ابراهیم ملکی
چکیده
مقاله حاضر خلاصهای از بررسی بازنمایی زنان در ترانههای فولکلوریک لکی و لُری و شناختِ چگونگی مفاهیم جامعهشناختی همچون جمعگرایی، واقعگرایی، انسانگرایی و برابریخواهی در این ترانههاست. چارچوب مفهومیتحقیق برپایه نظریاتی است که به پیشرویی و مترقی بودن ترانههای فولکلوریک در زندگی اجتماعی انسانها اعتقاد دارند. همچنین ...
بیشتر
مقاله حاضر خلاصهای از بررسی بازنمایی زنان در ترانههای فولکلوریک لکی و لُری و شناختِ چگونگی مفاهیم جامعهشناختی همچون جمعگرایی، واقعگرایی، انسانگرایی و برابریخواهی در این ترانههاست. چارچوب مفهومیتحقیق برپایه نظریاتی است که به پیشرویی و مترقی بودن ترانههای فولکلوریک در زندگی اجتماعی انسانها اعتقاد دارند. همچنین از نظریات فمینیستی و جامعهشناسی محتوا در شکلدهی چارچوب نظری استفاده شده است. در این تحقیق از روش کیفی و با تحلیل محتوای کیفی ترانههای «تکبیت» و بهرهگیری از فن خلاصه سازی، ترانهها، تجزیه و تحلیل شده است. در پایان بررسی کیفی 1121 ترانه، همه مفاهیم جامعهشناختی ، که نشان از تاثیر سازندة ترانهها دارد، بشکل قابل توجهی در ترانهها یافت شد. همچنین مقولات مطروحه در سوالهای مرتبط با بازنمایی زنان در ترانهها نیز، بشکلی کلی، نشان حاکمیتِ نگاه انسانی توأم با احترام به زنان بود. گرچه راوی غالب ترانهها مردان بودند و زبان ترانهها بیشتر مردانه مینماید، اما معدود ترانههایی با زبان زنانه نیز وجود دارند. ترانهها دارای زبانی غیرجنسیتی هستند. محتوای فکری بسیاری از ترانهها به دوران زندگی بدوی و مادرتباری جامعه باز میگردد. برخلاف بسیاری از نظریات فمینیستی، این بخش از فرهنگ توده مردم، یعنی ترانهها، نه تنها زن ستیز نبوده، بلکه ضمن غالب بودن نگاه انسانگرا و طبیعت دوست در آن، نشانی از جایگاه برتر زنان را در خود دارد.