استفاده از فن آوری ها و شیوه های جدید آموزشی برای پیشگیری از اعتیاد با بهره گیری از تجارب کشورهای پیشرفته"

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

هدف از این مقاله بررسی چگونگی استفاده از فن آوری های آموزشی در آموزش پیشگیری از اعتیاد در کشورهای پیشرفته است. معرفی روش های آموزش پیرامون اعتیاد، عواقب آن و مسائل معتادان در برنامه درسی و استفاده از شگردهای گوناگون از جمله ایجاد عادات پسندیده است. روش پژوهش، کیفی است. جمع اوری اطلاعات از طریق مصاحبه، بررسی اسناد و مدارک و تحقیق کتابخانه ای صورت گرفته است. نتایج پژوهش انجام شده از والدین و دانش آموزان ایرانی که تجاربی از مدارس کشورهای کانادا، امریکا، انگلستان و استرالیا داشته اند (۱۳۷۸ - ۱۳۸۰) نشان داد که در مدارس کشورهای مورد نظر، مسائلی نظیر اعتیاد و ایدز در کلاس های درس مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و دانش آموزان ضمن آشنایی با این موارد، به عواقب و آثار مصرف مواد مخدر پی میبرند. نتایج تحقیقی همچنین نشان داد که در کلاس های درس کشورهای پیشرفته، مشکلات جامعه را به صورت باز مطرح می کنند و دانش آموزان برای آنها راه حل می یابند و راه حال های ارائه شده از طرف آنها توسط مسئولان دولتی مورد توجه و بهره برداری قرار می گیرند. بدین منظور، معلمان از شیوه ها و شگردهای مختلف آموزشی استفاده می کنند. در این مقاله سعی شده تا چگونگی برخورد مدارس با این پدیده و نقش دانش آموز در فرآیند آموزش مورد بررسی قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Using Educational Strategies and Technologies for Prevention of Drugs with Regard to Developed Countries' Experiences

نویسنده [English]

  • bibi eshrat zamani
چکیده [English]

The main purpose of this article i� to indicate how developed countries use different technologies and methods for drug prevention in their schools. Introducing the new educational strategics about drugs. consequences of using them, and the patients' problems arc the other discussed issues in this paper. Using case studies about drugs' users and the troubles (problems) that they are encountered with is one of the educational methods. Using other strategics like reading books halits and children use of the books are ao other beneficial met hods. The research method was qualitative. Data gathering instruments included interviews and archive documents. Participants were students who had studied in the United States', Canadian, Australian or England's schools. The results of the study indicate that the society problems including AIDS and drugs arc taught in different ways. The methods that they used arc as