دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162216720150220ککککسخن سردبیر116123310.22054/qjss.2015.1233FAمرتضیفرهادیسردبیر فصلنامهJournal Article20150210https://qjss.atu.ac.ir/article_1233_7520f5744e0db68b05f9c9908b4fa8e5.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162216720150220Reflections on Joghasem: Ethno-Botany and Phytogeography of a plant in Iranجیغالاسمک (جوغاسم، پیشوک، پیقُک، چیدم،-- مرتضی فرهادی*سیاوش امینی، طیب خالدی، مرتضی رشیدی، شجاع امیری، افشین شیراوند، ایرج جمشیدی، فهد کمالوندی، علی گاورسینی، امیر مرادی، خانم جلیلیان، اکرم احمدی دارام ر1772123410.22054/qjss.2015.1234FAمرتضیفرهادیاستاد مردم شناسی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20140105Morteza Farhadi <br /> Et al<br />Date of Receive: 2014/1/5<br />Date of Accept: 2014/5/7<br /><br />Abstract:<br />This is a model and map for studying Iranian plants which is provided as a result of long time researching of author and his fifteen interested, diligent and shrewd students. In this article the vegetative area of this plants in a quarter of Iran’s territory and the subculture of its picking and consumption especially in drought and famine periods are documented. The historically and linguistically meaningless name of Joghasem is explored and obtained up to more than its fifty synonyms in different provinces of Tehran, western and eastern Azarbayjans, Kermanshah, Ilam, and some parts of Zanjan, Isfahan, Hamedan and Markazi provinces. The article also ethnographically studies some samples of oral literatures, beliefs and norms which are related to this plant. By such small but deep field research, it provides some archaeological speculation. <br />This field research also brings a new analysis about superstition. Before this, the dominant conception was that superstition is as the result of weak brains and the prevalence of related beliefs and behaviors. By this study it is clear now that most likely, at least some part of what is mentioned today as superstition is the result of advanced mind of the men of wisdom and society to control child, illiterates and fools of the age.جیغالاسمک (جوغاسم، پیشوک، پیقُک، چیدم، چیدان، چکیدان...)<br />گیاه مردمشناسی و جغرافیای گیاهی (قلمرو رویشی) <br />این گیاه در ایران<br />مرتضی فرهادی* <br />سیاوش امینی، طیب خالدی، مرتضی رشیدی، شجاع امیری، افشین شیراوند، ایرج جمشیدی، فهد کمالوندی، علی گاورسینی، امیر مرادی، خانم جلیلیان، اکرم احمدی دارام رودی ** <br /> تاریخ دریافت: 15/10/92<br /> تاریخ پذیرش: 17/2/93<br /><br />چکیده <br />نوشته حاضر یک روبر (الگو) و نقشه (واگیره) کار برای گیاهان ایران بوده که حاصل کار طولانی مدت نویسنده و با کمک بیش از پانزده تن از دانشجویان کوشا و علاقمند و هوشمند دانشکده علوم اجتماعی در ربع قرن گذشته، به سامان رسیده است. <br />این نوشته توانسته است قلمرو رویشی این گیاه را در حدود یک چهارم سرزمین ایران پی گرفته و بقایا و بازمانده خردهفرهنگ گردآوری و مصرف آن را به ویژه در قحطسالیها و گرانسالیها و تنگسالیها را ثبت و ضبط کرده و نام فارسی این گیاه را از یک نام "جوغاسم" آن هم با املای "جوقاسم" که از نظر تاریخی و زبانشناسی بیمعنا است را به حدود پنجاه نام از چندین استان ایران، استانهای آذربایجان شرقی و غربی، کرمانشاه، ایلام و بخشهایی از استان زنجان و اصفهان و همدان و لرستان و استان مرکزی برساند و نمونههایی از ادبیات شفاهی و باورها و هنجارهای مربوط به این گیاه را مردمنگاری کند و از طریق این کار میدانی بسیار کوچک از نظر مضمون و بسیار عمیق از نظر توجه به ریزهکاریها همچون گمانهزنیهای باستانشناسی و با زمانبری بسیار به مقیاسی برای کار بر روی تک تک گیاهان مفید و هم گذشته ایران دست یابد. <br />این کار میدانی سبب شده است که ما به تحلیل جدیدی درباره خرافه نیز دست یابیم به این عنوان که پیش از این تصور غالب این بود که خرافه حاصل مغزهای ناتوان جامعه و شیوع و نفوذ آن باورها و رفتارها به جامعه فرهنگ است. این کار نشان میدهد که به احتمال زیاد، داقل بخشی از آنچه را که ما امروزه خرافه میدانیم حاصل ذهنهای پیشرفتة حکما و جامعه برای اعمال نفوذ و کنترل کودکان و کم دانشان و حاهلان عصر خویش بوده است. <br />واژههای کلیدی: گیاه مردمشناسی، جوغاسم، پیشوک، گرانسالی<br /><br /><br />https://qjss.atu.ac.ir/article_1234_cd634f47832cb43e49ee54082011400d.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162216720150220Introducing Edible Wild Plants of
