روش شناسی علوم اجتماعی
زهره مهدوی فر؛ باقر ساروخانی؛ امیر مسعود امیرمظاهری
چکیده
این تحقیق باهدف شناسایی مؤلفههای تجاری شدن ورزش فوتبال در ایران، با استفاده از روش آمیخته اکتشافی (تحلیل مضمون و دلفی)، انجام شده است. اعضای پانل بر اساس روش نمونهگیری هدفمند تعداد 42 نفر میباشند. یافتهها نشان داد: تعداد 8 مضمون بهعنوان تمهای نهایی شناسایی شدند که عبارتاند از: 1. رواج خریدوفروش و قیمتگذاری فوتبالیستها؛ ...
بیشتر
این تحقیق باهدف شناسایی مؤلفههای تجاری شدن ورزش فوتبال در ایران، با استفاده از روش آمیخته اکتشافی (تحلیل مضمون و دلفی)، انجام شده است. اعضای پانل بر اساس روش نمونهگیری هدفمند تعداد 42 نفر میباشند. یافتهها نشان داد: تعداد 8 مضمون بهعنوان تمهای نهایی شناسایی شدند که عبارتاند از: 1. رواج خریدوفروش و قیمتگذاری فوتبالیستها؛ 2. مادی شدن اکثر فعالیتها در جامعه؛ 3. تأمین منابع مالی برای فعالیتهای مرتبط با فوتبال؛ 4. انگیزههای فردی فوتبالیستها؛ 5. انگیزههای سودجویانه دلالان؛ 6. رسانهها و فضای مجازی؛ 7. بُعد سوداگری فوتبال و 8. پیامدهای تجاری شدن فوتبال. سپس این مضامین در دو راند (دلفی) مورد داوری متخصصان و خبرگان قرار گرفت و نتایج نشان داد: برای مؤلفههای تجاری شدن فوتبال تعداد 12 مؤلفه؛ برای مؤلفههای انگیزه باشگاهها و مؤسسات ورزشی در تجاریسازی فوتبال تعداد 14 مؤلفه؛ برای مؤلفههای انگیزه فوتبالیستها در تجاریسازی فوتبال تعداد 12 مؤلفه؛ برای مؤلفههای انگیزه مؤسسات و شرکتهای رسانهای در تجاریسازی فوتبال تعداد 11 مؤلفه؛ برای مؤلفههای نتایج تجاریسازی فوتبال تعداد 17 مؤلفه موردتوافق کارشناسان و متخصصان قرار گرفت. یافتهها نشان داد: اکثر فعالیتهای مرتبط با فوتبال صرفاً بهخاطر کسب درآمد و جنبه اقتصادی انجام میگیرد و امر تجاریسازی فوتبال بیتأثیر از عامل اقتصادی و مالی نیست.