نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

چکیده

امروزه با فراگیری و نفوذ رسانه‌ها، سلبریتی‌ها به جایگاه و اهمیت بالایی در فرهنگ عامه دست یافته‌اند. آن‌ها مراجع نوظهور جامعه مدرن‌اند و این ظرفیت را دارند تا جماعت‌های شیفته و هواخواه خود را بسازند. مطالعه هواخواهی از آن روی حائز اهمیت است که در برساخت هویت فردی و اجتماعی هواخواهان نقشی اساسی ایفا‌ می‌‌کند؛ بنابراین پژوهش حاضر با محوریت قراردادن مسئله نوجوانان و پدیده خرده‌فرهنگ‌هواخواهی، در پی مطالعه شیوه‌های هویت‌یابی نوجوانان ایرانی از رهگذر هواخواهی امیرتتلوست. بدین منظور با تعداد نمونه 16 نوجوان که در شبکه اجتماعی اینستاگرام صاحب صفحه هواخواهی تتلو هستند مصاحبه نیمه ساخت یافته صورت گرفت و سپس داده‌ها در نرم‌افزار MAXQDA به روش تحلیل مضمون تحلیل شد. بر اساس نتایج تحقیق، هواخواهان تتلو دارای هنجارهای گروهی نظیر حمایت از تتلو و عدم انکار هویت تتلیتی، فردگرایی، احترام به سلایق گوناگون، زندگی هدفمند و امید به آینده و درنهایت پیروی از سبک زندگی تتلو هستند. بدین ترتیب تتلیتی‌ها را‌ می‌‌توان به‌عنوان یک خرده‌فرهنگ دیجیتالی برشمرد که از طریق برساخت مؤلفه‌های هویتی مذکور، خود را از سایرین متمایز‌ می‌‌سازند. همچنین ناظر به پرسش دوم تحقیق، اَشکال درگیرشدن تتلیتی‌ها با تتلو بررسی شد تا به این جهت مشخص شود هواخواهان در چه سطحی از درگیری و رابطه با سلبریتی خود هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Teenagers and Fandom, Norms of Tatality Digital Subculture

نویسندگان [English]

  • Mohammad Mahdi Zadeh Taleshi 1
  • Mohammad Maghamian Zadeh 2

1 Associate Professor of Communication Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran,,

2 MA Student of Communication Sciences, Allame Tabataba'i University, Tehran, Iran,,

چکیده [English]

Today, with the pervasive influence of media, celebrities have acquired a significant position in popular culture. They serve as emergent referents in modern society, possessing the capacity to form devoted and enthusiastic fan communities. The study of fandom is important as it plays a foundational role in shaping the individual and collective identities of fans. The present research focuses on adolescents and the phenomenon of subculture fandom, seeking to explore the ways in which Iranian teenagers identify themselves through their fandom of Amir Tataloo. Semi-structured interviews were conducted with a sample of 16 teenagers who manage Tataloo fan pages on Instagram; and a thematic analysis ran over the data using MAXQDA software. The findings suggest that Tataloo fans abide by group norms such as supporting Tataloo and not denying Tatality identity, individualism, respecting diverse tastes, purposeful living, optimism toward the future, and ultimately, following Tataloo's lifestyle. Thus, Tatalities can be considered as members of a digital subculture that differentiates themselves from others through the aforesaid identity components. Moreover, regarding the second research question, the forms of involvement of Tatalities with tataloo were examined by the study to shed light on the levels of engagement and relationship of the fans with their celebrities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digital Subculture
  • Identity
  • Fandom
  • Amir Tataloo
  • Celebrity Culture
 
