دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162258320190220Stigmatization of the Nukan Informal Habitat in Kermanshahانگ خوردگیِ سکونتگاه غیر رسمیِ نوکان در کرمانشاه126973110.22054/qjss.2019.33748.1857FAسیاوشقلی پوراستادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه رازینادرامیریاستادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه رازیساراکرانیکارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه رازیJournal Article20180707This article seeks to examine the process of stigmatization of the Nukan neighborhood within Kermanshah. The theoretical framework is based on Rob Shields' concepts of "social spatialisation”. Shields considers the process of constructing meaning of a space to be a result of the objective procedures of everyday life that construct suppositions about meaning and form space-myths through various ways. The research method is ethnography and the data collection technique includes participatory observation and intensive interviews. The findings of the survey indicate that Nukan has topographically isolated geography and that some social borders have intensified this dissociation. Different procedures have a role in labeling Nukan as such. By announcing the image space to be "rural, " the municipality avoids providing any service to the area. By labeling the area as "violent" as well as a "crime hotspot, " the police force avoids interference in quarrels. The Department of Education declares students of schools within Nukan to be "chaotic" and "abnormal." Also, by not providing the essential substructures, they transfer students of certain grades to other regions, which results in even more labeling when students get into quarrels in those regions. On another hand, taxi drivers, shopkeepers, tenants and women gathering in alleys to talk and pass time propagate and sustain such suppositions. In conclusion, in the process of Nukan's stigmatization, not only coarse language and impressions, but also people's behaviors in everyday life play a decisive role.این مقاله تلاش میکند فرآیند انگخوردگی محله نوکان در شهر کرمانشاه را بررسی کند. چارچوب نظری پژوهش مبتنی بر آراء راب شیلدز در باب «فضاسازی اجتماعی» است. شیلدز، فرآیند برساخت معنای مکان را ناشی از روندهای عینی در زندگی روزمره میداند که به طرق مختلف حکایتها و تصوراتی را درباره آن برساخته و اسطوره-مکان را شکل میدهند. روش تحقیق مردمنگاری است و تکنیک گردآوری دادهها شامل مشاهدهمشارکتی و مصاحبهعمیق میباشد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که روندهای مختلفی در برچسب-خوردگی آن نقش دارند: شهرداری با انتشار ایماژه مکان «دهاتی» از ارائه خدمات به این محل امتناع میورزد. نیروی انتظامی با برچسب «خشونت» و «مکان جرمخیز» در منازعان محله دخالتی ندارد. آموزشوپرورش بچههای مدارس نوکان را بینظم و ناهنجار معرفی میکند. همچنین با تأمین نکردن زیرساختهای لازم دانشآموزان برخی مقاطع را به محلات دیگر میفرستند که در منازعات با محلات دیگر بر انتشار برچسبها دامن میزنند. از سوی دیگر، راننده تاکسیها، مغازهداران، مستاجرین و زنان کوچهنشین چنین تصوراتی را بازتولید و بر آن صحه میگذارند. سرانجام اینکه در فرآیند داغخوردگی نوکان صرفاً زبان و نشانهها ارجحیت ندارند بلکه عمل افراد در زندگیروزمره نیز از جایگاه ویژهای برخوردار است.https://qjss.atu.ac.ir/article_9731_5ccb1e098d343fbd4538aef07798e9b2.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162258320190220Technocratic Builders and Value Creation: the Struggle for Interest and Credit; a Case Study of Social Agents in the Mashhad Housing Marketسازندگان فنسالار و خلق ارزش: کشاکش منفعتجویی و اعتباریابی؛ مطالعه موردی عاملان اجتماعی بازار مسکن در مشهد2760973210.22054/qjss.2018.30595.1769FAمسعودچاری صادقدانش آموخته دکترای جامعه شناسی دانشگاه فردوسی مشهد.