TY - JOUR ID - 5202 TI - عوامل مرتبط با موفقیت تعاونی سپه JO - فصلنامه علوم اجتماعی JA - QJSS LA - fa SN - 1735-1162 AU - سالار زاده, نادر AD - هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2001 PY - 2001 VL - 8 IS - 13.14 SP - 173 EP - 203 KW - تعاونی سپه KW - ایران KW - شرکت تعاونی KW - منافع اقتصادی DO - N2 - شرکت های تعاونی مصرف « سپه » یکی از انواع مهم تعاونی در ایران به شمار می روند که نقش مهمی در ارائه خدمات گوناگون در کوتاه مدت به اعضای خود و در بلندمدت به کل جامعه ایفا می کنند. شرکت های مزبور به واسطه ویژگی های فیزیکی فروشگاه، سازماندهی نیروی انسانی کارآمد، با انواع کالاها و میزان ارائه آن ها و بالاخره با قیمت های نسبتاً پایین تر از بازار آزاد توانسته اند منافع اقتصادی اعضای خود را تامین کنند. در عین حال ، از این طریق به سهم خود، به جلوگیری از تمایلات انحصارطلبانه در تولید و فروش محصولات معینی پردازند. به این دلیل و دلایل دیگر، این نوع شرکت های تعاونی مصرف هم از جنبه اقتصادی و هم به لحاظ اجتماعی نقشی هر چند اندک در تعادل و تعدیل ثروت و قدرت به طور کلی در جامعه ایفا می کنند و به همین جهت به منزلة الگوی موفق برای سایر تعاونی های مصرف در سطح کشور می توانند مطرح شوند. UR - https://qjss.atu.ac.ir/article_5202.html L1 - https://qjss.atu.ac.ir/article_5202_72e0fa8d88ac6f65bdd3ad0f7047c342.pdf ER -