Kohkiluey and Boyer Ahmadمعرفی گیاهان خودروی خوراکی کوهگیلویهوبویراحمد73122123610.22054/qjss.2015.1236FAیعقوبغفاریپژوهشگر حوزه دانش بومیمنصورهرضویارشد مردم شناسی دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20140911Yaghob Ghafari <br />Date of Receive: 2014/9/11<br />Date of Accept: 2014/12/8<br /><br />Abstract:<br />This article aims to draw attention of formal officials and also residents of Kohkiluey and Boyer Ahmad specially environmentalist, towards risks that threaten the life of wild plants of the region. <br />During seasonal migrations, the meal was prepared daily and this never damaged wild plants and halal animals. In fact migrant tribal knew them as common property of the group. Although wild plants of cold and hot areas/ summer and winter areas are different, some such as Oak grow in both areas. In recent years because of uncontrolled utilization of plants, many of precious plants have been endangered. As a matter of general poverty and greed of profit seeker, utilization of wild plants become as business. This would be a warning for all of formal officials, local residents and environmentalists. این مقاله باهدف جلب توجه مسؤلین کشوری و استانی و همچنین ساکنین استان کهگیلویهوبویراحمد بویژه طرفداران محیط زیست نسبت به خطری که گیاهان خودروی منطقه را مورد تهدید قرار میدهد تهیه گردیده است .<br /> ابزار تحقیق مشاهده و مصاحبه و منابع مکتوب بوده است.<br /> ادامه زندگی مردم کوچ رو وابسته به تولیدات دامی و گیاهان خودرو بوده است . به همین جهت تقویم مربوط به سکونت خود را طوری تنظیم میکردهاند که در فصول سال به میوه و دانهی گیاهان خودرو در ییلاق و قشلاق دسترسی داشته باشند . همچنین در مورد استفاده از جانوران حلال گوشت وحشی که همزمان با آنها به سردسیر و گرمسیر مهاجرت میکردند بتوانند استفاده کنند . <br /> چون مردم کوچ رو هر روز برای همان روز غذا تهیه میکردند هیچگاه بیش از نیاز خود به گیاهان خودرو و جانوران حلال گوشت آسیب زیادی نمیرساندند و آنهارا جزو اموال مشترک طایفه میدانستنذ . گرچه گیاهان خودروی منطقهی سردسیری و گرمسیری متفاوت هستند ، اما بغضی از آنها هم در سردسیر و هم در گرمسیر میرویند . مانند بلوط که در حدود80 درصد پوشش جنگلی استان کهگیلویهوبویر احمد را تشکیل میدهد و تا چند سال پیشتر به جای دانهی غلات از میوهی این درخت به جای نان استفاده میکردند . تا 50 سال پیشتر در اثر نبود راههای ماشین رو و به سبب اینکه مراتع و جنگلها جزو اموال مشترک طایفه به شمار میرفت ، افراد هر طایفه خود را در حفظ آن متعهد میدانستند ، اما در سال های اخیر به سبب بهره برداری بیرویه از گیاهان و شخم مراتع اعم از مسطح و شیب دار بسیاری از گیاهان با ارزش در معرض نابودی قرار گرفتهانذ. به علاوه در اثر فقر مردم و آزمندی سودجویان ، بهره برداری از گیاهان خود رو حالت تجاری پیدا کرده است . به عنوان مثال بسیاری از نقاطی که محل رویش انبوه کنگر بوده است به سبب بهره برداری بی رویه فاقد کنگر میباشد . این روند رو به افزایش باعث گردیده که در آینده ای نه چندان دور بسیاری از گیاهان خود روی خوراکی از بین بروند . وجود این خطر هشداری است برای همهی مسؤلین کشوری و استانی و مردم بومی و علاقهمندان به محیط زیست . <br />واژه های کلیدی : کهگیلویهوبویر احمد ، گیاهان خود روی خوراکی ، سردسیر و گرمسیر، جنگلها و مراتع . <br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />https://qjss.atu.ac.ir/article_1236_2b3c1a75b4c1027ec6b7b71f8b456738.