دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162206220131122A Comparative Survey of Harmonious Development in South Asian Countries: Highlighting the Necessity of a Principled and Orderly Populationبررسی تطبیقی توسعۀ موزون در کشورهای آسیای جنوب شرقی: با تأکید بر ضرورت جمعیت منضبط و با اخلاق146676510.22054/qjss.2013.6765FAوحیدنقدیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161218This research is a comparative survey of harmonious development in South Asian countries. In this research, the role of four basic, top-level variables in the harmonious development of these countries is examined in four different social aspects. A fuzzy comparative analysis5 is used, andpaths to follow and not to follow in the course of development are explored. Results of the study showed that the development process of these countries was affected by a mixed causal connection of the following four variables: economic freedom, weak government, cultural heterogeneity, and principled population. Based on the findings of the study, in the South Asian and comparable countries, economic freedom as a single factor does not lead to a harmonious development, and it requires certain circumstances alongside in order that the development will be harmonious. The findings indicate that a strong government and its measures operate as an independent variable with strong and efficient influences on the process of development. In case the government is weak and its performance inefficient, then other causal connections of the other three variables, i.e. cultural heterogeneity, economic freedom and, most particularly, a principled and orderly population, can bring about a harmonious development. Among the latter three variables, the role of a principled population is crucial and it is a necessary condition for attaining to a harmonious development.پژوهش حاضر یک بررسی تطبیقی در مورد توسعۀ موزون در مجموعۀ کشورهای آسیای جنوب شرقی است. در این تحقیق، نقش چهار متغیرِ اساسی و وابسته به سطح کلان، در چهار حوزۀ گوناگون جامعه، بر توسعۀ موزون کشورهای یاد شده بررسی شده است. برای این منظور از روش تطبیقی فازی استفاده شده است ؛ و مسیرهای ایجابی و سلبیِ دستیابی به توسعۀ موزون مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد که، مطابق تئوریهای موجود، ترکیب علّی از چهار متغیر آزادی اقتصادی، ناکارآمدی دولت، ناهمگونی فرهنگی، و جمعیت با اخلاق روند توسعۀ این کشورها را بهوجود آوردهاند. مطابق یافتههای تحقیق، در میان کشورهای آسیای جنوب شرقی، و کشورهای قابل مقایسه با آنها، آزادی اقتصادی به تنهایی به توسعۀ موزون منتهی نشده، بلکه شرایط ویژهای را میطلبد تا روند توسعه به توسعهای موزون نزدیک گردد. یافتههای تحقیق، مؤید آن است که دولت کارآمد و اقدامات آن در روند توسعه، به تنهایی نقش کافی ایفا میکند. اما اگر دولت از توانایی و کارآمدی بالایی برخوردار نباشد، ترکیبهای علّیِ گوناگونی از متغیرهای دیگر همچون ناهمگونی فرهنگی، آزادی اقتصادی، و بویژه جمعیت با اخلاق و منظم میتواند به توسعۀ موزون منجر گردد. در میان متغیرهای نامبرده، نقش اخلاق در بیشتر مسیرهای موجود بسیار کلیدی و شرط لازم برای وقوع توسعۀ موزون میباشد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162206220131122Exploring Level and Type of Religiosity Among University Students in Qom Cityتبیین سطح و نوع دینداری دانشجویان دانشگاههای شهر قم4792676610.22054/qjss.2013.6766FAطاهرهقادریهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161218This study examines level of religiosity among university students in Qom city and creates a typology of their different types of religiosity. Glock and Stark model was used for testing level of religiosity. For identifying types of religiosity, a combinations of different theories on the topic was used and seven types eventually selected for the statistical population. The seven types included: layperson, devout, established, modernist, secular, laïc and hybrid religiosity. Peter Burger analysis was used for the two descriptive hypotheses of the study. Independent variables of the study were extracted from the following theories: Berger’s theory of modernization and secularization, Wach’s theory of socio-economic status, Putnam’s social capital theory, Berger’s