دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162268720191222Examining Allameh Tabataba’i's Views on Human Social Life; Consistency or Inconsistency?بررسی آراء علامه طباطبائی در زمینه زیست اجتماعی انسان؛ همخوانی یا ناهمخوانی؟1201088110.22054/qjss.2020.48508.2179FAمحمودتقی زاده داوریدانشیار فلسفه دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20191222The current study aims to evaluate whether the explanations of Allameh Tabataba’i in human social life aspect are consistent or inconsistent. His writings on this subject come into two categories. Although the first one has entirely philosophical literature, the other one has theological-philosophical nature. This paper used the documentary and library methods and shed light on the collection of written works of Allameh Tabataba’i. The method of the study has been note-taking of the needed data and then analyzing them through descriptive-inferential ways. One of the findings of this study is that he has repeatedly interpreted and quoted the principle of Madani Beltab’e (social essence of human beings) to the principle of Mostakhdem Beltab’e (Taking others into one’s service essence) that are inconsistent with each other. If the first principle of human essence is being social (Madani Beltab’e), a society is a natural thing for him, and he is considered a cooperative creature who collaborates with other human beings to survive. Whenever the first principle of human essence would be the principle of Mostakhdem Beltab’e, his first essence assumed to be a person who takes into his service and competes with others to engage more services. He is not inherently a social being, but is forced to have a social life to benefit more from other mankind’s usefulness.مقاله حاضر درصدد است تا شرحهای علامه طباطبائی در زمینه حیات اجتماعی انسان را به لحاظ همخوانی و یا ناهمخوانی مورد ارزیابی قرار دهد. نوشتههای ایشان در این مقوله، دو دسته است. یک دسته با ادبیات کاملاً فلسفی نوشته شده و دستهای دیگر دارای ماهیتی الهیاتی ـ فلسفی میباشد. این مقاله از روش اسنادی و کتابخانهای بهره برده و بر مجموعه آثار مکتوب علامه در این زمینه متمرکز است. فیشگیری دادههای لازم و سپس تجزیهوتحلیل عمیق به شیوه توصیفی ـ استنباطی، روش انجام این پژوهش بوده است. از یافتههای پژوهش حاضر این است که علامه بهطور مکرّر اصل مدنیٌ بالطبع بودن انسان را به اصل مستخدمٌ بالطبع بودن انسان تفسیر و تحویل نموده است که با یکدیگر ناهمخوان و ناسازگار است. اگر اصل اوّلی در انسان، مدنی بالطبع باشد، اجتماع برای او امری طبیعی بوده و او موجودی تعاونی تلقّی شده که برای بقاء نوع با همنوعان خود همکاری میکند و هر گاه اصل اوّلی در بشر، اصل استخدام باشد، او بالطبع (یعنی طبیعت اوّلی) موجودی استخدامکننده و رقابتکننده با دیگران برای استخدام بیشتر، تصوّر میشود. او بالذات موجودی اجتماعی نیست بلکه از روی ناچاری تن به زندگی اجتماعی میدهد تا از ثمرات دیگران بیشتر بهرهمند گردد.https://qjss.atu.ac.ir/article_10881_4b83c52ff869c2e903be0dec5086f2db.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162268720191222The Political Instability of the Constitutional Period from the Perspective of the Relationship between Society and Stateبی ثباتی سیاسی در دوره مشروطه از منظر مناسبات بین دولت و جامعه21581084510.22054/qjss.2020.44924.2138FAعلیرضابی زباندانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران0000-0002-2512-0983مصطفیاجتهادیدانشیار جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20200104In this paper, repeated occurrence of political instability and lack of continuity of newly founded constitutional states are explained from the perspective of the relationship between society and state. At first, properties of the characteristics of society and the state are examined, and via institutional approach of Migdal, it is shown that how the institutions and social forces of this era are in continuous effort to obtain the right to determine "Rules" and exercise the exclusive power of "Social Control". They challenged the constitutional state, and