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162216720150220Reviewing Ethnobotany: History and Significanceمروری بر دانش بومیگیاهشناسی، تاریخچهو اهمیت آن123152123510.22054/qjss.2015.1235FAمنصورهرضویارشد مردم شناسی دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20141207Mansooreh Razavi <br />Date of Receive: 2014/12/7<br />Date of Accept: 2015/3/11<br /><br />Abstract:<br />The so called Green Nature is the secret of survival, health and the lives of all living beings on the planet. Plant as a precious and unique gift which appears in different colors, tastes and genera, is the sole food for human body and soul. Plants were the first nutrition resource for human when he first came into existence. Moreover, plants bring about peaceful life and situation. Human, based on his experience, acquired knowledge of using diverse kinds of plants and enjoyed it during his life on the planet. Evidence shows that after several millennia, environment has been experienced serious changes. These changes have also affected lives of people along with scientific and technical development. Although it has received a good attention in past years, now as a result of industrialization and modern technology we witness not only the destruction of plants but also abandoning the study of old species. Thus, for avoiding the death of nature, accentuating local knowledge of botany is considered the only way to help human survival. This will pave the way for scholars, specialists in science and technology and also for ordinary people to preserve and use plants. This paper explores the methods which people used and enjoyed plants in the past. This study is based on a historical survey. Thus, what readers are about to read in following pages, is the data analysis based on available books and documents.چکیده <br /><em>آنچه را که در گستره هستی با عنـوان طبیعت سبز نامیدهاند، چیزی نیست جز راز بقاء، سلامتی و زندگی همه موجودات زنده بر روی کره خاکی. گیاه این نعمت بزرگ و بی همتای الهی د رانواع گونهها، رنگها و مزهها تنها آفریدهای است که غذای جسم و روح بشر را تأمین میکند. آنگاه که انسان پا به عرصه جهان نهاد پیش از هر چیز گیاهان نیاز های او را برآورده نموده و ایشان را به آسایش و آرامش رساندند. انسان براساس دیدهها و تجربیاتش به آگاهی لازم در استفاده از گونههای گیاهی دست یافت و در طول عمرخود از آن بهرهمند گردید. رفته رفته با گذشت دهها هزار سال تا کنون براساس شواهد و قرائن موجود تغییرات زیادی در محیط زیست بوجود آمده، همچنین با تفکّر و پیشرفتهای علمی و فنی آدمی این دگرگونیها وارد زندگی روزمره گردیدهاند. اگر چه طبیعت تا پیش از این از مطلوبیتی بینظیر برخوردار بود امّا امروزه با روند برق آسای صنعتی شدن و ورود تکنولوژیهای روز، نابودی بستر سبز گیاهان و علم کهنسالان فراموش شده را نظارهگر هستیم. از این رو برای جلوگیری از مرگ طبیعت و اندوختههای مربوط به آن، اهمیت و توجه به دانش محلی گیاهشناسی تنها راه کمک به بقاء و زندگی بشر به شمار میآید. بدین ترتیب راه برای پژوهشـگران، متخصصان در علم و صنعت و عامه مردم در مطالعه، حفظ و مصرف گیاهان هموار خواهد شد. این مقاله برآن است تا با مروری در گذشته تاریخی انسان به یادآوری و معرفی شیوههای گذشتگان در بهرهمندی از گیاهان و قدرت سودآوری آنها به اهمیت موضوع بپردازد. بدین ترتیب آنچه را که خواننده دنبال خواهد نمود براساس مطالعات کتابخانهای و اسناد و مدارک موجود، توسط نگارنده جمعآوری و ارائه خواهد شد.</em> <br /> <br /> https://qjss.atu.ac.ir/article_1235_6b849276852e263e6d5766f4f2b2155a.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162216720150220Ethnobotany of nonforage plants of Deli kama region