theory of social life-word, and Grebner’s cultivation theory. A survey method was used in this study. The statistical population included all students of universities in Qom province (43718 students) in 2010-2011. The sample included 354 students selected using quota sampling. The study started with two descriptive hypotheses: “level of religiosity in university students is generally high”, and “varied types of religiosity is observable in university students”. Independent variable of the study included: academic education, socio-economic status, amount of social capital, being a student at the Islamic seminary, and amount of using public communication media. According to the findings, relationship of level and type of religiosity with “amount of cultural capital” and “amount of using public communication media” as independent variables was approved, while with “socio-economic status” and “being a student at the Islamic seminary” not approved. Variables “academic education” and “geographical origin” had a relationship with level of religiosity, but no relationship between them and types of religiosity was found.این تحقیق، به سنجش سطح دینداری و سنخشناسی انواع دینداری دانشجویان، میپردازد. برای سنجش سطح دینداری از مدل و سنجة گلاک و استارک استفاده شد و برای سنجش نوع دینداری از ترکیب نظریات انواع دینداری، بهره بردیم و در نهایت هفت نوع دینداری (عامیانه، شریعتمدارانه، رسمی حکومتی، متجددانه، سکولار، لائیک و ترکیبی) مناسب جامعة آماری، برگزیده شد. از تحلیلهای پیتر برگر برای دو فرضیة توصیفی تحقیق، استفاده گردید. نظریههایی که از آنها متغیرهای مستقل این تحقیق استخراج شدند، عبارتند از: نظریة مدرنشدن و سکولارشدن برگر؛ نظریة پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی واخ؛ نظریة سرمایة اجتماعی پاتنام؛ نظریة زیست جهان اجتماعی برگر؛ و نظریه کاشت گربنر. در این تحقیق، از روش پیمایش استفاده گردید. جامعهآماری تحقیق دانشجویان دانشگاههای شهر قم میباشند که در سال تحصیلی 90-1389در دانشگاههای استان قم (43718 نفر) مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه 354 نفر بوده و از روش نمونهگیری سهمیهای استفاده شده است. این تحقیق با دو فرضیة توصیفی آغاز میشود: «بطور کل، سطح دینداری دانشجویان بالا است» و «در بین دانشجویان، انواع متکثری از دینداری دیده میشود». متغیرهای مستقل تحقیق عبارتند از: میزان تحصیلات، پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی، میزان سرمایه اجتماعی، خاستگاه جغرافیایی، طلبه بودن و میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی. براساس یافتههای تحقیق، رابطة متغیرهای «میزان سرمایه اجتماعی» و «میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی» با سطح و نوع دینداری تأیید شدند و رابطة متغیرهای «پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی» و «طلبه بودن» با سطح و نوع دینداری بطور کل، تأیید نگردیدند. اما متغیرهای «میزان تحصیلات» و «خاستگاه جغرافیایی» در سطح دینداری تأیید شدند ولی در نوع دینداری تأیید نگردیدند.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162206220131122A Comparative Study of Media Literacy in Students: The case of male and female students of the last year of
high school in Kerman cityبررسی مقایسهای سواد رسانهای دانشآموزان مطالعه موردی: دانشآموزان دختر و پسر سال چهارم دبیرستانهای شهرکرمان93126676710.22054/qjss.2013.6767FAعباستقی زادههیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161218Media literacy, as the new kind of literacy in the 21st century, involves a person’s ability in accessing, analyzing, assessing, and communicating with media messages in different forms, as well as his or her ability in critical thinking. The fundamental question of this study was studying high school students’ media literacy and its relationship with their sex, high school major and socio-economic status. This study was carried out using a survey method and a questionnaire, and the sample consisted of 400 students chosen through multilevel cluster sampling in Kerman high schools. Data was collected to address two questions and five hypotheses of the study. Findings revealed that level of media literacy was higher in male high school students, and that there was a significant relationship between level of media literacy and the three variables (sex, major, and socio-economic status). The study also showed that media literacy in students of last year of high school, who are human outputs of Ministry of Education average, was average in general.