سیمین ویسی؛ اردشیر انتظاری؛ سعید ذکایی؛ علی اکبر تاج مزینانی
چکیده
پژوهشهای عدالتمحور، آن را در زندگی روزمره بررسی نمیکنند. هدف ما شناخت سنخها، استراتژیها و پیامدهای برساخت مفهوم عدالت است. فضای مجازی به عنوان مهمترین عرصه خودابرازی جوانان میتواند بازنماییکننده دیدگاههای آنان در مورد عدالت نیز باشد. از اینرو روش اصلی قومنگاری مجازی است و دادهها بوسیله خوانش نشانهشناختی و تحلیل ...
بیشتر
پژوهشهای عدالتمحور، آن را در زندگی روزمره بررسی نمیکنند. هدف ما شناخت سنخها، استراتژیها و پیامدهای برساخت مفهوم عدالت است. فضای مجازی به عنوان مهمترین عرصه خودابرازی جوانان میتواند بازنماییکننده دیدگاههای آنان در مورد عدالت نیز باشد. از اینرو روش اصلی قومنگاری مجازی است و دادهها بوسیله خوانش نشانهشناختی و تحلیل مضمونی تحلیل شدند. سنخها شامل عدالت عاملانه/ منتقدانه، مسئولانه، اتوپیایی، فردگرایانه و ملی/ فراملی هستند. عدالت توزیعی و عدالت رویهای و پس از آنها عدالت مراودهای بیشترین بازنمایی را دارند. عدالت معرفتی گرچه بصورت مستقیم بیان نمیشود اما در بیشتر تعاریف به چشم میخورد. شباهتهایی میان برخی ابعاد تعریف اسلامی عدالت با تعاریف مارکسیستی و حقوق بشری و لیبرالیستی از عدالت مشاهده میشوند، گرچه تعریف اخیر بطور همزمان بر فردمحوری نیز تأکید دارد. استراتژیهایی همچون تجمیع تعاریف عدالت، شمایلسازی، نقش قدرت با انواع گفتمانها و مقاومت در برابر آن در فضای مجازی وجود داشت که منجر به پیامدهایی همچون تعاریف نخبهگرایانه از عدالت، عاملیت مجازی کاربران بخاطر نبود امکان مستقیم برای چانهزنی با قدرت، دیگریسازیهای دوگانه، مقاومت در برابر دیگریسازیها و رواج عواطف منفی شده است. خلاء فضا برای گفتگو میان جوانان با یکدیگر و نیز قدرتمندان پیرامون عدالت احساس میشود.