دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162268520190823A Reflection on the “Tyranny-centric Disposition of Iranians” Theory Based on
Folk Literature with a Look at Tales of Gallantry and Tradeتأملیدر«نظریهاستبدادمداریخلقیاتایرانیان» براساسمتونادبیاتعامیانه؛ نگاهی برفتوت نامه هاوکسب نامه ها1331023910.22054/qjss.2019.32409.1813FAجوادنظری مقدماستادیار فرهنگ و ارتباطات دانشگاه گیلانسید هاشمموسویاستادیار مردم شناسی دانشگاه گیلانJournal Article20180519Due to the importance of folk literature and culture and the reflection of Iranian’s disposition and social values in them, referring to a part of the most important documents, charters, and guild regulations, known as “Fotovat Nameh” [Book of Gallantry] as parts of the Iranian folk literature, can help us comprehend Iran’s culture and society. This is because part of Iranian’s culture and manners is reflected in these historical and literary documents. Have we lacked a strong disposition throughout history? Should we search for the root of many of today’s problems in history and Iranian’s disposition through time? To answer such questions, we should refer to anthropology references and history. The present research is a descriptive-analytical study, which intends to criticize the common viewpoint about the Iranian disposition by documentation and referring to folk documents (first-hand) and literature. Based on the research findings, some characteristics, such as generosity, responsibility, teamwork, a collective spirit, and tolerance were found in the Iranian folk literature. Therefore, The common belief regarding about Iranian’s disposition becomes uncertain. <br /><span><span><span><span><span> </span></span></span></span></span>با توجه به اهمیت متون و ادبیات و فرهنگ عامیانه و بازتاب خلقیات و ارزشهای اجتماعی ایرانیان در آن، رجوع به بخشی از مهمترین اسناد و منشورها و آییننامههای صنفی یا همان فتوتنامهها بهعنوان گوشهای از ادبیات عامیانه ایرانیان میتواند ما را در شناخت هر چه بیشتر فرهنگ و جامعه ایرانی یاری کند. چراکه بخشی از فرهنگ و آداب ایرانیان در این اسناد تاریخی و ادبی بازتاب پیدا میکند. آیا ما در خلقیات در طول تاریخ ضعف داشتهایم؟ آیا ریشه بسیاری از مشکلات امروز را باید در ریشههای تاریخی و خلقیات ایرانیان در گذشته جست؟ پاسخ به این سؤالات و سؤالاتی از این دست جز با رجوع به تاریخ و منابع مردمشناسی به دست نمیآید. این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که با استفاده از روش مطالعه اسنادی و رجوع به اسناد (دسته اول) و متون ادبیات عامیانه، دیدگاه رایج در حوزه متون مربوط به خلقیات ایرانیان را به نقد بکشد. بر پایه یافتههای تحقیق ویژگیهای دیگر خواهانهای همان سخاوت، مسئولیتپذیری، مشارکت و روحیه جمعی و رفق و مدارا در متون ادبیات عامیانه ایرانیان انعکاس و بازتاب یافته است. لذا مدعای رایج مطالعات حوزه خلقیات ایرانیان مورد تردید قرار میگیرد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162268520190823An Analysis of the Historical Elements and Components
of Iranian Identity in Miskawayh's Ideas and Thoughtsتحلیلیبرعناصرومؤلفه هایتاریخیهویتایرانی درآراءواندیشه های مسکویه 35621024110.22054/qjss.2019.35844.1934FAذکراللهمحمدیدانشیار تاریخ دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانمحسنپرویشدکتری تاریخ دانشگاه بین المللی امام خمینی ، ایران0000-0002-4517-662XJournal Article20180919The Iranian identity has been the focus of historians and writers throughout Iran's history as a considerably important topic. The Iranian identity means an emotional attachment and commitment to Iran’s cultural heritage, political heritage, and common ancestry. In the present study, it is attempted to study and investigate the Iranian identity based on the aforementioned definition in the ideas and thoughts of Abū ʿAlī Miskawayh in his historiography. The way he adopts his historiography has greatly influenced the development of the horizons of Iranian historiography. Thus, by studying and exploring Masqawi's works one can identify concepts about Iran, Iranian thought, appropriate models of the political system, etc. The present paper, using a descriptive-analytic method, seeks to answer the question: what are the ideas of Iranian identity in the writings of Miskawayh? The results of the research show that in Miskawayh’s thoughts, history and historical past have played the most important role in the revival and reconstruction of the Iranian identity in the Islamic era. By highlighting the Iranian identity, Miskawayh aims to use the institution of Iranian monarchy instead of the caliphate. Indeed, this would give credence to both the Buyid dynasty and the political unity of Iran.