رشد شتابناک و روزافزون فن آوری های اطلاعات و ارتباطات وضعیتی تناقض نما در جهان امروز به وجود آورده است که در آن جامعه اطلاعاتی در برابر نظارت الکترونی فن آوری های اطلاعات و ارتباطات دچارچالش میشود. برخی از نظریه پردازان به این تقابل نگاهی خوشبینانه دارند و برخی دیگر با نگاهی انتقادی، در جستوجوی راه حل معضلات چالش هستند. نویسنده در ...
بیشتر
رشد شتابناک و روزافزون فن آوری های اطلاعات و ارتباطات وضعیتی تناقض نما در جهان امروز به وجود آورده است که در آن جامعه اطلاعاتی در برابر نظارت الکترونی فن آوری های اطلاعات و ارتباطات دچارچالش میشود. برخی از نظریه پردازان به این تقابل نگاهی خوشبینانه دارند و برخی دیگر با نگاهی انتقادی، در جستوجوی راه حل معضلات چالش هستند. نویسنده در این مقاله پس از تحقیق و بررسی راه حلی برای تناقض نمایی نظارت و اطلاعات ارائه میدهد و سپسآینده جامعه تحت نظارت درایرانرابررسی می کند.در این بررسی، با استفاده از روش دلفی، محقق به یافته هایی برای آینده نگری جامعه تحت نظارت ایران در سال ۱۴۰۰ هجری شمسی دست می یابد.براساس این پژوهش، نظارت الکترونی در آینده به شکلی دقیقی تر و جامع تر، رفتارشهروندان را دیده بانی خواهد کرد.پیش بینی صاحب نظران و متخصصان جامعه اطلاعاتی،آن است که اگر شیوه های نظارت الکترونی در۲۰ سال آینده با توجه به فرهنگ و وضع قوانین لازم صورت نگیرند. با مقاومت های مردمی روبه رو خواهند شد.در پایان نیز محقق پس از نتیجه گیری، به محدودیت های تحقیقی اشاره کرده،پیشنهادهایی در حوزه تحقیقات ومسائل اجرایی برای آیندگان ارائه داده است.
این مقاله به توصیف تاریخی دو رویکرد علمی می پردازد که بنیان های مطالعات ارتباطات و توسعه را در ایران نهاده اند. رویکرد نخست که ملا نظر دکتر مجید تهرانیان بود و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نقطه عطفی در پژوهشی و برنامه ریزی ارتباطات و توسعه به شمار می آید، عمدتاً بر تبیین مفهومی نو در توسعه ملی مبتنی است. رویکرد دوم که دکتر کاظم معتمد ...
بیشتر
این مقاله به توصیف تاریخی دو رویکرد علمی می پردازد که بنیان های مطالعات ارتباطات و توسعه را در ایران نهاده اند. رویکرد نخست که ملا نظر دکتر مجید تهرانیان بود و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نقطه عطفی در پژوهشی و برنامه ریزی ارتباطات و توسعه به شمار می آید، عمدتاً بر تبیین مفهومی نو در توسعه ملی مبتنی است. رویکرد دوم که دکتر کاظم معتمد نژاد بر آن تکیه دارد و به تحولی در آموزش و سیاستگذاری ارتباطی پس از انقلاب می انجامد، با رد الگوهای خطی توسعه، در حوزه «مطالعات انتقادی» جای میگیرد. اگرچه نقطه عزیمت رویکرد نخست، پژوهش و نقطه عزیمت رویکرد دوم، آموزش به ویژه در دوره های عالی دانشگاهی است، اما دامنه فراگیری هر دو نهایتاً برنامه های توسعه ملی است.
تحولات دهه پایانی سده بیستم میلادی در تاریخ علم و صنعت بی سابقه بود. زیرا دست آوردهای انقلاب صنعتی و انقلاب الکترونیک با تحولات فناوری اطلاعات به هم آمیخت و فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) را پی ریخت. ICT محصولی بود که دست آوردها و پیامدهای آن در ذهن طیف عظیم پدید آوردندگان آن نمی گنجید. براثر ICT نه فقط زندگی مادی و مجسم دگرگون شد، بلکه عرصه ...
