دوره 30 (1402)
دوره 29 (1401)
دوره 28 (1400)
دوره 27 (1399)
دوره 26 (1398)
دوره 25 (1397)
دوره 24 (1396)
دوره 23 (1395)
دوره 22 (1394)
دوره 21 (1393)
دوره 20 (1392)
دوره 19 (1391)
دوره 18 (1390)
دوره 17 (1389)
دوره 16 (1388)
دوره 15 (1387)
دوره 14 (1386)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 10 (1382)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1377)
دوره 5 (1376)
دوره 4 (1374)
دوره 3 (1373)
دوره 2 (1372)
دوره 1 (1370)
مطالعات فرهنگی
جشن عروسی، به‌مثابه صنعتی نوظهور (مطالعه‌ای در شهر همدان)

معصومه طالبی دلیر؛ علیخواه فردین؛ سید هاشم موسوی

دوره 29، شماره 99 ، دی 1401، ، صفحه 133-174

https://doi.org/10.22054/qjss.2023.74132.2652

چکیده
  این روزها برخلاف گذشته، برگزاری جشن عروسی در شهرهای بزرگ، کمتر شکلی مشارکتی دارد و مراحل مختلف آن، غالباً، از آغاز تا پایان، به مؤسسات تجاری سپرده می‌شود. این شرایط بیانگر آن است که در جامعه امروزی، صنعتی به نام صنعت عروسی در حال شکل‌گرفتن ‍است و عروسی‌ها رو به سوی تجاری شدن دارند. هدف این مقاله شناخت ویژگی‍های این صنعت نوپدید ...  بیشتر

مطالعات فرهنگی
تحلیلی‌بر‌عناصر‌و‌مؤلفه های‌تاریخی‌هویت‌ایرانی‌ در‌آراء‌و‌اندیشه های‌ ‌مسکویه ‌

ذکرالله محمدی؛ محسن پرویش

دوره 26، شماره 85 ، شهریور 1398، ، صفحه 35-62

https://doi.org/10.22054/qjss.2019.35844.1934

چکیده
  هویت ایرانی از جمله مباحث بسیار مهم و قابل‌توجهی بوده که در طول تاریخ ایران موردتوجه مورخان و نویسندگان برجسته بوده است. هویت ایرانی به معنای دل‌بستگی عاطفی و تعهد نسبت به میراث فرهنگی، میراث سیاسی و تبار مشترک ایرانی است. در پژوهش حاضر، تلاش بر این است که هویت ایرانی بر اساس تعریف مذکور در آراء و اندیشه‌های ابوعلی مسکویه در تاریخ‌نگاری ...  بیشتر

مطالعات فرهنگی
گرایش زنان به جراحی‌ زیبایی به مثابه مقبولیت اجتماعی (نمایش برخورداری از رفاه عینی)

رضا صفری شالی

دوره 26، شماره 84 ، خرداد 1398، ، صفحه 69-96

https://doi.org/10.22054/qjss.2019.45120.2136

چکیده
  مقاله حاضر با هدف مطالعه جامعه‌شناختی تعیین رابطه میان دو متغیر «پذیرش اجتماعی بدن» و «سرمایه فرهنگی» با «گرایش به جراحی زیبایی» انجام‌شده است. تحقیق به روش پیمایشی به اجرا درآمده است. جامعه آماری آن شامل کلیه زنان 15 تا 54 سال ساکن در شهر ملایر در سال 1394 است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 656 نفر است. نتایج ...  بیشتر

مطالعات فرهنگی
دریافت زنان روستایی از سریال‌های تلویزیونی: مورد زنان روستایی میانکوه شرقی پلدختر و سریال گذر از رنج‌ها

محمدحسین پناهی؛ علی احمد رفیعی راد؛ مرضیه محمدی

دوره 25، شماره 83 ، اسفند 1397، ، صفحه 61-98

https://doi.org/10.22054/qjss.2018.22024.1570

چکیده
  مطالعه حاضر به دریافت زنان روستایی میانکوه شرقی پلدختر از سریال «گذر از رنج‌ها» پرداخته است که در زمستان 1393 از شبکه اول تلویزیون پخش شده است. افراد مورد مطالعه با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و تا اشباع نظری با 21 نفر آن‌ها مصاحبه نیمه ساخت‌یافته انجام‌شده، سپس داده‌ها مورد تحلیل مضمونی قرارگرفته‌اند. بر اساس یافته‌ها، ...  بیشتر

مطالعات فرهنگی
سبک‌های هویت‌یابی و جهت‌گیری‌های ارزشی (موردمطالعه: جوانان شهر سنندج)

یعقوب احمدی

دوره 25، شماره 83 ، اسفند 1397، ، صفحه 99-130

https://doi.org/10.22054/qjss.2018.33509.1845

چکیده
  مطالعه حاضر درواقع پژوهشی در حوزه روانشناسی اجتماعی است و به بررسی وضعیت جهت‌گیری‌های ارزشی جوانان شهر سنندج (18-29) که بازتاب اهداف متعالی و مطلوب و اولویت‌های کنشی و باوری آن‌هاست در پیوند با سبک‌های هویتی می‌پردازد. روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی، کاربردی و پیمایشی و مقطعی است (نیمه دوم سال 2017). حجم نمونه مقتضی 345 نفر ...  بیشتر