sometimes with temporary coalition formed with some powerful social forces, turned states into their "agent," which in turn led to opposition from other forces which, as a result, escalates political strife. Lack of autonomy and conflict of interests between these institutions weakened the agency power of state, which gradually increased dissatisfaction and mistrust, reduced legitimacy of the state, deepened the gap between state and society, and ultimately provided situations for events such as coups, collapse of cabinets, centrifugal movements and so on which leads to challenges or unconventional changes for political stability. In fact, post-revolutionary instability should be seen as a mismatch between the power of the state and the power of society, or in other words, the consequence of an "Asymmetrical Relationship" between a fragmented and incoherent society and a weak state.نوشتار حاضر به توضیح چرایی و چگونگی وقوع مکرر بیثباتیهای سیاسی و عدم تداوم دولت نوپدید مشروطه از منظر رابطه بین جامعه و دولت میپردازد. برای این منظور، در ابتدا به بررسی ویژگیهای جامعه و دولت و سپس با استمداد از رویکرد نهادگرایی میگدال نشان داده است که چگونه نهادها و نیروهای اجتماعی این دوره جهت کسب حق تعیین «قواعد» و قدرت انحصاری «کنترل اجتماعی»، دولت مشروطه را به میدان کشمکش و گاه با ائتلاف موقتیای که با برخی نیروهای اجتماعی قدرتمند ایجاد میکردند آن را به «کارگزار» خود تبدیل مینمودند که به نوبه خود مخالفت دیگر نیروها و در نتیجه تشدید منازعات سیاسی را موجب میشد. فقدان خودمختاری و تضاد منافع این نهادها تضعیف قدرت عاملیت دولت را موجب شد که به تدریج زمینه افزایش نارضایتی و بیاعتمادی، کاهش مشروعیت دولت، تعمیق شکاف بین دولت و جامعه و در نهایت بروز رویدادهایی از قبیل کودتا، فروپاشی پیدرپی کابینههای دولتی، جنبشهای گریز از مرکز و... را فراهم کرد که ثبات نظام سیاسی مستقر در این دوره را با چالشها و یا دگرگونیهای نامتعارف مواجه نمود. در واقع، بیثباتیهای پس از انقلاب مشروطه را باید در عدم تقارن قدرت دولت با قدرت جامعه یا به عبارتی بهمثابه پیامدِ «رابطه نامتقارن» بین جامعه پراکنده و نامنسجم و دولت ضعیف دانست.https://qjss.atu.ac.ir/article_10845_6c87badb4fe7d4ec62a965414039dec9.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162268720191222Understanding the Ethnic Discrimination and Inequality in Iranian Universities: Case Study of the Turks and Kurdsفهم تجربههای تبعیض و نابرابری قومی در دانشگاههای ایران: مطالعه موردی ترکها و کردها59911084410.22054/qjss.2020.44699.2135FAابوترابطالبیاستاد مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائیسجادعلیزادهدانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20190722The situation of ethnic minorities in Iran in terms of ethnic discrimination and inequality has been the subject of concerns and public debates both inside and outside Iran for decades, but the actual and concrete experiences of the ethnic groups within the modern institutions of Iran has rarely been the subject of empirical studies. The study of lived experiences of the Turks and Kurds within an influential institution like the university can deepen our knowledge of the ethnic functions of modern institutions in Iran. Therefore, using the qualitative and phenomenological approach, this article studies the ethnic lived experiences of the Kurdish and Turkish students focusing on experiences of discrimination and inequality in four universities in Iran. For this purpose, semi-structured interviews conducted with 35 students. Data were analyzed using the thematic analysis technique that resulted in 3 main themes and 8 sub-themes. The findings show that the university experiences for the Kurdish and Turkish students especially for the latter includes significant aspects of the sense of ethnic discrimination and inequality occurring especially around two lines of language and religion.