احمدرضااصغرپور ماسولهاستادیار جامعه شناسی اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد0000-0001-8805-6575غلامرضاصدیق اورعیاستادیار جامعه شناسی اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهدمهدیکرمانیاستادیار جامعه شناسی اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهدمهدیفیضیاستادیار اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20180315This study explores the action, conditions governing the action, practical factors, and strategic approaches of the builders in the housing market. It is an exploratory, qualitative, applied, and cross-sectional research. Accordingly, a systematic analysis of the in-depth interview with 25 people in the housing market in Mashhad was conducted using the Strauss and Corbin's ground theory method. As a result, 256 sub-categories were obtained, and after several coding steps, finally, based on selective coding, the central phenomenon was called "technocratic builders in the struggle for interest and credit". The obtained paradigmatic model included a set of conditions. For example, ground conditions have been formulated as "the economic situation of the metropolitan of Mashhad" and "socio-cultural changes in the pattern of urban housing". Interventional conditions include "decline expertise of housing construction", and "the evolution of the share of land value in housing prices". Causal conditions include "the ability to manage multiple activities", "having the necessary capital or the possibility to absorb it" and "awareness of market conditions". Taking strategies such as "participatory construction", "continuous construction" and "change in construction pattern" lead to the consequences like the "periodic ups and downs at the level of builder performance", "involving with the challenge of balancing profit and loss".این پژوهش که به واکاوی کنش سازندگان مسکن، شرایط حاکم بر کردار آنان، عوامل مؤثر و راهبردهای اتخاذی از سوی آنان میپردازد. بر اساس تحلیل نظاممند مصاحبههای عمیق با 25 نفر از فعالان حوزه مسکن در مشهد به روش نظریه زمینهای با رویکرد اشتراوس و کوربین صورت گرفته است. ماحصل کدگذاری باز دادهها 256 کد اولیه بود که در قالب 20 مقوله محوری قرار گرفت و درنهایت پدیده مرکزی تحت عنوان «سازندگان فنسالار در کشاکش منفعتجویی و اعتبار یابی» به دست آمد. ازجمله مقولههای اصلی بهدستآمده بهعنوان شرایط زمینهای میتوان به «وضعیت اقتصادی کلانشهر مشهد»، «تحولات اجتماعی و فرهنگی در زمینه الگوی سکونت شهری» اشاره داشت؛ شرایط مداخلهای متشکل از «تحولات فناورانه در صنعت ساختمان»، «تخصص زدایی از ساخت مسکن»، «هزینههای تأمین و تضمین نهادههای ساخت»، «آشفتگی در اجرای قوانین و مقررات» و «تحول سهم ارزش زمین در قیمت مسکن» و شرایط علّی شامل «توانایی مدیریت فعالیتهای متعدد»، «برخورداری از سرمایه لازم یا امکان جذب آن» و «ویژگیهای شخصیتی مساعد» بوده است. اخذ راهبردهایی همچون «جابجایی نقش»، «سازندگی مشارکتی» و «تغییر در الگوی ساختوساز» منجر به پیامدهایی شامل «فرازوفرود تناوبی سطح عملکرد سازنده» و «اعتبار یابی وابسته به عملکرد در بازار» شده است.https://qjss.atu.ac.ir/article_9732_4833ec7c4a60e8dbb3f3e3d683f15bc3.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162258320190220Reception of Rural Women in Television Series: The Case of Rural Women of Eastern Miankouh of Pol-e-Dokhtar and the TV Series Gozar Az Ranjha (Passing through Sufferings)دریافت زنان روستایی از سریالهای تلویزیونی: مورد زنان روستایی میانکوه شرقی پلدختر و سریال گذر از رنجها6198973010.22054/qjss.2018.22024.1570FAمحمدحسینپناهیاستاد جامعهشناسی دانشگاه علامه طباطبائیعلی احمدرفیعی راددانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه علامه طباطبائیمرضیهمحمدیدانشجوی دکتری مددکاری اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20170530This study was conducted to investigate the reception of rural women of Eastern Miankouh of Pol-e-Dokhtar in Iran from the TV series Gozar Az Ranjha (Passing through Sufferings), which was broadcasted from channel one of the Iranian National TV (IRIB TV1) during the winter of 2014. A sample of 21 women were selected <em>purposively, </em>and semi-structured interviews were conducted to collect the data. The criterion for determining the sample size was theoretical saturation. To analyze the data, thematic analysis was used. The findings indicate that the women, in various social situations, actively received the dominant discourse of the film series. In fact, the type of decryption was in a spectrum that we categorized as oppositional, hegemonic and negotiated positions. The results showed that the rural women made modifications based on their own discourse access in the values and ideals of the text, discussed by them based on their own social and cultural milieu. They modified the meanings of the dominant discourse, including dual contrasts, ideal type of womanhood and psychological orientation based on their position, and they expanded and developed new meanings, such as “the decisive role of men” and “escape from sufferings”. The series attracted the rural audience for entertainment, earning pleasure, participating in group discussions, identification with the roles, etc. Overall, the findings support the theory of ‘active audience’ even for the case of the studied rural women.