سواد رسانهای، سواد جدید در قرن بیست و یکم است که توانایی در زمینههای دسترسی، تحلیل، ارزیابی، برقراری ارتباط با پیامهای رسانهای در اشکال گوناگون و تفکر انتقادی را شامل میشود. پرسشهای اساسی دراین تحقیق بررسی میزان سواد رسانهای دانشآموزان مقطع دبیرستان و ارتباط آن با جنسیت، رشتههای تحصیلی و پایگاه اقتصادی– اجتماعی این افراد است. این تحقیق به روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه و انتخاب یک نمونه 400 نفری با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای در دبیرستانهای شهر کرمان انجام شده دادههای تحقیق در قالب دو پرسش و پنج فرضیه ارائه شده است. یافتههای تحقیق نشان داد که سطح سواد رسانهای دانشآموزان پسر از دانشآموزان دختر در دبیرستانهایاین شهر بالاتر است. همچنین بین میزان سواد رسانهای و متغیرهای جنسیت، رشته تحصیلی و پایگاه اقتصادی – اجتماعی رابطه معنادار، برقرار است. این مطالعه همچنین نشان داد که به طورکلی سواد رسانهای دانشآموزان سال چهارم متوسطه به عنوان خروجیهای انسانی آموزش وپرورش، درسطح متوسط قرار دارد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162206220131122A Comparative Study of the Role of Culture in Ordering Priorities of Goals and Aspirations: The Case of Iranian and American University Studentsنقش فرهنگ در اولویتبندی اهداف و آرزوهای دانشجویان مطالعه موردی: دانشجویان ایرانی و آمریکایی127156676810.22054/qjss.2013.6768FAمحمدرضاآهنچیانهئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161218The study of effects of culture on a purposeful life as an important factor of psychological health and an influential factor on setting goals and ordering their priorities is a challenging and exciting topic for researchers. The aim of the present research was to study the role of culture in how Iranian and American university students ordered priorities of their goals and aspirations. A descriptive method was used in the design and implementation of this study.. The sample consisted of 216 Iranian students and 164 American students. All students completed the Goals and Aspirations Questionnaire. In addition to descriptive statistics indicators for data analysis (mean and standard deviation), methods of inferential statistics (analysis of multivariate variance, MANOVA) were used. Analysis of the findings indicated that the top three priorities for the American students as a whole were dependence, self-acceptance, and health, respectively, and for Iranian students were self-acceptance, health, and financial success, respectively. Comparing sexes, the top three priorities for American female students were dependence, self-acceptance, and helping the society and for Iranian female students were self-acceptance, health, and helping the society. Also, the top three priorities of American male students were dependence, self-acceptance and health while for Iranian male students were self-acceptance, financial success and health. Results of MANOVA test showed that there was a significant different between Iranian and American students in terms of sub- goals, which were categorized as spirituality, health, dependence, conformity, popularity, body image and financial success.مطالعه اثرات فرهنگ بر زندگی هدفمند به منزله یکی از عوامل مهم سلامت روانشناختی افراد، و همچنین عامل مؤثر بر شکلگیری هدفها و اولویتبندی آن، یک موضوع چالشی و مهیج برای پژوهشگران است. هدف این پژوهش، مطالعۀ نقش فرهنگ در اولویتبندی اهداف و آرزوهای دانشجویان ایرانی و آمریکایی بود. این پژوهش به روش توصیفی طراحی و اجرا شد. نمونه شامل 216 نفر دانشجوی ایرانی و 164 نفر دانشجویان آمریکا بودند. پرسشنامه اهداف و آرزوها توسط دانشجویان تکمیل شد. برای تجزیه وتحلیل دادهها علاوه بر شاخصهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) از روشهای آمار استنباطی (تحلیل واریانس چند متغیری) استفاده شد. تحلیل یافتهها نشان داد که اولویت اول تا سوم برای تمام دانشجویان آمریکایی به ترتیب وابستگی، پذیرش خود و سلامتی و برای تمام دانشجویان ایرانی به ترتیب پذیرش خود، سلامتی و موفقیت مالی بود. در مقایسه بین جنسیتها، اولویت اول تا سوم