%0 Journal Article %T کنارگذاری آموزشی در نظام آموزش عالی ایران؛ علل و زمینه‌ها %J فصلنامه علوم اجتماعی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 1735-1162 %A بیلکی, زینب %A تاج مزینانی, علی اکبر %D 2022 %\ 11/22/2022 %V 29 %N 98 %P 1-42 %! کنارگذاری آموزشی در نظام آموزش عالی ایران؛ علل و زمینه‌ها %K آموزش عالی %K کنارگذاری اجتماعی %K کنارگذاری آموزشی %K استانداردسازی %K نظریه‌ی مبنایی %R 10.22054/qjss.2020.47651.2160 %X   کنارگذاری اجتماعی گاه در بعد آموزشی و در سطح بالای آن یعنی نظام آموزش عالی اتفاق می‌افتد. آنچه در این کنارگذاری نقش محوری ایفا می‌کند آن است که افراد در دسترسی به حقوق و فرصت‌ها با موانعی روبرو می‌شوند که یا از ادامه حضور در نظام آموزشی عالی بازمی‌مانند یا در عین حضور به حاشیه رانده می‌شوند. در این مطالعه سعی بر این بوده است که بررسی کنارگذاری آموزشی در نظام آموزش عالی ایران فرآیندهایی را که موجب شکل‌گیری زمینه‌ها و علل کنارگذاری دانشجویان شده است توجه شود. همچنین ابعاد گوناگون کنارگذاری آموزشی با استفاده از نظریه مبنایی پرداخته‌شده و در پی ارائه‌ی توصیفی فربه از آن است. در تحقیق حاضر با استفاده از تکنیک مصاحبه نیمه ساخت‌یافته (با دانشجویان و متخصصان) مصاحبه انجام شد تا از این راه جلوه‌های کنارگذاری آموزشی، عوامل تأثیرگذار بر آن شناسایی شوند. زمینه‌ها و علل کنارگذاری که در این مقاله به‌دست‌آمده، ازاین‌قرارند: زمینه‌ها؛ وضعیت بغرنج خانوادگی، عوامل بازدارنده‌ی ارتباط مناسب، تعاملات آکادمیک، ساختار اجتماعی و علل؛ فقدان منابع مالی، معلولیت، سیاست‌گذاری آموزشی نامناسب، سیاست‌های آموزش عالی به‌مثابه بی‌عدالتی آموزشی. %U https://qjss.atu.ac.ir/article_11769_3087aa129192045cf8ca92a05102d866.pdf