هویت ایرانی از جمله مباحث بسیار مهم و قابلتوجهی بوده که در طول تاریخ ایران موردتوجه مورخان و نویسندگان برجسته بوده است. هویت ایرانی به معنای دلبستگی عاطفی و تعهد نسبت به میراث فرهنگی، میراث سیاسی و تبار مشترک ایرانی است. در پژوهش حاضر، تلاش بر این است که هویت ایرانی بر اساس تعریف مذکور در آراء و اندیشههای ابوعلی مسکویه در تاریخنگاری او مورد کنکاش و بررسی قرار گیرد. شیوهای که او در تاریخنگاری خود اتخاذ میکند در روند تکوین افقهای تاریخنگاری ایرانی تأثیر بسزایی برجای گذاشته است؛ بنابراین با بررسی و جستوجوی آثار مسکویه میتوان مفاهیمی درباره ایران، تفکر ایرانی، الگوی مناسب نظام سیاسی و... را شناسایی نمود. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی به دنبال پاسخگویی به این سؤال میباشد که انگارههای هویت ایرانی در اندیشه تاریخنگاری مسکویه کدام است؟<br /> <span> </span>دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162268520190823A Study of the Determinants of the Gap between the
Actual and Ideal Age of Marriage in Kohgiluyeh and
Boyer-Ahmadبررسیتعیین کننده هایشکافسنواقعیوایدهآلازدواج دراستانکهگیلویهوبویراحمد63871023710.22054/qjss.2019.25319.1634FAفرزادقربانیدانشجوی دکتری جمعیت شناسی، دانشگاه تهران، ایران4240142598محمدمیرزاییاستاد جمعیت شناسی دانشگاه تهرانمحمدحدادیکارشناس ارشد جمعیت شناسی، دانشگاه تهران، ایران0000-0002-4632-6474زینبمحمدی زادهکارشناس ارشدجمعیت شناسی دانشگاه شیراز، ایرانJournal Article20170921In the last few decades, The average age of marriage has had a considerable increase, it seems that such an increase is not due to a change in people’s tendencies. There is a gap between the actual age of marriage and the ideal age for people, and a number of factors have caused the gap to appear. The present study aims to examine the determinants of the gap between the actual and the ideal age of marriage. The statistical population of the study consists of those who are at the age of marriage in the province of Kohgiluyeh and Boyer Ahmad. The sample size was 400 people which was based on the proportion of the cities’ population. The results showed that more than 60% of participants experienced a gap between their real and ideal age of marriage. Such a gap has been positive for the majority of people. This means that the percentage of people who postponed the ideal time of their marriage is high. Multivariate analysis indicates that education, value orientation, and employment status affect the real and the ideal age of marriage among men. For women, on the other hand, education, family income, value orientation, and employment status have an impact on the aforementioned gap. Approximately among half of the participants the ideal age of marriage was less than the actual age of their marriage, policymakers can provide the structural prerequisites so that the problem of postponed marriage can be resolved, as it is one of the main concerns of the country. And as evidenced by the study’s findings, people have a positive attitude towards marriage at an early age. <br /><span><span><span> </span></span></span>در چند دهه گذشته، میانگین سن ازدواج بهصورت محسوسی افزایش داشته است، به نظر میرسد چنین افزایشی خودخواسته نیست و سن واقعی ازدواج مطابق با سن ایدهآل ازدواج افراد نیست و عواملی باعث عدم تطابق این دو شدهاند؛ بنابراین هدف از مطالعه حاضر بررسی تعیینکنندههای شکاف سن واقعی و سن ایدهآل ازدواج در استان کهگیلویه و بویراحمد است. جامعه آماری در این پژوهش، افراد در شرف ازدواج در سطح استان بوده و تعداد نمونه آماری در این پژوهش 400 نفر است که با توجه به نسبت جمعیت شهرستانها انتخابشدهاند. در این پژوهش، برای گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفادهشده است. یافتهها نشان داد