دانشجویان دختر آمریکایی به صورت وابستگی، پذیرش خود و کمک به اجتماع و دانشجویان ایرانی به صورت پذیرش خود، سلامتی و کمک به اجتماع بود. همچنین اولویت اول تا سوم دانشجویان پسر آمریکایی به صورت وابستگی، پذیرش خود و سلامتی و برای دانشجویان ایرانی به صورت پذیرش خود، موفقیت مالی و سلامتی بود. نتایج آزمون چند متغییره نشان داد که در خرده هدفهای معنویت، سلامتی، وابستگی، همنوایی، محبوبیت، تصویر بدنی و موفقیت مالی بین دانشجویان ایرانی و آمریکایی تفاوت معناداری وجود دارددانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162206220131122Pology of Support in the (Iraqi Imposed) War Based on Narrations of Female Victims of the War«سنخ شناسی یاریگریها در جنگ براساس روایتهای زنان جنگ زده»153212676910.22054/qjss.2013.6769FAمحمدتقیکرمی قهیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161218Few studies have been carried out to investigate public and governmental supports during the time of the (Iraqi imposed) war and after it. A group of women living in Beheshti township of Mashhad who were victims of the war, who realized it and its aftermaths very deeply, and who are among the most important narrators of the war, are, unfortunately, absolutely neglected in historiography of the (Iraqi imposed) war. Having realized this gap, the present paper employs a qualitative content analysis method to identify themes of public and governmental supports by analyzing part of findings of a MA thesis which included these women’s narrations of war extracted from narrative interviews with them. Available content was eventually categorized into five themes: the government’s support of victims of the war, public support of victims of the war, victims’ supports of each other, victims’ supports of fellow countrymen and the government, and public support of fellows and the government. The most important implication of this typology is the realization of presence of positive values in Iran’s cultural potential which, on the one hand, allows for immediate acts of support in the time of war, and, on the other hand, shows the important role of social capitals of victims of war, particularly the family and relatives, in forming sustainable, inclusive support.تحقیقات اندکی پیرامون یاریگریهای مردمی و دولتی در دوران جنگ و پس از آن انجام شده است. زنان جنگ زده ساکن در شهرک شهید بهشتی مشهد، به عنوان یکی از مهمترین گروههای درگیر پدیده جنگ تحمیلی و پس از آن، از مهمترین راویان آن، در نگارش تاریخ جنگ مطلقاً دچار بی مهری شدهاند. با عطف به وجود چنین خلأ مهمی، این مقاله که بخشی از نتایج به دست آمده از پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد بوده و براساس روایتهای زنان یاد شده و از خلال مصاحبههای روایی به دست آمده، برخی از مضامین یاریگریهای مردمی و دولتی در زمان جنگ و پس از آن را با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی جمع آوری و طبقهبندی نموده است. محتوای موجود در نهایت در پنج مقوله «یاریگریهای دولتی به جنگ زدگان»، «یاریگریهای مردمیبه جنگ زدگان»، «یاریگریهای جنگ زدگان به یکدیگر»، «یاریگریهای جنگ زدگان به هم میهنان و دولت» و «یاریگریهای مردمی به هم میهنان و دولت» قرار گرفت. مهمترین تفسیر و توضیح این سنخ بندی تشکل یافته اشاره به حضور ارزشهای مثبت پیرامون یاریگری نهفته در پتانسیل فرهنگی ایرانیان داشته که در نتیجه آن امکان وقوع سریع کنشهای یاریگرانه را نسبت بهاین پدیده شوم هموار ساخته و از سوی دیگر، نقش سرمایههای اجتماعی جنگ زدگان و بویژه سرمایه اجتماعی خانواده و نهاد خویشاوندی در شکل گیری و تداوم کنشهای یاریگری، کاملاً مشهود، همه جانبه و مستمر بوده استدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162206220131122New Spirituality as Discourseمعنویتگرایی نوین به مثابه گفتمان213252677010.22054/qjss.2013.6770FAابوترابطالبیهیئت علمی دانشگاه علاه طباطباییJournal Article20161218This paper investigates an aspect of new sectarianism with special emphasis on New Spirituality in Iran. It uses the theory of subjectivism proposed by Canadian thinker, Charles Taylor, alongside Fairclough’s critical discourse analysis to analyze signs of new spiritualism. Data was collected through examining available resources and through deep interviews with advocates of this discourse. Examining available resources revealed that the semantic system