نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 استادیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 استادجامعه شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

10.22054/qjss.2024.80977.2807

چکیده

نظام‌های سیاسی همواره خواسته‌هایی را در قالب اسناد تحولی ودستورالعمل اصلاحی جهت تغییر و تبدیل بازدهی‌های آموزشی به بازدهی‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مطالبه می‌کنند. در این پژوهش بررسی الزامات نهادی - سیاسی در سه بعد: 1- شکل‌گیری، قانون‌گذاری و برنامه ریزی؛ 2- اجرا و 3- ارزیابی برنامه‌های مدون شده را در نظام های آموزشی منتخب مسئله مند نمودیم. روش پژوهش، کیفی، از نوع اسنادی و تطبیقی است. برای تحلیل داده ها از شیوه تحلیل تماتیک و الگوی تطبیقی جرج بردی استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد؛ ساحت آموزش و پرورش و مساله توسعه در آن دارای روابط پیچیده‌ای با نظام سیاسی دارد. شناخت نوع منافع بازیگران موثر درون و بیرون نظام آموزشی و شیوه کنشگری آنها در فهم و چگونگی توزیع کنترل در جامعه و مقایسه مسیر توسعه‌گرایی نهاد آموزش اهمیت دارند. سطح تحقق الزامات نهادی – سیاسی دولت در جامعۀ کره جنوبی بیشتر از سایرین است؛ چین توانسته است با اعمال برخی پویایی های نهادی به توفیقاتی در این زمینه دست یابد؛ تسهیل‌گری عناصر فرهنگی اسلامی در ترکیه موجب همگرایی بازیگران سیاسی و جلب مشارکت در این زمینه گشته است. پیامد سخت کیشی عناصر مذکور در مصر و چین چالشهایی برای نظام آموزشی آنهابوجود آورد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Political systems and the issue of reforming the educational door development system; A comparative study of China, South Korea, Türkiye and Egypt

نویسندگان [English]

  • Farshad Jamali tanha 1
  • Ismail Aalizad 2
  • Mohammad Hossein Panahi 3

1 PhD Candidate of Political Sociology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor of Sociology ,Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

3 Professor of Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Political systems always impose demands on their educational institutions in the form of transformational documents and reform instructions . In this regard, examining the experiences related to the executive development of governments, the impact of conflicts in the political structure of the society, understanding the relations between the government-society-educational system on the development achievements of some selected countries became problematic for this research. . This work is an epistemological thing to show the deficiencies in the educational systems that are not on the path of development and to explain the political obstacles to achieving this goal. The research approach is qualitative, its method is integrated (documentary and comparative). The analytical strategy includes documentary analysis and George Brady's comparative model. Four countries are investigated (South Korea, China, Türkiye and Egypt). The results show that in terms of attention to institutional requirements in executive development and the implementation of proposed reforms for the education system, the level of this is higher in South Korea's political system than others; China has also been able to achieve success of the education system with development by applying some powerful policies; This is relatively evident with the participation of foreign actors in Türkiye., Egypt is fragile

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Political systems"
  • "Educational reforms"
  • "Executive development"
  • "Institutional requirements"
  • "Comparative method"