• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فصلنامه علوم اجتماعی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 24 (1396)
دوره دوره 23 (1395)
دوره دوره 22 (1394)
دوره دوره 21 (1393)
دوره دوره 20 (1392)
دوره دوره 19 (1391)
دوره دوره 18 (1390)
شماره شماره 55
شماره شماره 54
شماره شماره 53
دوره دوره 17 (1389)
دوره دوره 16 (1388)
دوره دوره 15 (1387)
دوره دوره 14 (1386)
دوره دوره 13 (1385)
دوره دوره 12 (1384)
دوره دوره 11 (1383)
دوره دوره 10 (1382)
دوره دوره 9 (1381)
دوره دوره 8 (1380)
دوره دوره 7 (1379)
دوره دوره 6 (1377)
دوره دوره 5 (1376)
دوره دوره 4 (1374)
دوره دوره 3 (1373)
دوره دوره 2 (1372)
دوره دوره 1 (1370)
محسنیان راد, مهدی. (1390). «مخاطبان در متن» در سه کتاب مقدس. فصلنامه علوم اجتماعی, 18(53), 1-43. doi: 10.22054/qjss.2011.6826
مهدی محسنیان راد. "«مخاطبان در متن» در سه کتاب مقدس". فصلنامه علوم اجتماعی, 18, 53, 1390, 1-43. doi: 10.22054/qjss.2011.6826
محسنیان راد, مهدی. (1390). '«مخاطبان در متن» در سه کتاب مقدس', فصلنامه علوم اجتماعی, 18(53), pp. 1-43. doi: 10.22054/qjss.2011.6826
محسنیان راد, مهدی. «مخاطبان در متن» در سه کتاب مقدس. فصلنامه علوم اجتماعی, 1390; 18(53): 1-43. doi: 10.22054/qjss.2011.6826

«مخاطبان در متن» در سه کتاب مقدس

مقاله 1، دوره 18، شماره 53، تابستان 1390، صفحه 1-43  XML اصل مقاله (1300 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qjss.2011.6826
نویسنده
مهدی محسنیان راد
دانشیار دانشگاه امام صادق
چکیده
مخاطب واژه‌ای به جامانده از اعصار منتهی به ارتباطات شفاهی است که حتی می‌توان اثری از آن را در نوشته‌های ارتباطی 2300 سال پیش ارسطو نیز دید.آنان گروه‌هایی از مردم بودند که به عنوان مخاطب «خطابی» برای شنیدن یک سخنرانی، گفتار یا بحث در یک جا جمع می‌شدند. بعدها و پس از اختراع رسانه‌ها، انسان‌های آن سوی رسانه‌ها - از جمله کتاب‌های چاپی مقدس - نیز با اصطلاح «مخاطب» شناخته شدند. مقاله حاضر متمرکز بر گونه دیگری از مخاطبان است که می‌توان آنان را "مخاطبان در متن" نامید.
در مطالعه حاضر، مخاطبان در متن قرآن، انجیل و تورات به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم شده و سپسً تلاش برای دستیابی به پاسخ ‌این سؤال آغاز شده که مخاطبان اصلی و فرعی  گزاره‌های هنجاری ( حاوی بایدها و نبایدها) در  هر یک از سه کتاب مقدس چه کسانی هستند و چه مشابهت‌ها و تفاوت‌هایی میان آن‌ها  وجود دارد؟
نتایج جستجوی سوالات مذکور که به روش تحلیل محتوای مختلط کمّی‌- کیفی انجام شد، نشان دهنده برخی مشابهت‌ها و تفاوت‌هاست که جزئیات آن در مقاله آمده است. اما به گونه‌ای فشرده می‌توان گفت که 95 درصد مخاطبان در متن قرآن را سه دسته، به ترتیب، پیامبر، عامة مردم و افراد و گروه‌های خاص مثبت تشکیل می‌دهند. 93 درصد مخاطبان تورات، دو دسته، پیامبر و یهودیان هستند و 92 درصد  مخاطبان انجیل؛چهار دستة مسیحیان، افراد و گروه‌های خاص خنثی، حواریون و کاهنان و عامة مردم هستند.
در انتها، مخاطبان شش دسته مضامین هنجاری، شامل  "ما و خداوند"، "ما و کنش‌های متقابل اجتماعی"، "ما و خصلت‌ها و اعمال شخصی"، "وظیفه‌ها و منش‌ها برای تبلیغ و ارشاد"، "ما و کتاب‌ها، مکان‌ها و زمان‌های مقدس" و "ما و انسان‌های مقدس" در سه کتاب مقایسه شده است.
کلیدواژه ها
مخاطب؛ کتاب‌های مقدس؛ قرآن؛ انجیل؛ تورات
عنوان مقاله [English]
"Audience in the text" in the Bible
نویسندگان [English]
mehdi mohsenianrad
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 503
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 196
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.