Abedijafari, H. Taslimi, M. Faghihi, A. Sheikhzadeh, M. (2011). Theme analysis and theme network: A simple and efficient way to explain patterns in qualitative data. Strategic Management. 10(2), 151-198.
Abidin, C. (2019). Internet Celebrity understanding (in Persian). Translated into Persian by Ehsan Shahghasemi. Tehran: Sooremehr Publication.
Ali Mohamadi, A. (2021). Instagram, the ideological mechanism of late capitalism(in Persian). Tehran: Sooremehr Publication.
Barker, C. (2016). Culture studies: theory and practice (in Persian). Translated into Persian by Mehdi faraji & Nafiseh Hamidi. Tehran: Research Center for Cultural and social studies Publication.
Bell, David. (2001). An Introduction to Cybercultures. London: Routledge.
Brown, W. J. (2015). Examining four processes of audience involvement with media personae: Transportation, parasocial interaction, identification, and worship. Communication Theory, 25(3), 259-283.
Cashmore, E. (2017). Celebrity culture (in Persian). Translated into Persian by Ehsan Shahghasemi. Tehran: Research Center for Culture, Art And Communication Publication.
Chavoshian, H. Abazari, Y. (2002). From "social class" to "lifestyle" new approaches in the sociological analysis of social identity. Journal of Sociological studies. (20), 3-28.
Cohen, J. (2006). Audience identification with media characters. In J. Bryant & P. Vorderer (Eds.), Psychology of entertainment (pp. 183–198). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Elliott, A. (2021). Routledge andbook of Celebrity studies (in Persian). Translated into Persian by Ehsan Shahghasemi. Tehran: Sooremehr Publication.
Ferris, C. (2019). Sociology of celebrity (views and reviews) (in Persian). Translated into Persian by Fardin Alikhah. Gilan: Golazain Publication.
Ferris, Kerry O. (2007). “The sociology of celebrity”. Sociology compass. September, 1(1), pp. 371-384.
Gamson, Joshua. (2011). “The unwatched life is not worth living: the elevation of the ordinary in celebrity culture”. Journal of Pmla, October, 126(4), pp. 1061-1069.
Haenfler, R. (2014). Subcultures: The Basics. Routledge.
Hartley, John. (2002). Communication, Cultural and Media Studies: The key Concepts. 3rd Edition. London: Routledge.
Lacasa, Pillar; Fuente, Julian; Garsia-Pernia, Maria; & Cortes, Sara. (2017). “Teenagers, Fandom, and Identitiy”. Journal of Persona Studies. December. December, 3(2), pp. 65-51.
Lothian, Alexis. (2013). “Archival anarchies: Online fandom, subcultural conservation, and the transformative work of digital ephemera”. Journal of International Journal of Cultural Studies. November, 16 (6), pp. 541-556
McArthur, John A. (2009). “Digital Subculture A Geek Meaning of Style”. Journal of Communication Inquiry. January, 33 (1), pp. 58-70.
Mehdizadeh, M. (2010). Media theories: common thoughts and critical views (in Persian). Tehran: Hamshahri Publication.
Montgomery, Martin. (2019). Language, Media and Culture: The Key Concepts. London: Routledge.
Nayar, Pramod K. (2009). Seeing Stars; Spectacle, Society and Celebrity Culture. NewDelhi: Sage Pubications.
Shahabi, M. Zokaei, M. Farokhi, A. (2008). Belonging to the youth subculture in Tehran. Journal of youth studies. (12), 91-107.
Stever, G. (2019). The psychology of celebrity (in Persian). Translated into Persian by Ehsan Shahghasemi. Tehran: Sooremehr Publication.
Story, J. (2017). Cultural studies and the Study Of Popular Culture (in Persian). Translated into Persian by Hossein Payandeh. Tehran: Agah Publication.
Williams, J. P. (2006). Authentic Identities: Straightedge Subculture, Music, and the Internet. Journal of Contemporary Ethnography, 35(2), 173-200.
Zokaei, M. (2002). Subculture, Life style and Identity. Journal of Development of social science education. (20), 20-27.
Zokaei, M. (2007). Sociology of Iranian youth (in Persian). Tehran: Agah Publication.
Fararo (98). Amirtatlou broke the Instagram comment record; Where did breaking the record of comments and likes on Instagram start? Retrieved from: https://fararu.com/fa/news/412789.
 
 
استناد به این مقاله: مهدی‌زاده طالشی، سید محمد.، مقامیان‌زاده، محمد. (1401). نوجوانان و هواخواهی؛ هنجارهای خرده‌فرهنگ دیجیتالی تتلیتی، 29(97)، 205 -243.
DOI: 10.22054/qjss.2023.72266.2606
 Social sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License...