مطالعه حاضر به دریافت زنان روستایی میانکوه شرقی پلدختر از سریال «گذر از رنجها» پرداخته است که در زمستان 1393 از شبکه اول تلویزیون پخش شده است. افراد مورد مطالعه با استفاده از نمونهگیری هدفمند انتخاب و تا اشباع نظری با 21 نفر آنها مصاحبه نیمه ساختیافته انجامشده، سپس دادهها مورد تحلیل مضمونی قرارگرفتهاند. بر اساس یافتهها، زنان موردمطالعه در موقعیتهای مختلف اجتماعی، گفتمان مسلط سریال را فعالانه خوانش نمودهاند. نوع دریافت زنان بهصورت طیفی در سه گروه انتقادی، جایگاه مسلط و توافقی بوده است. یافتهها نشان میدهد؛ زنان بر اساس میزان دسترسی گفتمانی، در ارزشها و ایدهآلهای متن جرحوتعدیل به عمل آورده و آن را در بستر اجتماعی و فرهنگی خود، مورد گفتگو قرار دادهاند. آنها معانی گفتمان مسلط مشتمل بر تقابلهای دوگانه، نمونه آرمانی زن و روانشناسی کردن امور را بر اساس جایگاه خود تعدیل کرده و به خلق و بسط معانی جدید مانند «نقش تعین کنندگی مردان» و «گریز از رنجها» مبادرت نمودهاند. این سریال زنان را به علل گوناگون مانند سرگرمی، لذت، موضوع گفتگو و همذات پنداری با قهرمان داستان جذب خود کرده بود. بهطورکلی، این یافتهها، تأییدکننده نظریه مخاطب فعال حتی در مورد زنان روستایی موردمطالعه میباشد.https://qjss.atu.ac.ir/article_9730_4b78c9e12e82b8abbf5e7a140d7e983d.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162258320190220Identity Styles and Value Orientations (Case Study of the Youth of Sanandaj City)سبکهای هویتیابی و جهتگیریهای ارزشی (موردمطالعه: جوانان شهر سنندج)99130973310.22054/qjss.2018.33509.1845FAیعقوباحمدیدانشیار بخش علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور.Journal Article20180715The present study is essentially a research in the field of social psychology and studies the status of youth value orientations in Sanandaj (18-29), which reflects the transcendental and desirable goals and their priorities and beliefs in relation to identity styles. The research method is descriptive-analytic, correlative, applied, survey and cross-sectional (second half 2018). The sample size was 345 and sampling was done by multi-stage cluster sampling. The empirical findings indicated a significant and positive relationship between the style of information identification with the dimensions of oppenness to change and the index of success in the self-enhancing dimension of cultural values; a normative style with a conservative dimension and finally, the style of diffused identification with cultural values in relation to emphasis on individual interests such as values related to self-improvement. Theoretically, it can be pointed out that, despite the focus on distinct aspects, there is a kind of theoretical and content integrity and overlapping hypotheses, especially in relation to human motivations in these two typologies (identity styles and cultural values) and theoretical discussion in direction of the self, identity and culture. Such a situation can most often be construed as Weberian debate as "selective relationship" (Saboori, 2009) between identity styles and cultural values.مطالعه حاضر درواقع پژوهشی در حوزه روانشناسی اجتماعی است و به بررسی وضعیت جهتگیریهای ارزشی جوانان شهر سنندج (18-29) که بازتاب اهداف متعالی و مطلوب و اولویتهای کنشی و باوری آنهاست در پیوند با سبکهای هویتی میپردازد. روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی، کاربردی و پیمایشی و مقطعی است (نیمه دوم سال 2017). حجم نمونه مقتضی 345 نفر و نمونهگیری نیز به روش خوشهای چندمرحلهای انجامگرفته است. یافتههای تجربی حاکی از ارتباط معنادار و مثبت میان سبک هویتیابی اطلاعاتی با ابعاد آمادگی برای تغییر و شاخص موفقیت در بعد خودافزایی ارزشهای فرهنگی؛ سبک هنجاری با بعد محافظهکاری و نهایتاً سبک هویتیابی آشفته با ارزشهای فرهنگی در راستای تأکید بر منافع فردی مانند ارزشهای مربوط به خودافزایی است. به لحاظ نظری، میتوان عنوان نمود که علیرغم تمرکز بر جنبههای متمایز، نوعی یکپارچگی نظری، محتوایی و پیشفرضهای همپوشان بهویژه در رابطه با انگیزههای انسانی در این دو گونهشناسی (سبکهای هویتیابی و ارزشهای فرهنگی) و بحث نظری در راستای خود، هویت و فرهنگ وجود دارد. چنین وضعیتی را بیش از همه میتوان به تعبیری وبری بهمثابه نوعی رابطه یا هماهنگی انتخابی میان سبکهای هویتی و ارزشهای فرهنگی تلقی کرد.https://qjss.atu.ac.ir/article_9733_f151cbf66e39682bee6478e00c593b55.