(Mountainous Valley in Central Zagros)قوم گیاه شناسی گیاهان غیر علوفهای منطقه دلیکما (درهای کوهستانی در زاگرس مرکزی)153205123710.22054/qjss.2015.1237FAمعصومهدیف رخشارشد مرتعداری دانشگاه علوم کشاورزی گرگانحسینبارانیدانشیار مرتعداری دانشگاه علوم کشاورزی گرگانجوادپوررضاییعضو هیات علمی دانشگاه بهبهانJournal Article20140424Seyedeh Maasumeh Difrakhsh <br />Hossein Barani <br />Javad Pourrezaei <br />Date of Receive: 2014/4/24<br />Date of Accept: 2014/9/27<br />Abstract:<br />Indigenous knowledge, as part of special culture of each region, is experimental findings raised out of adapting to special environmental attributes that is gradually changed to part of social culture of that society. Ethnobatany is nearest methods for studying people knowledge about various practices of their used plants. This study is a part of comprehensive research in field of indigenous knowledge which has been done in Tayebi tribe of Deli kama region (a mountainous valley of summers of Dehdasht town) in Kohkiloyeh and Boyerahmad Province. As a qualitative research in ethnobotany, it used qualitative techniques of gathering data through in depth interview and participatory observation. Totally 189 species has been identified out of which 68 species are with nonforage uses. Thymus, Kakoti, oak were indicator plants of the region. Plants have been used as medicine, food, tools, building industry, extracting industrial oil and juice. Local people have sufficient knowledge about growth time, harvest season, picking method, drying, providing tools out of, extracting juice out of and different medicinal uses. Unfortunately majority of this knowledge is disappearing along with disappearance of traditions. Ethnobotanical researchers can play an important role in documenting and preserving in order to rescue this undocumented enrich folklore before fading in current modernization race. چکیده <br /><em>دانش بومی بخشی از فرهنگ منحصر به فرد هر سرزمین است که در جهت سازگاری با شرایط محیطی خاص زیست بوم از طریق تجربه حاصل شده است و به مرور به بخشی از فرهنگ اجتماعی و تولیدی آن جامعه تبدیل شده است. اتنوبوتانی نزدیکترین روش ممکن برای مطالعه دانش مردم از کاربردهای متعدد گیاهانی است که آنها بکار میبرند. این مطالعه بخشی از تحقیق گستردهای است که در زمینه دانش بومی گیاهشناسی در میان ایل طیبی و در منطقه دلیکما (درهای کوهستانی از ییلاقات شهرستان دهدشت) در استان کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است. در این مطالعه که یک پژوهش کیفی در مقوله گیاه قوم شناسی است، از تکنیکهای کیفی گردآوری اطلاعات مانند مصاحبه بدون ساختار و مشاهده مشارکتی استفاده شده است. در مجموع 189 گونه شناسایی شد که از این میان 68 گونه گیاهانی بودند که استفاده غیرعلوفهای داشتند. از گیاهان شاخص منطقه میتوان به آویشن دنایی، کاکوتی، بلوط و انواع گونها اشاره کرد. موارد مورد استفاده این گیاهان شامل استفادههای دارویی، غذایی، تهیه ابزار، ساختمانسازی و استخراج شیرهها و عصارههای صنعتی بود. مردم بومی دانش کافی در مورد زمان رویش، فصل برداشت، روش چیدن، خشک کردن و ساخت انواع ابزار، استخراج انواع شیرهها و کاربردهای متفاوت دارویی هر گیاه داشتند. متاسفانه به دلیل از بین رفتن سنتها، حجم زیادی از دانش بومی در حال از بین رفتن است. محققان گیاهشناسی قومی میتوانند نقش مهمی در ثبت و ماندگار کردن این فولکلور غنی نانوشته پیش از این که در میان شتاب اخیر تمدن از بین رود، بازی کنند.</em> <br /> https://qjss.atu.ac.ir/article_1237_0db6f76bc345a050fd0be6b51b2cc111.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162216720150220Botanical knowledge of Local Plants among Animal Farmers of Zavardasht in Alamutگوشهای از گیاه شناسی دامداران روستای زواردشت الموت قزوین205241123810.22054/qjss.2015.1238FAنصراللهعسگریدانشیار دانشگاه بین المللی امام خمینیJournal Article20130510Nasrollah Asgari <br />Date of Receive: 2013/5/10<br />Date of Accept: 2013/9/9<br /><br />Abstract:<br />As a part of a long tradition, animal farmers of Zavardasht village in Alamut identify their prospective shepherds a few days after the New Year celebration. Shepherds proceed to move the herd towards pasture lands which are rented from neighboring villages. This migratory move towards the highlands follows a pre-planned timetable. For the period of their stay the shepherds use their knowledge of local plants to divide the pasture into grazing zones based on the vegetation of each region. This zone allocation is way to optimize the yield of milk as a result. This paper reports on native knowledge of shepherds about small portion of plants and vegetation of the region.