که بیش از 60 درصد زنان و مردان، شکاف سن واقعی و ایدهآل ازدواج را تجربه کردهاند. شکاف مذکور برای اکثریت افراد مثبت بوده است به این معنا که درصد افرادی که دیرتر از سن ایدهآلشان ازدواجکردهاند بیشتر است. نتایج تحلیل چند متغیره نشان داد که متغیرهای تحصیلات، جهتگیری ارزشی و وضعیت اشتغال بر شکاف سن واقعی و ایدهآل ازدواج مردان و متغیرهای تحصیلات، درآمد خانواده، جهتگیری ارزشی و وضعیت اشتغال بر شکاف سن واقعی و ایدهآل ازدواج زنان مؤثر است. با توجه به اینکه بیش از نیمی از افراد، سن ایدهآل ازدواجشان کمتر از سن واقعی ازدواجشان بوده، سیاستگذاران با مهیاکردن شرایط ساختاری میتوانند مسأله سن ازدواج را بهعنوان یکی از دغدغههای اصلی کشور را تا حدودی حل کنند چرا که افراد به لحاظ نگرشی موافق ازدواج در سنین پایینتر هستند.<br /> <span> </span>دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162268520190823Trends and Patterns of One-child Families in Iranروند و الگوی تک فرزندی در ایران891051024210.22054/qjss.2019.38397.2012FAجوادشجاعیدکترای جامعه شناسی مسائل اجتماعی ایران ،دانشگاه اصفهان، ایرانامیرعرفانیاستاد جمعیت شناسی دانشگاه نیپسینگ، نورث بی، آنتاریو، کاناداJournal Article20181211One of the results of the fertility rate continuously being below the replacement rate is the prevalence of one-child families, for which there are no exact scientific information in Iran regarding the level of prevalence and trend of change. The present study aims to estimate the level, changes, and age patterns of one-child families in Iran during 2000-2016. The data from two Tehran Fertility Surveys (2009 and 2014), three Iran’s Demographic and Health Surveys (2000, 2010, 2015), and three censuses (2006, 2011, 2016) were used. Based on the age of married women and number of living children, “definite” and “indefinite” percentages of one-child families were calculated, where the first one referred to married women aged 40-44 or 45-49 with one-child, and the latter referred to those under the age of 40 with one-child. The census results showed that the definite one-child families among women aged 45- 49 increased from 4.4% in 2006 to 5.1% in 2011 and 7.8% in 2016. Similar increasing trends were found from Demographic and Health Surveys and Tehran Fertility Surveys, with a sharper increase in one-child families in Tehran, where the percentage of definite one-child families rose from 3.6% in 2009 to 11.9% in 2014. The estimated levels of one-child families from different sources of data confirmed valid and reliable increasing trends of one-child families in Iran. <br /><strong>Key words</strong>: One-child Family, Definite One-child Families, Indefinite One-child Families, Fertility Rate.از پیامدهای استمرار میزان باروری زیر سطح جایگزین، شیوع خانوادههای تکفرزند است که اطلاعات دقیق علمی درباره میزان شیوع و روند تغییرات آن در ایران موجود نیست. هدف این مقاله برآورد و توصیف دقیق میزان، تحولات و الگوی سنی تکفرزندی در ایران بین سالهای 2000 تا 2016 است. برای این منظور دادههای دو پیمایش باروری تهران (2009 , 2014), سه پیمایش ملی سلامت و جمعیت (2000، 2010 و2015) و دادههای دو درصد سه سرشماری عمومی نفوس و مسکن (2006، 2011 و 2016) تحلیل ثانویه شدند. درصد خانوادههای تکفرزند بر اساس سن زنان دارای همسر در خانواده و تعداد کل فرزندان زنده محاسبه شد. بهطوریکه، تکفرزندی «قطعی» به زنان دارای همسر واقع در گروه سنی 40-44 و 45-49 سال دارای یک فرزند و تکفرزندی «احتمالی» به زنان دارای همسر زیر 40 سال دارای یک فرزند اطلاق شد. تحلیل دادههای سرشماری نشان میدهد که درصد تکفرزندی قطعی در بین زنان دارای همسر 45-49 ساله از 4/4 درصد در سال 2006 به 5/1 در 2011 و 7/8 درصد در 2016 افزایش یافته است. داده پیمایشهای ملی سلامت و جمعیت و پیمایشهای باروری تهران نیز روندهای افزایشی مشابهی از تکفرزندی را نشان میدهند؛ اما روند افزایش میزان تکفرزندی در شهر تهران خیلی بیشتر است؛ بهطوریکه میزان تکفرزندی قطعی در تهران بین 2009 و 2014 بیش از سه برابر (از 3/6 درصد به 11/9 درصد) افزایش یافته است. نتیجه اینکه نهتنها «تکفرزندی احتمالی» بلکه «تکفرزندی قطعی» طی یک دهه گذشته در ایران افزایش یافته است. تشابه روندها و الگوی سنی تکفرزندی محاسبه شده از دادههای مستقل در این پژوهش، بیانگر اعتبار و صحت روند فزاینده میزانهای تکفرزندی در کشور است.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162268520190823Metaphorical Language and Bourdieu's Thought: A