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162258320190220Sociological Study of the Emergence of Unhappiness in the Students' Mental Arena: Case Study of the Students of Allameh Tabataba’i Universityبررسی جامعهشناختی پیدایش احساس غم در ساحت ذهنی دانشجویان (موردمطالعه: دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی)131158973410.22054/qjss.2018.30373.1757FAسعیدهامینیاستادیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-6899-3569مصطفیفرزانهدانش آموخته کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20180305Emotion in the field of sociology has been considered as a social structure, therefore, it can be concluded that social factors play a pivotal role in its development and interpretation. The present study intends to draw attention to the issue of unhappiness as an important emotion from the sociological point of view and to examine its social backgrounds among university students. On the basis of theories in the realm of sociology of emotions (Symbolic Interaction, Ritual Interaction, Human Social Exchange, Dramaturgical Theory, Power and Social Base), this survey has been conducted as quantitative research on the sample of 381 students from Allameh Tabataba’i University who were selected through the stratified sampling method. The results showed a significant relationship between unhappiness and the variables of their place of residence and place of education. Therefore, the students who lived in dormitories felt more unhappiness than dwellers whose families were in the city where they studied and the self-supporting students of independent campuses. Furthermore, the relationship between the main independent variables (inability to manage emotions, social rejection, distrust, social unconformity, and feeling powerless) and unhappiness was meaningful. Feeling powerless, inability to manage emotions and social unconformity explained the most variance of unhappiness respectively.عواطف در حوزه جامعهشناسی بهمثابه سازهای اجتماعی است و سهم عوامل اجتماعی در تکوین و تفسیر آن برجسته است. مقاله حاضر درصدد است تا از منظری جامعهشناختی به مقوله احساس غم بهعنوان یک صورت مهم از عواطف بپردازد و زمینههای اجتماعی پیدایش آن را در بین دانشجویان بررسی نماید. برای نیل به این هدف با اتکاء به دیدگاه نظریهپردازان جامعهشناسی عواطف (تئوریهای کنشمتقابل نمادین، کنشهای متقابل آیینی (مناسکی)، مبادله، نمایشی، قدرت و پایگاه)، چارچوب نظری مناسبی تدوین و بر اساس آن فرضیات تحقیق تنظیم گردید. روش تحقیق پیمایش و شیوه نمونهگیری طبقهای متناسب و حجم نمونه 381 نفر از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی انتخاب گردید. یافتههای تحقیق حکایت از وجود رابطه معنادار بین احساس غم و متغیرهای محل سکونت و دانشکده محل تحصیل دارد، بهطوریکه دانشجویان غیر ساکن در تهران (خوابگاهی) بیش از دانشجویان ساکن تهران و دانشجویان پردیس خودگردان بیش از سایر دانشکدهها احساس غم داشتهاند. همچنین رابطه بین متغیرهای مستقل اصلی (ناتوانی در مدیریت عواطف، عدم تائید اجتماعی، بیاعتمادی، ناهمنوایی و احساس بیقدرتی) با احساس غم معنادار بوده و احساس بیقدرتی، ناتوانی در مدیریت عواطف و ناهمنوایی به ترتیب بیشترین واریانس احساس غم را تبیین کردهاند.https://qjss.atu.ac.ir/article_9734_54f8eea3bc0b6574616133edc6644a0b.