Sociology
Sediqeh Piri; Ahmad Ghiasvand; mohammad basirat
Abstract
افغانستان کشوری است که گسستهای سیاسی فراوانی را تجربه کرده است. یکی از این گسستهای مهم در سال 2021 رخ داد یعنی زمانی که طالبان برای بار دوم قدرت سیاسی این کشور را در دست ...
Read More
افغانستان کشوری است که گسستهای سیاسی فراوانی را تجربه کرده است. یکی از این گسستهای مهم در سال 2021 رخ داد یعنی زمانی که طالبان برای بار دوم قدرت سیاسی این کشور را در دست گرفتند. در میان گروهها و اقشار جامعه، نیروهای نظامی از جمله کسانی بودند که شرایط بغرنجی را تجربه کردند؛ اینک آنان در مقابل کسانی قرارگرفتهاند که سالها در برابر هم جنگیده بودند و اینک چارهای بجز هجرت نداشتنند.مقاله حاضر درصدد مطالعه روایت آنها از تغییرات پایگاهیشان است، میدان تحقیق شامل 20 فرد نظامی است که پس از سقوط دولت افغانستان به کشور ایران پناه آوردند. از مهمترین مفاهیم نظری تحقیق، قشربندی، منزلت، دلهره منزلت، عادتواره و خط سیر اجتماعی است. تمهای فراگیر مقاله به شرح زیرند: کابوسِ انتقامگیری طالبان؛ کارِ سخت و ملالت آور؛ ظهور عادت وارههای ناهمخوان؛ در حسرت ارزشهای از دست رفته؛ بیوطنی و مرگ تدریجی یک نظامی؛ احساس درماندگی و بی معناشدن زندگی و آوارگی و آزردگی اجتماعی. با پردازش تمهای فراگیر میتوان نوعی ترومای جمعی ناشی از ویرانی جنگ را در میان اقشار نظامیان مهاجر در ایران مشاهده کرد. برای نظامیان طیف وسیعی از صدمات و بیماریهای روحی و روانی وجود دارند که برخلاف جنگ کشنده نیستند؛ اما تروماتیک محسوب میشوند.
Sociology
Elahe Abniki; Ahmad Ghiasvand
Abstract
This study sought to investigate the lifestyle changes of Tehran’s citizens. The method was survey. The statistical population was all citizens over 15 years in Tehran in 1402, and 404 were selected as a sample using a multi-stage sampling method. The findings indicated that the lifestyle changes ...
Read More
This study sought to investigate the lifestyle changes of Tehran’s citizens. The method was survey. The statistical population was all citizens over 15 years in Tehran in 1402, and 404 were selected as a sample using a multi-stage sampling method. The findings indicated that the lifestyle changes of Tehran’s citizens have happened in three key dimensions: articulated panic, networked care, and the growth of social activism. Based on the dimension of articulated panic, the feeling of abandonment and pandemic panic has become a fundamental part of the lifestyle of Tehran’s citizens. Based on the dimension of networked care, medicalization of life, avoiding togetherness, virtualization of social life, and physical self-care have become fundamental parts of the lifestyle of Tehran’s citizens. Finally, in the dimension of the growth of social activism, environmental sensitivity and social responsibility have become vital parts of the new lifestyle. In general, the most remarkable change in the lifestyle of Tehran’s citizens has occurred in the indices of “avoiding together” (-0.418), “pandemic panic” (0.413), and “virtualization of social life” (0.283). The slightest changes were related to the indicators of “feeling abandoned” (0.096) and “medicalization of life” (0.114).
Ahmad Ghiasvand
Abstract
This study aimed to describe and explain the values and attitudes of women about gender behaviors in Tehran. The theoretical framework of the study has used Ajzen and his colleagues, Julian Rotter, and Chalabi's theory of behavior. The survey method has been used for research and its statistical population ...
Read More
This study aimed to describe and explain the values and attitudes of women about gender behaviors in Tehran. The theoretical framework of the study has used Ajzen and his colleagues, Julian Rotter, and Chalabi's theory of behavior. The survey method has been used for research and its statistical population is "All girls and women of 15 years and more of Tehran in 1399". The data collection is done through the questionnaire tool and the method of sampling is multi -step sampling; According to Cochran formula, the sample size is estimated at 1200 people. According to the theoretical framework of the research, gender behaviors were considered as dependent variables and gender identity, meaning, opportunity and norms as independent variables. The findings of the study describe the attitude of marriage, the role of maternal, fertility, employment, and the tendency to educate women. Among married women the most important concern is maintaining family life; in contrast, the marriage is the least important for single girls. In the final analysis, it can be concluded that the extrabiological pattern of women's gender behaviors in the form of feminist and individualistic values and attitudes is overwhelmed by the biological pattern.
Rabee Ali; Saeedeh Amini; Ahmad Ghiyasvand
Abstract
Drawing on thinkers such as William Davis, Sarah Ahmad, and Sam Binkley, we have aimed to depict the characteristics of happiness discourse in Iran. So, by using the method of Fairclough discourse analysis, we examined the various issues of Success Magazine over the past thirty years at three levels ...