وضعیت اقلیتهای قومی در ایران از نظرگاه نابرابری و تبعیض قومی دهههاست که موضوع دغدغهها و مباحثات عمومی در داخل و خارج از ایران بوده است، اما تجربۀ واقعی و انضمامی قومیتها در درون میدانهای اجتماعی و نهادهای مدرن ایران بهندرت موضوع بررسیهای علمی و تجربی بوده است؛ بررسی تجربههای زیستۀ کردها و ترکها درون نهاد تأثیرگذاری همچون دانشگاه میتواند فهم ما را از کارکردهای قومی نهادهای مدرن در ایران ژرفا ببخشد؛ برایناساس، این مقاله با رویکردی کیفی و پدیدارشناسانه، تجربۀ زیستۀ قومیتی دانشجویان ترک و کرد را با تمرکز بر تجربههای تبعیض و نابرابری در چهار دانشگاه در ایران بررسی میکند. بدین منظور، مصاحبههای نیمهساختاریافتهای با 35 دانشجو انجام شده است. دادهها با تکنیک تحلیل مضمون تجزیهوتحلیل شدهاند که برآیند آن، 3 مضمون اصلی و 8 مضمون فرعی بوده است. یافتهها نشان میدهند که تجربۀ دانشگاه برای دانشجویان ترک و بهخصوص کرد، دربردارندۀ وجوه قابلتوجهی از حس تبعیض و نابرابری قومی بهخصوص حول دو محور زبان و مذهب است.https://qjss.atu.ac.ir/article_10844_f66ca7e4ca2eface1f618adf44e9e493.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162268720191222Investigating Cultural Palimpsests in the Works of the Iranian Diasporic Writers: A Case Study on Fereidoun Esfandyari and Firoozeh Dumasواکاوی پالیمسستهای فرهنگی در آثار نویسندگان ایرانی دور از وطن:موردپژوهی فریدون اسفندیاری و فیروزه جزایری دوما931141124410.22054/qjss.2020.50124.2212FAعبداللهکریم زادهمربی مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20200217Drawing on the palimpsest metaphor, the present paper explores the practice of fiction writing by the Iranian diasporic writers to show the way they translate the process of their translation into diasporic subjects and the way this translation results in cultural palimpsests and accented literature. To this end, two Iranian diasporic writers belonging to per-revolutionary and post-revolutionary diaspora have been selected and their self-expression has been scrutinized from the perspective of identity politics by a close reading. They include Fereidoun Esfandiary and Firoozeh Dumas. An attempt has been made to show these diasporic writers translate the Iranian universe into a Kafkaesque universe and the American dream. Moreover, it has been shown that how the cultural palimpsests from these translations can be read to make visible the identity dialectics of the diasporic writers. This analysis indicates that the identity politics of the post-revolutionary Iranian diaspora the continuation of that of the pre-revolutionary diaspora.این مقاله با تکیه بر استعارهی پالیمسست کنش داستاننویسی نویسندگان ایرانی دور از وطن را واکاوی میکند و نشان میدهد که آنان فرایند ترجمهشدن خود به سوژههای دیاسپورایی را چگونه روایت میکنند و از این رهگذر چگونه پالیمسستهای فرهنگی و ادبیات لهجهدار تولید میکنند. برای این منظور، متون پالیمسستی دو نویسندهی ایرانی مقیم آمریکا را که به ترتیب به دیاسپورای ایرانی پیش از انقلاب و پس از انقلاب تعلق دارند، با رویکرد «قرائت تنگاتنگ» مورد خوانش قرار میدهیم وخودبیانگری آنان را از منظر سیاست هویتی تحلیل میکنیم. این دو نویسنده که نمونهای خصیصهنما از سوژههای دیاسپورایی پیشا و پساانقلاب هستند، عبارتاند از فریدون اسفندیاری و فیروزه جزایری دوما. در این تحلیل نشان میدهیم که این دو نویسنده در کنش روایی خود چگونه دنیای ایرانی را به ترتیب به دنیای کافکایی و رؤیای آمریکایی ترجمه کردهاند. همچنین با تحلیل پالیمسستهای فرهنگی برآمده از این ترجمهها نشان میدهیم که چگونه میتوان دیالکتیک هویتی سوژههای دیاسپورایی را رؤیتپذیر کرد. نتایج این تحلیل نشان میدهد که سیاست هویتی دیاسپورای ایرانی پس از انقلاب امتداد همان سیاستی است که در دیاسپورای ایرانی پیشاز انقلاب شاهد بودیم.https://qjss.atu.ac.ir/article_11244_2e5c77e0af2e2a47c685761f42d9e445.