چکیده <br /><em>دامداران روستای زواردشت همه ساله همانند دیگر روستاهای الموت پس از عید نوروز چوپانان را انتخاب میکنند. چوپانان دامها را پس از تحویل، به سمت چراگاهی که معمولاً از روستاهای همجوار برای مدت یک ماه</em><em>اجاره کردهاند به حرکت در میآورند، آنگاه بر اساس یک برنامه زمان بندی شده به سمت ارتفاعات روستا کوچ خود را آغاز میکنند و در مکانهای از پیش تعیین شده مستقر میشوند. طی مدت اقامتشان در اطراقگاهها با استفاده از دانش و شناختی که در زمینه گیاهان منطقه مورد نظر دارند، جهت بهرهبرداری بهینه، مراتع را تقسیم بندی میکنند. این دانش به آنها اجازه میدهد تا زمان کوچ بعدی، علوفه بهاندازه کافی در اختیار دامها قرارگیرد و شیرشان کاهش پیدا نکند و منافعشان تهدید نشود. این مقاله با استفاده از دانش روستاییان به شناخت و شناساندن بخش کوچکی از گیاهان منطقه پرداخته است.</em> <br /> https://qjss.atu.ac.ir/article_1238_d7bb4b08305c6bd1dcd7a7adf9c6b3e4.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162216720150220Ethno-Botany Of The Ovan Regionگیاه قوم شناسی منطقه اوان241269123910.22054/qjss.2015.1239FAمنیژهمقصودیدانشیار انسان شناسی دانشگاه تهرانپروینصالحیارشد علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article20130406Manijeh Maghsudi <br />Parvin Salehi <br />Date of Receive: 2013/4/6<br />Date of Accept: 2013/8/1<br />Abstract:<br />This paper is the outcome of a research completed in the ethno-botany field. In this paper we have tried to discover and then register the indigenous knowledge of the residents of Ovan region by emphasizing on qualitative method and using data collection techniques such as observation and interview.<br />In this study we have tried to identify the wild plants (self-growing) that are used by the community in different forms i.e., nutrition, medicinal, and other various applications. Then we have collected and registered the required ethno-botanic information through specialized ethno-botanic questionnaires i.e., local names, Persian and Latin names, accessibility, the used parts, and how the plants are utilized.<br />In this paper we have referred to 60 plant species in the region. The Herbarium researchers at Tarbiat Moalem University have identified these plants and registered their Latin names. Finally, the completed Herbarium has been put at the disposal of Tarbiat Moalam University so that other scholars and researchers could use it.<br />Among the variety of plants that have been identified in this region we could name different garden plants i.e., sour cherry, almond, oleaster, jujube, hazel-nut, walnut and etc.; and herbaceous plants (self-growing weeds) i.e., milk vetch (astragalus), acanthus, licorice, etc.; also among the plants that grow alongside rivers and inside the Ovan lake we could name river bamboo, watercress, and stream peppergrass.