New Approach to Explain Pierre Bourdieu's Sociological
Imaginationزباناستعاریواندیشه یبوردیویی؛ رویکردینویندرواکاویتخیّلجامعه شناختیپییربوردیو 1071331023810.22054/qjss.2019.30046.1748FAعلییعقوبی چوبریاستادیار جامعه شناسی دانشگاه گیلانJournal Article20180222Metaphors help individuals express mental knowledge in the form of objective facts, that is, most abstract concepts become objective through metaphor and allegory. Almost all abstract conceptualizations occur through conceptual metaphor and metonymy. The present article is about the role of metaphorical language in Bourdieu's thought as a new subject. By studying Bourdieu's works, his major metaphors were extracted and analyzed using a qualitative content analysis method and the "Metaphor Identification Procedure" model. The findings show that Bourdieu's metaphors are interconnected as a network of concepts. The main metaphor of Bourdieu's thinking is conflict, and his other metaphors are a function of this metaphor. He has used several “Source Conceptual Domains” such as field, habitus, capital, play, and so on to analyze “Social Life” as a “Target Conceptual Domain”. Bourdieu has used economic metaphors in his social analysis and believes a "Sameness" exists between the economic market and the linguistic market. In some of his works, he has used embodied metaphors such as habitus. Physical metaphors are also shaped through a symbolic order and the separation of binary oppositions. He tried to visualize or objectify the subtle and abstract social world with metaphors which are spatial, temporal, economic, and physical. <br /><span><span><span><span><span><span><span> </span></span></span></span></span></span></span>استعارهها به افراد کمک کنند تا دانش ذهنی را در قالب امور عینی بیان کنند؛ یعنی اغلب مفاهیم انتزاعی از طریق استعاره و تمثیل عینیت مییابند. این مقاله به نقش زبان استعاری در اندیشه بوردیو بهعنوان موضوعی جدید میپردازد. با مطالعه در آثار بوردیو استعارههای عمدهی وی، با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و الگوی «روند تشخیص استعاره» استخراج و تحلیل شدند. یافتهها نشان میدهند که استعارههای بوردیو بهصورت شبکهای از مفاهیم درهمتنیده است. استعاره اصلی تفکر بوردیو نبرد است سایر استعارههای وی تابعی از این استعاره هستند. او برای تحلیل «زندگی اجتماعی» بهمثابهی «حوزهی مفهومی مقصد» از چندین «حوزهی مفهومی مبدأ» از قبیل میدان، عادتواره، سرمایه، بازی و... استفاده کرده است. بوردیو از استعارات اقتصادی در تحلیلهای اجتماعی خویش بهره برده است و قائل به «اینهمانی» بازار اقتصادی و بازار زبانی است. در بعضی آثار خود از استعارههای بدنمندی نظیر عادتواره استفاده نموده است. همچنین استعارههای جسمانی از طریق نظم نمادین و جدا ساختن سویههای متضاد شکل یافتهاند. او تلاش کرد تا جهان اجتماعی نامحسوس و انتزاعی را با استعارههای مکانی، زمانی، اقتصادی، بدنی و امثال آن تجسمسازی یا عینیتبخشی کند.<br /> <span> </span>دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162268520190823Authority in Medical Practice: From Coercion to Empathy
A Critical Ethnographic Study in Tehranاقتدارپزشکی،ازخشونتتادگرفهمی؛ مطالعه ای قوم نگارانهدرشهرتهران1361641049210.22054/qjss.2019.33750.1868FAعلیرضاصالحیکارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائیمحمدسعیدذکائیاستاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطباییابراهیماخلاصیاستادیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0001-9674-292XJournal Article20180705The medical relationship between a physician and their patient is unequal. The patient is in an urgent need to make a contract with the physician which includes the acceptance of the treatment plan and the payment for such treatment. However, The physician does not have the same urgency. This unequal situation may lead to misuse of power by the physician. The results of this critical ethnographic study, extracted from semi-structured interviews with a number of patients and physicians in the city of Tehran, show that five models for physicians' authority may appear in a doctor-patient relationship: Personal