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162268720191222Homeland Representation among Migrants’ Intersubjectivity: A Theoretical Approach to Iranian Diasporaبازنمایی وطن در میانذهنیت مهاجران: رهیافتی نظری به دیاسپورای ایرانی1151541114510.22054/qjss.2020.48719.2183FAسعیدهسعیدیاستادیار انسان شناسی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.Journal Article20191230Migration become a lived experience for millions of Iranian in the last decades. This paper tries to shed light on the Iranian diaspora and its transnational relations with the homeland. Based on a qualitative method this ethnographic research has been conducted through 48 semi-structured interviews with Iranian migrants’ lives in Germany. It also followed by participant observation and expert interview with 9 associations which work for immigrants in selected cities in Germany. Because of various reasons such as time of migration, motivations for immigration, differences in terms of class, ethnicity and religious affiliation, intergenerational challenges and political perspectives Iranian migrants make a fragmented, hybrid and contested diaspora which impact upon diasporic identity.در سالهای اخیر مهاجرت به تجربهزیسته بسیاری از ایرانیان مبدل شده است. مطالعه دیاسپورای ایرانی پیشدرآمد فهم روابط فراملی و همچنین بازگشت بهعنوان استراتژی مهاجران در ارتباط با کشور مبدأ است. این پژوهش با تمرکز بر جامعه مهاجران ایرانی در کشور آلمان به دنبال شناخت مختصات دیاسپورای ایرانی است که از خلال آن تصویری جامع از میانذهنیت مهاجران نسبت به مفهوم وطن، ارتباط با آن و همچنین فهم تعاملات دیاسپوریک ارائه نماید. این مطالعه در چارچوب پارادایم کیفی و با رویکردهای مردمنگارانه بهصورت میدانی انجامشده و تکنیکهای گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختار یافته (48 مهاجر ایرانی ساکن آلمان) و مصاحبه متخصصان (9 انجمن فعال مهاجران)، مشاهده مشارکتی و بررسیهای اسنادی است. دلایل متعددی همچون زمان مهاجرت، انگیزههای خروج از کشور، تنوع قومیتی، مذهبی، سوگیریهای سیاسی و ایدئولوژیک، مرزبندیهای نسلی، وضعیت اقامتی، پایگاه طبقاتی و همچنین نحوه ارتباط با کشور مبدأ منجر به پررنگ شدن مرزهای هویتی در میان مهاجران ایرانی شده بهطوری که دیاسپورایی ناهمگون، متنوع، پیچیده، چهلتکه و چندلایه را شکل داده است. این مسأله در مصرف فرهنگی مهاجران و همچنین جغرافیایی زدایی از وطن نمود یافته و به ضعف هویت دیاسپوریک و تعاملات درون دیاسپورا منجر شده است. همچنین مفهوم وطن بهعنوان برساختی متصور در میانذهنیت دیاسپورا ایرانی در آلمان سه بعد معنایی عاطفی/فرهنگی، ملی/جغرافیایی و مذهبی/سیاسی داشته و وابستگی مهاجران به وطن در سه سطح وابستگی قوی، وابستگی پاندولی و وابستگی ضعیف قابلتحلیل است.https://qjss.atu.ac.ir/article_11145_e43d766f05227d452288707d8d9a8122.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162268720191222Analysis of Women's Lived Experience of Migration
(The Study of Women's Cross-Border Migration)تحلیل تجربهزیسته زنان از مهاجرت (مطالعهی مهاجرت برونمرزی زنان)1551781094110.22054/qjss.2020.46305.2146FAشکوهافیونیدانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات مهاجرت دانشگاه ساسکس، برایتون، انگلستانعاصمهقاسمیاستادیار جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتJournal Article20191231Historically men have notably migrated more often than women. However, these migration patterns have changed vastly during recent years; more women are now able to access higher forms of education which often allow them to attain a more privileged level of social status. There has especially been an increase in the number of Iranian women migrating and as a result many authors have been questioning why such changes may have occurred. In this article, we attempt to answer the question: What are the experiences of Iranian immigrant women with a master's degree or higher living in the Canadian cities of Toronto and Montreal? To explore this question, 11 Iranian women (ages 20-40) who had chosen Canada to continue their higher education (masters and doctoral degrees) were interviewed. The study was conducted using the social interpretive approach and during the stage of information analysis the Colaizzi method was used. From the information obtained, it can be said that the lives of the participating women have changed immensely as a result of having migrated. This especially applies to their social lives, which seems to have been impacted drastically.