چکیده <br /><em>در این مقاله که حاصل پژوهشی است در حوزه گیاه قوم شناسی (اتنوبوتانی). سعی شده است با تاکید بر روشهای کیفی و استفاده از ابزارهای جمعآوری اطلاعات مانند تکنیکهای مشاهده و مصاحبه، دانش بومی مردم منطقه اوان کشف و سپس ثبت شود. </em> <br /><em>در این تحقیق سعی نمودهایم تا گیاهان خودرو که توسط اهالی مورد استفادههای گوناگونی از جمله خوارکی، دارویی و کاربردی در حوزههای گوناگون قرار میگیرند، را شناسایی نموده و به کمک پرسشنامه تخصصی گیاه قوم شناسی اطلاعات مورد نظر از جمله: اسامی محلی، فارسی و لاتین، میزان دسترسی، قسمت مورد استفاده و نحوه بهرهبرداری از گیاههان را ثبت نماییم. </em> <br /><em>در این مقاله به 60 گیاه در منطقه اشاره شده است. محققین هرباریوم دانشگاه تربیت معلم (دانشگاه خوارزمی) این گیاهان را شناسایی نموده و اسامی لاتین آنها را ثبت نمودند. هربار یوم تهیه شده در اختیار دانشگاه تربیت معلم (دانشگاه خوارزمی) قرار دارد که پژوهشگران از آن استفاده نمایند. </em> <br /><em>گیاهان بسیار گوناگونی در این منطقه مورد شناسائی قرار گرفتند از جمله: انواع میوههای باغی: آلبالو، سیب، سنجد، فندوق، گردو... از جمله گیاهان خودرو علفی مانند: گون، کنگر، شیرین بیان... از انواع گیاهان کنار جویبارها و داخل دریاچه اوان میتوان به گیاهانی چون: نی، آب تره، ترتیزک جویباری اشاره نمود. </em> <br /><em> </em>https://qjss.atu.ac.ir/article_1239_2488a6d678ad57d426b37554a77a55ac.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162216720150220Picking Tragacanth in Kohmareh Jaroghکتیره چینی (کتیرا چینی) یا کتیره زنی (کتیرا زنی) در کوهمره جروق269293124010.22054/qjss.2015.1240FAعلیمددنوروزیارشد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20150501Ali Madad Norozi <br />Date of Receive: 2014/5/1<br />Date of Accept: 2015/1/9<br /><br />Abstract:<br />Villages are homogeneous social, economic and natural units which are mainly active in the agriculture sector. While in other semi agriculture sectors including informal employment there is a possibility of development and removal of deprivation from the countryside, rural development with different forgotten dimensions such as economic, social, environmental and economic activities have capacity for village restoration.<br />As a example of economic activity in order to development and bring about rural prosperity can point out to the picking Tragacanth which has a long economic history in the villages of Iran. Unfortunately, this economic activity has been faded away these days.<br />Methodologically this research used researcher’s made questioner, interview with experience working people and observation of pasture lands<em>چکیده</em> <br /><em>روستاها واحدهای همگن اجتماعی، اقتصادی و طبیعی هستند که فعّالیّتشان عمدتاً در بخش کشاورزی است در حالی که در بخشهای دیگر از جمله اشتغال غیررسمی شبه کشاورزی نیز امکان توسعه و محرومیت زدایی از روستاها وجود دارد. توسعه روستایی و ابعاد گوناگون اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و فعّالیّتهای اقتصادی فراموش شده میتواند زمینه احیای مجدد روستاها را فراهم آورد. از نمونههای توسعه روستایی میتوان به رونق دوباره فعّالیّت اقتصادی کتیرا چینی اشاره کرد که در گذشته از جایگاه خاصی در روستاهای ایران برخوردار بوده ولی متأسّفانه این فعّالیّت اقتصادی به فراموشی سپرده شده است</em> <br /><em>هدف کلّی تحقیق: </em><em>انجام یک پژوهش منظّم و همه جانبه در ارتباط با پدیده کتیرا چینی به عنوان یکی از مشاغل سنّتی مهم در بسیاری از مناطق روستایی ایران به ویژه مناطق کوهستانی و سردسیری از جمله منطقه دهستان کوهمره جروق بوده است و از آن جایی که پژوهش حاضر تا حدّ زیادی نو میباشد اساس تحقیقات بر مطالعات میدانی نگارنده استوار است. شیوه گردآوری اطّلاعات در این پژوهش با کمک سه ابزار اصلی صورت گرفته است: </em> <br /><em>الف) طراحی سؤالات مناسب درباره پدیده مورد نظر به منظور ایجاد یک چارچوب منطقی در جهت رسیدن به اهداف پژوهش. (68 سؤال) </em> <br /><em>ب) مشاهده هدفدار از مراتع کتیرا و ابزارآلات کار. </em> <br /><em>ج) مصاحبه با افراد با تجربه و کسانی که مدّتها به این شغل اشتغال داشتند. </em> <br /><em>جمعیّت مورد نظر در این پژوهش دهستان کوهمره جروق واقع در 45 کیلومتری جنوب شرقی کازرون از توابع استان فارس است که از 18 روستا تشکیل شده است و میتواند به عنوان یک الگوی تحقیقی در سایر مناطق نیز مورد استفاده واقع شود. </em> <br /> https://qjss.atu.ac.ir/article_1240_9bb5e3a2009aef25f817bedad3724b7a.pdf