authority, being the extension of physician's authority in social sites other than medical practice. Coercive authority, constructed by neglecting the lived body. Authoritarianism, which is the result of manipulating patients' cognition. Juridical authority, which relies on doctor-patient protocols and civil rights, and finally, empathetic authority, which is based on a personal connection with the patient. <br /><span> </span>رابطه درمانی بین پزشک و بیمار رابطهای نابرابر است. بیمار در وضعیتی اضطراری ناگزیر از انجام توافقی با پزشک است که پذیرش طرح درمان و انجام آن و پرداخت هزینهها را در برمیگیرد و پزشک برخلاف بیمار اضطراری برای پذیرش شرایط توافق ندارد. این موقعیت نابرابر ممکن است به اقتدار پزشک منتهی شود، به این معنا که پزشک با قرار گرفتن در موقعیتی برتر خواست و اراده بیمار را تابع خواست خود کند. یافتههای این تحقیق که در سنت مردمنگاری انتقادی و بر اساس مصاحبههای نیمه ساختیافته با عدهای از بیماران و پزشکان در شهر تهران انجامشده است نشان میدهند که در حوزه عمل درمانی پنج شکل اصلی اقتدار پزشکی را میتوان به ترتیب زیر برشمرد: اقتدار فردی پزشکان که امتداد اقتدار آنها در حوزههایی غیر از حوزه عمل پزشکی است. اقتدار قهری که با نفی بدن زیسته و سوژگی بیمار پدیدار میشود. اقتدارگرایی پزشکی که با تحت سلطه گرفتن بیمار به کمک ترفندهای روانی امکانپذیر است. اقتدار حقوقی پزشکی که با تکیهبر پروتکلهای درمانی و تأکید بر حقوق مدنی افراد به دست میآید و در نهایت اقتدار دگرفهم پزشکی که از تجربه شخصی پزشک و توان وی برای پرورش دادن رابطهای شخصی با بیمار برمیخیزد.<br /> <span> </span>دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162268520190823Phenomenology of the Pilgrimage Experience: A Study of the Imam Reza Shrineپدیدارشناسیتجربهزیارت؛مطالعه ایدرحرمامامرضا(ع)1652001084110.22054/qjss.2019.35717.1929FAمحمدرضاپویافراستادیار جامعه شناسی دانشگاه علوم انتظامی امین.0000-0003-0912-7908Journal Article20180914The present study aims to identify the experience of Imam Reza's pilgrimage through a phenomenological study. Accordingly, the interview method and participatory observation have been used. A qualitative sampling has been used for Purposive Sampling Strategy. 28 interviews with participants were conducted, in which a relative balance was established in terms of gender and between the native and non-native pilgrims. For the conceptual framework of the study, William James's theory was used to define religious experience and a combination of indigenous theories and models of religious measurement were used to define the basic concept of pilgrimage experience based on three dimensions of thoughts (Beliefs), actions (Behavior), and emotions. Findings of the research revealed a variety of religious experiences in all three dimensions of religious experience. At the same time, there is a difference between the religious experiences of the native and non-native pilgrims in indicators such as belief in holy objects, patterns of time spending in the shrine. But in other elements and components of the pilgrimage experience, the variations between each of the two groups of native and non-native pilgrims were the same. <br /><span> </span>پژوهش حاضر با هدف شناسایی تجربه زیارت زائران امام رضا (ع) از طریق یک مطالعه پدیدارشناختی انجام شده است. بر این اساس، از روش مصاحبه و همچنین مشاهده مشارکتی استفاده شده است. برای نمونهگیری کیفی از استراتژی نمونهگیری هدفمند استفاده شده است. 28 مصاحبه با مشارکتکنندگان انجام شد که در این میان یک توازن نسبی بر حسب جنس و بین زائران و مجاوران برقرار شده است. برای چارچوب مفهومی مطالعه از نظریه ویلیام جیمز در تعریف تجربه دینی و تلفیقی از نظریهها و مدلهای بومی سنجش دینداری در تعریف مفهوم اصلی تجربه زیارت بر اساس شامل سه بعد اندیشهها (ذهنیات)، کنشها (اعمال) و احساسات و عواطف استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشاندهنده تنوعی از تجربههای دینی در هر سه بعد از ابعاد تجربه دینی بوده است. درعینحال، بین تجربههای دینی زائران و مجاوران در شاخصهایی همچون باور به اشیاء مقدس و الگوی گذران وقت در حرم تفاوت وجود داشته است؛ اما در سایر عناصر و مؤلفههای تجربه زیارتی، تنوعهای موجود بین هریک از دو گروه زائران و مجاوران مشابه با هم بوده است.<br /> <span> </span>