بیشتر
تحولات دهه پایانی سده بیستم میلادی در تاریخ علم و صنعت بی سابقه بود. زیرا دست آوردهای انقلاب صنعتی و انقلاب الکترونیک با تحولات فناوری اطلاعات به هم آمیخت و فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) را پی ریخت. ICT محصولی بود که دست آوردها و پیامدهای آن در ذهن طیف عظیم پدید آوردندگان آن نمی گنجید. براثر ICT نه فقط زندگی مادی و مجسم دگرگون شد، بلکه عرصه تفکر و پندار دچار تحول گسترده و عمیقی گردید. در واقع، انسان ها از چنبره تنگ بی اطلاعی به پهنه گسترده انفجار اطلاعات روان شدند. روش های زندگی، اقتصاد، آموزش و حاکمیت ملی کشورها تغییر یافت و ICT در همه شئون مورد استفاده قرار گرفت. این نوشته طرحی اجمالی از مطالعه گسترده ای است که هدف آن ارائه پیشنهادی برای الگوی توسعه ارتباطات دور در ایران است. در این مطالعه، چشم اندازها، راهبردها، سیاست ها و برنامه اجرایی توسعه ارتباطات دور تبیین می شود. بررسی تجربه ها و رونالد های جهانی در عرصه ICT، مثل خصوصی سازی، رقابت پذیری، توسعه خدمات سیار، جهانی شدن و رویکردهای سایر ملل به این مقوله، به ویژه آن چه در شورهای در حال توسعه در قبالICT رخ داده است، در این مقاله ارایه می شود. مهمترین بخش این نوشته، معرفی کاربردهای ICT در توسعه است که براساس آن، توسعه ارتباطات دور را ضروری نشان می دهد. و در نهایت با توجه به تجربیات سایر ملی و سازمان ملل، پیشنهادی برای توسعه ICT ملی ارایه می شود.
.
ارتباطات غیرکلامی شامل کلیه پیام هایی می شود که افراد علاوه بر خود کلام، آنها را نیز مبادله میکنند. به کارگیری درست و شایسته ارتباطات کلامی و غیر کلامی در علم و عملی و تجارت می توان با سرعت بیشتری به توسعه در این زمینه دست یافت. هیچ زبان و فرهنگی را نمی توان یافت که در آن، ارتباطات غیرکلامی وجود نداشته باشد و انسان توانایی آن را دارد ...
بیشتر
.
ارتباطات غیرکلامی شامل کلیه پیام هایی می شود که افراد علاوه بر خود کلام، آنها را نیز مبادله میکنند. به کارگیری درست و شایسته ارتباطات کلامی و غیر کلامی در علم و عملی و تجارت می توان با سرعت بیشتری به توسعه در این زمینه دست یافت. هیچ زبان و فرهنگی را نمی توان یافت که در آن، ارتباطات غیرکلامی وجود نداشته باشد و انسان توانایی آن را دارد که حتی بدون درک کلمه ای از زبانی بتواند احساسات و عواطف خود را هر چند ناقص به دیگران منتقل کند. این مسئله به وضوح در صنعت جهانگردی که تنها صنعتی است که بیشترین کاربرد ارتباطات غیرکلامی در آن وجود دارد، مشاهده می شود. دستاندرکاران و صاحبنظران ارتباطات، به خصوص بیر دوریسال که در این حوزه ارتباطات غیر کلامی سرآمد دیگران است، تخمین زده اند که حداقل ۶۵ درصد از کل معنا در ارتباطات چهره به چهره از طریق نشانه های غیر کلامی منتقال می شود. تحقیقاتی که در تعدادی از مدارس عالی بازرگانی و دانشکده های مدیریت در خارج از ایران انجام شده، نشان می دهد که مشکل اصلی دانش آموختگان این مؤسسه ها ضعف آنان در مهارت های انسانی و روابط عمومی است؛ این مسئله ای است که در کشور ما ایران و به خصوص در صنعت جهانگردی به آن پرداخته نشده است، زیرا کارشناسان و دست اندرکاران این رشته اکثراً ضعف ارتباطی دارند و معمولاً این خلاء ارتباطی در آمیختن با دیگر مردمان از فرهنگ های مختلف به خوبی خود را نشان می دهد زیرا فرهنگ و شناخت آن است که غیرمستقیم به ما می آموزد که چگونه با دیگران به طرق مختلف ارتباط برقرار کنیم. این جاست که آموزش مهارت های ارتباطی اعم از کلامی و غیرکلامی جهت توسعه صنعت جهانگردی بسیار ضروری به نظر میرسد. از میان مهارت های ارتباطی غیرکلامی، به ترتیب چهره و دست ها و سپس کیفیت و نوع صدا و در نهایت جاذبه و ظاهر افراد و فاطه جهت جذب دیگران از اهمیت برخوردارند و این مسئله ای است که در چارچوب آموزش ارتباطات غیر کلامی، دست اندرکاران صنعت جهانگردی لحاظ میکنند هر کدام از این مهارت های ارتباطی می تواند پیام خاصی را به جهانگردان منتقال کند. بالاخره این که هر فرهنگی در به کارگیری ارتباطات غیرکلامی شیوه خاصی دارد که لازم است در بعد کلی ابعاد فرهنگی و ارتباطات غیرکلامی جهت توسعه صنعت جهانگردی آن را شناخت.