نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه فرهنگیان

10.22054/qjss.2024.75016.2673

چکیده

هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفه های انسجام ملی برای کاربست در محتوای کتاب های درسی است. پارادایم پژوهش تفسیری، رویکرد کیفی، استراتژی پژوهش تحلیل محتوای کیفی ( استقرایی) و میدان مطالعه مشتمل بر معلمان اقوام و صاحب نظران است.از مصاحبه نیمه ساختارمند برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده‌ شد. روش نمونه گیری، هدفمند و تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت و از 14 صاحب نظر و 18 معلم مصاحبه به عمل آمد. فرمت داده ها نیز مبتنی بر صوت و برای تحلیل داده ها از دو مرحله کدگذاری باز و محوری استفاده شد. در مرحله اول کدگذاری 451 کد اولیه و 87 مقوله فرعی حاصل شد. در مرحله دوم کدگذاری 16 مقوله اصلی پس ازدسته بندی استحصال شدکه عبارتند از : همایی زبانی؛ تنوع بخشی به معرفی مشاهیر؛ نمادهای سرزمینی؛ مشروعیت بخشی به تکثرگرایی فرهنگی؛ بازاندیشی و به متن آورزی زنان؛ تحکیم اعتماد؛ عدالت توزیعی؛شایسته محوری؛ تقویت هویت ملی؛ توجه به اقتصاد چندفرهنگی؛ معرفی آثار باستانی؛ تحکیم مشروعیت سیاسی؛ بازتعریف سیاست آموزشی؛ تقویت سازگاری ملی- فراملی ؛ ایجاد امنیت اجتماعی و اصلا سیاست رسانه ای. بر اساس یافته ها ، ضرورت یک بازنگری و نگاهی جامع تر نسبت به سازه انسجام ملی احساس می شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identifying the components of national cohesion for use in the textbooks of Iran's primary education

نویسنده [English]

  • Fatemeh Havasbeigi

Assistant Professor of Sociology, Farhangian Univesiy

چکیده [English]

The purpose of the current research is to identify the components of national cohesion for use in the content of textbooks. The research paradigm is interpretive, the approach is qualitative, the research strategy is qualitative content analysis and the field of study includes teachers and experts. A semi -structural interview was used to collect information. The sampling method is purposeful and continued until the theoretical saturation stage, and interviews were conducted with 14 experts and 18 teachers. The data format was based on audio and for data analysis two steps of open and axial coding were used. In the first step, the coding of 451 initial code and 87 sub -categories were obtained. In the second stage of coding, 16 main categories were obtained after categorization. The extracted categories are: language homogeneity, diversity in introducing celebrities, Territorial symbols, legitimizing cultural pluralism, rethinking and writing women's texts, strengthening trust, distributive justice, Merit based, strengthening national identity, paying attention to multicultural economy, introducing ancient artifacts, political legitimacy, redefining educational policy, strengthening National-transnational compatibility, creating social security, and reforming media policy. Based on the findings, the necessity of a review and a more comprehensive look at the structure of national cohesion is felt.

کلیدواژه‌ها [English]

  • National Cohesion
  • Social Solidarity
  • education
  • Textbooks
  • teachers
  • Ethnicities