عوامل گروهی، عوامل فردی و عوامل محیطی بر اشتراک دانش دانشجویان در شبکه اجتماعی اثرگذار هستند. بعلاوه، از عوامل گروهی: ارتباطات؛ از عوامل فردی: نگرش به منظور اشتراک دانش؛ و از عوامل محیطی: عامل محیط فرهنگی (آموزشی) بیشترین تاثیرگذاری را بر رفتار اشتراک دانش دانشجویان در شبکه اجتماعی داشته اند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Pattern of Knowledge Sharing Behavior In Social Network
نویسندگان [English]
- Seyyed Ali Akbar Afjahi 1
- Ardeshir entezari 2
- Najmeh-Sadat Mortaji 3
چکیده [English]
Seyed Ali Akbar Afjahi[1]
Ardeshir Entezari[2]
Najmeh Sadat Mortaji [3]
Received: 28/6/2015
Accepted: 14/3/2016
Abstract
Social networking and partnership concepts are extremely common in the modern world, especially among academics. The significance of knowledge sharing is that; it results in learning. In this regard, the role of learning as the potential for sustainable development of human society in the era of digital technology is concerned. The purpose of this study is to identify factors influencing students’ knowledge sharing behavior in the Social Network of a university. Therefore this is a descriptive-exploratory study, in order to identify variables that affect students’ knowledge sharing behavior in cyberspace. The study has been conducted via both web-based and email-based questionnaires. Electronic questionnaires distributed during a period of three months, and in two rounds. Furthermore, based on random sampling, data of 203 questionnaires obtained and subsequently KMO index was used to check the adequacy of the sample size. Using the LISREL software, at the
[1]. Professor of Business Management, Allameh Tabataba’i University,
Afjahi@atu.ac.ir
[2]. Associate Professor of Sociology, Allameh Tabataba'i University.
ali@entezari.ir
[3]. PhD Student of Business Management at Allameh Tabataba’i University.gathered data is analyzed. The findings of this study show that
social dimension, individual dimension and environmental dimension respectively have impact on student knowledge sharing in social network of Tehran University. Among these, communication factors from social dimension; attitude to share knowledge from individual dimension; and cultural (educational) factor from environmental dimension have shown the most significant impact on students’ knowledge sharing behavior in University Social Network respectively. Conclusions and directions for future research are also formulated
(Corresponding Author). n_mortaji@yahoo.com
کلیدواژهها [English]
- Behavior Pattern
- Knowledge Sharing
- Eyberspace
- Social Network