بهنظر میرسد الگوی سنتی مهاجرت که مردان را گزینههای اصلی میدانست و زنان را تابع مردان، تغییر کرده است. ارزشگذاری مثبت تحصیلات و کسب تخصص بهخصوص در کشورهای پیشرفته و دانشگاههای بزرگ باعث میشود که افراد امتیازاتی را برای موقعیت اجتماعی خود کسب کنند. افزایش میزان مهاجرت زنان ایرانی در سالهای اخیر نگارندگان را کنجکاو کرد تا به دنبال دلیل این افزایش باشند. در مقالهی حاضر بر آن بودهایم تا به این سؤال پاسخ دهیم که: زنان مهاجر ایرانی با مدرک کارشناسی ارشد به بالا ساکن در دو شهر تورنتو و مونترال کانادا چه تجربهای از مهاجرت دارند؟ برای پاسخ به این سؤال، با 11 نفر از زنان ایرانی (گروه سنی 20 - 40) که برای ادامهی تحصیل در مقاطع بالاتر (کارشناسیارشد و دکتری) کشور کانادا را انتخاب کرده بودند مصاحبه شد. در این پژوهش که با رویکرد تفسیرگرایی اجتماعی انجام پذیرفته، در مرحلهی تحلیل اطلاعات بهدست آمده، از روش کلایزی استفاده شده است. از تحلیل اطلاعات بهدستآمده میتوان مدعی شد که به نظر میرسد تجربهی زنان از مهاجرت در زندگی روزمره با تحول روبرو شده است. همچنین شرایط زیست اجتماعیشان با تغییری ملموس روبرو شده است.https://qjss.atu.ac.ir/article_10941_dda107a8b27cd0c3f23c47e1fae14098.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162268720191222Socio-Cultural Impacts and Consequences of Managing the Release of Dam Reservoirs (Case study: Azad Dam)آثار و پیآمدهای اجتماعی و فرهنگی مدیریت آزادسازی مخازن سدها (نمونه موردی: سد آزاد)1792151091010.22054/qjss.2020.47465.2159FAعلینوری ثانیدکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزیرضا علیمحسنیدانشیار جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی.مجیدکوششیاستادیار جمعیت شناسی دانشگاه تهرانJournal Article20191228The implementation of reservoir dams has caused the displacement of more than 80 million people. According to the present study, more than 2 million people have been affected by the construction of dams in Iran. The present study aims at investigating into the socio-cultural impacts and consequences of two methods of managing the release of dam reservoirs. Criticizing these two policies and consequences and identifying the causal, contextual, intervening, strategic occur. The research method is qualitative and the Grounded Theory is used. The study participants were 47 informants and local experts who were interviewed with a semi-structured questionnaire. The data were analyzed based on three methods of open, axial and selective coding. The results of the interview analysis included 391 general concepts, 118 subcategories, 21 main categories and 2 central categories. The research findings based on the paradigmatic model show the relative stability of social, cultural domains in relocation, resettlement policy, the disruption of social structure and cultural context in cash compensation policy. The results of the present study can be considered in terms of the necessity of changing the approaches, determining the social sphere and the need to monitor and evaluate the social impacts of the projects.سدهای مخزنی زمینه جابجایی بیش از 80 میلیون نفر از محل زندگی خود شده است. مطابق نتایج بررسی حاضر، در ایران نیز بیش از 2 میلیون نفر جمعیت تحت تأثیر احداث سدها قرار گرفتهاند. هدف این پژوهش بررسی آثار و پیامدهای اجتماعی و فرهنگی تحت تأثیر مدیریت آزادسازی مخازن سدها، نقد این سیاستها و شناسایی عوامل علی، زمینهای، مداخله گر، راهبردی و پیامدهای آن بوده است. روش پژوهش کیفی و از تکنیک نظریه زمینهای استفاده شده است. شرکتکنندگان این پژوهش 47 نفر از مطلعین و خبرگان محلی بودند که با پرسشنامه نیمه ساختمند مورد مصاحبه قرار گرفتند. تجزیهوتحلیل با سه روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی در دستور کار قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل مصاحبهها 391 مفهوم کلی، 118 مقوله فرعی، 21 مقوله اصلی و 2 مقوله مرکزی را نشان میدهد. یافتههای پژوهش بر اساس مدل پارادیمی، پایداری نسبی حوزه اجتماعی و فرهنگی را در سیاست جابجایی و اسکان مجدد و ازهمگسیختگی ساختار اجتماعی و بافت فرهنگی را در سیاست جبران نقدی خسارت نشان میدهد. نتایج حاصل از پژوهش بهضرورت تغییر رویکرد، اصلاح لوایح قانونی، متولی حوزه اجتماعی و پایش تأثیرات اجتماعی طرحها منتهی شده است.https://qjss.atu.ac.ir/article_10910_0b70bf36fefbed6b71c9d92fa16ad40a.pdf