of spirituality is as a discourse based on a number of themes and signs, including: centrality of the self, i.e. a journey from a life in line with external demands to an authentic, original life in the inside, individualism, holistic attitude, hybridity, and using psychology and individuality. Empirical studies have proven that the formation of new spiritualism as a discourse was an indication of internal conflicts and ambiguities in making sense of religious discourse. This issue was a challenge for the development of religious discourse and a threat to its face as the dominant discourse, which finally opened up the gates for discourse of spirituality. Studies indicate that this discourse is still in the phase of formation in Iran. In other words, it is not yet stable and its meanings are not yet clear, and, therefore, is far from turning into a hegemonic discourse.مقاله پیشرو درباره یکی از ابعاد فرقه گرایی جدید در ایران است. توجه ویژه این نوشتار به معنویتگرایی جدید است. به لحاظ نظری بر نظریه «انفسی شدن» چارلز تیلور، متفکر کانادایی تکیه دارد. با استفاده از نظریه مزبور و تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف، موضوع مورد بررسی قرار گرفت. در این مقاله به تحلیل نشانههای معنویتگرایی جدید پرداخته و دادهها از دو روش بررسی منابع و اسناد موجود و مصاحبه عمیق با حاملان ایرانی این گفتمان جمع آوری شد. بررسی منابع موجود نشان داد که نظام معنایی "معنویتگرایی" به مثابه گفتمان بر اساس مضامین و نشانههایی مانند محوریت خود و سفر از زندگی بر اساس انتظارات بیرونی به یک زندگی اصیل درونی، فردگرایی، نگرش کلنگرانه، التقاط و استفاده از روانشاسی و فردگرایی استوار است. نتیجه بررسیهای تجربی، ثابت کرد که پیدایش گفتمان معنویتگرایی جدید، نشان از تعارضهای درونی و ابهامی است که در حوزه معانی گفتمان دینی وجود دارد. این مسئله فرصت بالندگی و موقعیت مسلط گفتمان دینی را با چالش مواجه کرده، زمینه را برای پیدایش گفتمان معنویتگرایی در ایران فراهم نمود. بررسیها نشان میدهد این گفتمان مرحله پیدایش و قراریابی را در ایران طی میکند و هنوز به شفافیت معنایی دست نیافته است و با موانعی جدی برای تبدیل شدن به یک گفتمان هژمونیک مواجه است.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162206220131122Social Trust and Its Relationship with Social Participation: A Case Study of Yazd Cityاعتماد اجتماعی و رابطه آن با مشارکت اجتماعی مورد مطالعه: شهر یزد253286677110.22054/qjss.2013.6771FAمهربانپارسامهرهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161218The aim of this study was to investigate the relationship of aspects of social trust and social participation in citizens of Yazd. A survey method was used for data collection. The questionnaire used in this study is both reliable and valid, and the sample consisted of 316 citizens. Result of the data analysis showed that the interpersonal and generalized aspects of social trust were unsatisfactory and that social participation was unsatisfactory in its concrete aspect but it was more satisfactory in the mental aspect. Also, Pearson's correlation coefficient showed that there was a significant relationship between social trust and social participation. Results of MANOVA test revealed that there was a significant relationship between interpersonal and generalized aspects of trust and the concrete and mental aspects of social participation.این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین ابعاد اعتماد اجتماعی و مشارکت اجتماعی در میان شهروندان یزدی صورت گرفته است. بدین منظور برای جمع آوری اطلاعات روش پیمایش به کار رفته است. پرسشنامه این تحقیق از اعتبار و پایایی برخوردار بوده و جامعه نمونه آن از 316 نفر از شهروندان یزدی تشکیل شده است که به صورت خوشهای انتخاب شدهاند. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که ابعاد بین فردی و تعمیم یافته اعتماد اجتماعی در جامعه مورد مطالعه مطلوب نیست و مشارکت اجتماعی نیز در بُعد عینی نامطلوب است ولی در بُعد ذهنی شرایط بهتری دارد. همچنین ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین اعتماد اجتماعی و مشارکت اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد. نتیجه آزمون تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که ابعاد بین فردی و تعمیم یافته اعتماد با ابعاد ذهنی و عینی مشارکت اجتماعی رابطه معناداری دارند.