نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

شرکت های تعاونی مصرف « سپه » یکی از انواع مهم تعاونی در ایران به شمار می روند که نقش مهمی در ارائه خدمات گوناگون در کوتاه مدت به اعضای خود و در بلندمدت به کل جامعه ایفا می کنند. شرکت های مزبور به واسطه ویژگی های فیزیکی فروشگاه، سازماندهی نیروی انسانی کارآمد، با انواع کالاها و میزان ارائه آن ها و بالاخره با قیمت های نسبتاً پایین تر از بازار آزاد توانسته اند منافع اقتصادی اعضای خود را تامین کنند. در عین حال ، از این طریق به سهم خود، به جلوگیری از تمایلات انحصارطلبانه در تولید و فروش محصولات معینی پردازند. به این دلیل و دلایل دیگر، این نوع شرکت های تعاونی مصرف هم از جنبه اقتصادی و هم به لحاظ اجتماعی نقشی هر چند اندک در تعادل و تعدیل ثروت و قدرت به طور کلی در جامعه ایفا می کنند و به همین جهت به منزلة الگوی موفق برای سایر تعاونی های مصرف در سطح کشور می توانند مطرح شوند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Successful Factors in "Sepah Cooperatives"

نویسنده [English]

  • nader salar zadeh

چکیده [English]

The consumer cooperative of "Sepah" is one of the important cooperatives of Iran. [Sepah] consumer cooperatives with sufficient capital and suitable management play an important role in fair distribution of welfare in Iran, considering the primary purposes of these cooperatives, i.e. responding to the consumption needs of their members, and the acceptable services they provide. lt is suggested that the number of these cooperatives to be increased. In this way, consumer cooperatives may have a modifying role in the market place, and in inhancing the purchasing power of low-income strata. Owing to the successful record of "Sepah" consumer cooperatives, it is also suggested that other cooperatives may study and adopt the managerial experiences of these cooperatives.