جامعه شناسی
بهنام لطفی خاچکی؛ منصوره مهدی زاده
چکیده
تحقیق حاضر باهدف شناخت و اولویتگذاری نیازهای نخبگان جوان و سنخشناسی این گروه، در چارچوب روش کیو ضمن مصاحبه عمیق با نخبگان و بررسی منابع موجود، نیازهای نخبگان را شناسایی نمود. در بخش دوم 62 نفر از نخبگان جوان دانشگاهی پرسشنامه نیازها را تکمیل نمودند. سپس چهار عامل یا الگوی ذهنی به دست آمد. طبق یافتهها «نخبگان حمایتطلب» ...
بیشتر
تحقیق حاضر باهدف شناخت و اولویتگذاری نیازهای نخبگان جوان و سنخشناسی این گروه، در چارچوب روش کیو ضمن مصاحبه عمیق با نخبگان و بررسی منابع موجود، نیازهای نخبگان را شناسایی نمود. در بخش دوم 62 نفر از نخبگان جوان دانشگاهی پرسشنامه نیازها را تکمیل نمودند. سپس چهار عامل یا الگوی ذهنی به دست آمد. طبق یافتهها «نخبگان حمایتطلب» بیشتر به دنبال حمایتها و تسهیلات معیشتی، پژوهشی، جذب و ... بوده و برای کسب حمایتها و تسهیلات بهخوبی خود را با ملاکهای کمّی انطباق میدهند. «نخبگان مشارکتجو» عقیده دارند حمایتهای موجود باید متناسب با شأن و منزلت و شرایط خاص هر یک از نخبگان باشد. این گروه نیاز دارند که زمینه اثرگذاری آنها از طریق تعامل با سطوح مختلف حاکمیتی و با سایر نخبگان فراهم شود. «نخبگان فردگرا» به دنبال حمایتهای عمومی در زمینههای معیشتی، پژوهشی و تجهیزات بوده و حمایتهای کوتاهمدت و مادی را به تسهیلات بلندمدت و هدفگذاری شده ترجیح میدهند. «نخبگان عملیاتی» نیز عمدتاً به دنبال حمایتهای خاص و هدفمند مانند تجاریسازی محصولات، ایجاد کسبوکارهای دانشبنیان و کاربردی ساختن پژوهشها هستند. درنهایت پیشنهادهای عملیاتی و سیاستگذارانه برای رفع این نیازها ارائه شد.