طاهره قادری؛ سپیده رضایی
چکیده
طاهره قادری* سپیده رضایی** تاریخ دریافت: 20/11/92 تاریخ پذیرش: 5/11/93چکیدههدف این تحقیق شناخت رابطه بین سرمایهفرهنگی و ابعاد آن و گرایش به مد است و این که دختران و پسران از این لحاظ چه تفاوتی با هم دارند؟ برای پاسخ به این سوال ...
بیشتر
طاهره قادری* سپیده رضایی** تاریخ دریافت: 20/11/92 تاریخ پذیرش: 5/11/93چکیدههدف این تحقیق شناخت رابطه بین سرمایهفرهنگی و ابعاد آن و گرایش به مد است و این که دختران و پسران از این لحاظ چه تفاوتی با هم دارند؟ برای پاسخ به این سوال جوانان شهر شیراز به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند. در ابتدا با انجام مصاحبه اکتشافی اطلاعاتی به دست آمد، سپس با نمونهگیری سهمیهای و با استفاده از روش پیمایش و تکنیک پرسشنامه، اطلاعات مورد نیاز از 435 نفر از جوانان گرفته شد. متغیرهای مستقل این تحقیق از نظریههای فمینیسم رادیکال، بوردیو و وبلن گرفته شد. بنابر نظریه فمینیسم رادیکال، بین زنان و مردان از لحاظ گرایش به مد تفاوت وجود دارد؛ یعنی زنان بیش از مردان به مد گرایش دارند. در نمونه این تحقیق دختران و پسران در میزان گرایش به مد با هم تفاوت معناداری نداشتند و این فرضیه اثبات نشد. بنابر نظریه وبلن، میزان نیاز به کسب منزلت و میزان گرایش به مد باهم رابطه مثبتی دارند. در نمونه این تحقیق نیاز به کسب منزلت و گرایش به مد رابطهای باهم نداشتند. مطابق با نظریه بوردیو، بین میزان سرمایهفرهنگی و میزان گرایش به مد رابطه معکوسی وجود دارد؛ در این تحقیق، دو بعد از سرمایهفرهنگی یعنی سرمایه فرهنگی تجسمیافته و نهادینه شده با گرایش جوانان به مد رابطه مستقیمی را نشان داد. واژههای کلیدی: گرایش به مد، سرمایه فرهنگی، نیاز به کسب منزلت، تفاوت گرایش دختران و پسران به مد