Read More
Drawing on thinkers such as William Davis, Sarah Ahmad, and Sam Binkley, we have aimed to depict the characteristics of happiness discourse in Iran. So, by using the method of Fairclough discourse analysis, we examined the various issues of Success Magazine over the past thirty years at three levels of description, interpretation, and explanation. At the level of description, we found that frequently used words and concepts such as "happiness", "success", "stress", "peace" and the like are used in positive/negative friendships. Also, metaphors like "secret", "step", "way" and the like are used in these texts, which have a one-sided and preaching structure. At the level of interpretation, we found that in this discourse, man is reduced to mind and energy. The relationship between him and the world is explained through a unique combination of scientific discourses such as psychology and physics with a quasi-religious-mystical approach. At the level of explanation, we found the expansion of the market-based economy, the growth of the middle class, globalization, and consequently the emergence of "self" in its modern meaning as the leading causes for the prevalence of this discourse in Iran.
Ahmad Ghiasvand; Zeinab Hajilu
Abstract
In the last three to four decades girls in the social and cultural change of Iranian society have experienced different opportunities and restrictions to start life. In this regard, what can be proposed as a general issue of this research is to understand single lives experienced by girls, and their ...
Read More
In the last three to four decades girls in the social and cultural change of Iranian society have experienced different opportunities and restrictions to start life. In this regard, what can be proposed as a general issue of this research is to understand single lives experienced by girls, and their contexts and challenges, so that it can be theorized through the method of grounded theory. Participants in this study were girls of 30 years and older in Tehran in 1397. Sampling was based on the theoretical sampling and purposive sampling and, 22 individual interviews were conducted with two groups of individuals. According to coding processes the main category is extracted as a central phenomenon is "Girls Pantomime in marriage'' and also, the decision-making process of girls exposed to marriage opportunities is categorized In four scenes as: not recounting marriage, not involving girls in marriage, delaying marriage. Such attitude of marriages provides synchronicity of decision, hesitation, delay for marriage. In turn, it provokes strategies with themes "experiencing separation and segregation" by girls. Such experiences, as well as strategies, have consequences and challenges in the form of continuing the social breath by pursuing professional advancement, praising piety, abandoning the cactus of life and the horrors of old age.
ahmad ghyasvand
Abstract
دین در جامعه ایرانی با توجه به شرایط تاریخی، اجتماعی و سیاسی آن، از جایگاه بالایی برخوردار است. پژوهش در حوزه ارزشها و رفتار دینی مردم، در جهت درک تحولات و از سویی پیشبینی ...
Read More
دین در جامعه ایرانی با توجه به شرایط تاریخی، اجتماعی و سیاسی آن، از جایگاه بالایی برخوردار است. پژوهش در حوزه ارزشها و رفتار دینی مردم، در جهت درک تحولات و از سویی پیشبینی تغییرات آن، متضمن انجام مطالعات مستمر در طی سالهای مختلف میباشد. مطالعه حاضر به روش تحلیل ثانویه انجام پذیرفته و سعی دارد یافتههای حاصل از پیمایشهای ملی مختلف طی سالهای 1353 تا 1390 را مورد تحلیل قرار دهد. بنابراین با عنایت به دادههای پژوهشهای قبلی موجود، دو بعد رفتار و باور دینی در چهار سطح فردی، جمعی، سیاسی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است. در این مطالعه برای تحلیل رفتار و باور مردم ایران از دو رویکرد سکولار شدن جامعه با تکیهبر نظرات «پیتر برگر» و نیز تعبیر کارکردی و عملکردی دین از نظریه «لوهمان» استفاده شده است. در مجموع یافتههای حاصل نشان میدهد که چندان تفاوتی مبنی بر افزایش یا کاهش چشمگیر در رفتارها و احساسات دینی ـ فردی مردم ایران مشاهده نمیگردد. به عبارتی، جامعه دچار نوعی «تثبیت کارکردی» شده و از این حیث افراد جامعه همانقدر مذهبیاند که در گذشته بودهاند. بنابراین تلقی سکولارشدن جامعه، قضاوتی ناصحیح است. البته تفاوت در میزان دینداری جوانان با بزرگسالان و مسنترها را میتوان ناشی از اقتضائات سنی آنها دانست. در سطح باورها و رفتارهای جمعی، عیلرغم عدم وجود دادههایی مبنی بر مقایسه آن با دهههای گذشته، ولی در مقایسه با آنچه در اوایل انقلاب و دوران بعد از آن ملاحظه میگردد، نوعی «تغییر کارکردی در حوزه رفتارها و باورهای دینی ـ جمعی» را میتوان استنباط نمود. در واقع کاهش در رفتارهای دینی جمعی آنهم از نوع رسمی بیشتر بازتاب تغییرات دوران و کارکردهای خاص خود، بهویژه در زمان انقلاب و دوران جنگ است که نوعی نمونه آرمانی «دین دوران» را بر اذهان و آرمانهای مذهبی به یاد میآورد. در نهایت مقایسه رفتارها و باورهای دینی سیاسی و اجتماعی نوعی «قطبی شدن عملکرد دین» را در دو حوزه سیاسی و اجتماعی نشان میدهد. به عبارتی نوعی «سیاستزدایی از دین» یا «سیاسی شدن دین» و نیز «اخلاق زدایی دینی» یا «اخلاقی کردن دینی» را شاهدیم. ازاینرو، تعبیر سکولارشدن در این دو حوزه برداشتی دوگانه است.