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162258320190220Causes and Contexts of the Tendency Toward New Spirituality in Iran: A Survey of Tehranعلل و زمینههای گرایش به معنویتگرایی جدید در ایران (مطالعهی شهر تهران)159192973510.22054/qjss.2018.29902.1745FAصدیقهرمضانیدانشآموخته دکتری جامعهشناسی فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائیابوترابطالبیدانشیار گروه جامعهشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائیباقرطالبی دارابیاستادیار گروه دینشناسی دانشکده ادیان دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20180217From the seventies onwards, Iran saw the emergence of New Sprituality and the increase in the tendency towards it, primarily confined to fringe groups which later on spread rapidly among different classes. The present study examines the causes and contexts of this tendency among different groups of citizens in Tehran by using the factors mentioned in various theoretical approaches. To achieve this goal, 23 semi-structured interviews were first conducted with New Spiritualists. Then, according to the results of the interviews, a questionnaire was designed and distributed among 600 citizens of Tehran. Sampling was done purposefully in the qualitative section and randomly from the blocks of Tehran in the quantitative section. The interviews were analyzed by the thematic analysis method, and the quantitative data were processed through the SPSS software and various tests such as Pearson correlation and linear regression. The results indicated a significant relationship between five factors and the tendency towards new spirituality. The ethical stress, emotionalism, access to new spirituality, and experiencing suffering had respectively the strongest to the weakest direct relationships and deprivation had a reverse relationship.جامعهی ایرانی از دههی هفتاد به بعد نظارهگر ظهور معنویتگرایی جدید و رشد گرایش به آن است که در ابتدا منحصر به گروههای حاشیهای و ناراضی بود، ولی به سرعت در میان اقشار مختلف گسترش یافت. پژوهش حاضر علل و زمینههای این گرایش را در میان شهروندان تهرانی با کمک عوامل ذکرشده در رویکردهای نظری مختلف بررسی میکند. در این راستا نخست 23 مصاحبه نیمه ساختار یافته با معنویتگرایان جدید صورت پذیرفت و سپس با کمک یافتههای حاصل از تحلیل مصاحبهها، پرسشنامهای طراحیشده و در میان 600 نفر از شهروندان تهرانی توزیع گردید. نمونهگیری در بخش کیفی بهصورت هدفمند و در بخش کمی بهصورت تصادفی از میان بلوکهای شهر تهران صورت گرفت. در تحلیل مصاحبه از روش تحلیل مضمونی بهره گرفته شد و تحلیل دادههای کمی نیز با کمک نرمافزار spss و آزمونهای مختلفی چون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی انجام شد. نتایج حاصل حاکی از رابطهی معنادار پنج عامل با گرایش به معنویتگرایی جدید بود که به ترتیب تنش اخلاقی، عاطفهگرایی، دسترسی به معنویتگرایی جدید و تجربهی رنج قویترین تا ضعیفترین رابطهی مثبت (مستقیم) و محرومیت رابطهی منفی (معکوس) را نشان دادند.https://qjss.atu.ac.ir/article_9735_64c60d1d3ccbfca1191264a75ffebf2e.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162258320190220Encountering with Technology: Reflections on Theoretical Perspectives and Iranian Experiencesمواجهه با تکنولوژی: تأملی بر دیدگاه های نظری و تجارب ایرانی193230973610.22054/qjss.2018.27820.1691FAرضاهمتیاستادیار جامعه شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان0000-0003-2603-6741Journal Article20171213At the present time, technology has become an integral part of the social existence of humans and is the most important factor in the social transformation of societies. However, different societies, given their cultural capabilities, have been various responses to technology. Some societies with the proper understanding of the nature of modern technology have used it as an unimaginable opportunity for their progress. Others have contributed to the importation of technology as a contingency, and now they are struggling with many cultural implications. The main question of the article is, what is our encountering with technology, and what analyzes and solutions have been provided by our thinkers in this regard? To answer this question, at first, various views on technology were put forward and strengths and weaknesses of each of them were elaborated in detail. Then, from the historical, philosophical, social, cultural and political point of view, we tried to analyze how our society encounters with modern technology. The results showed that in addition to the paradoxical approach to the technology in our society, systematic efforts to understand the problematic of technology have not been made.در حال حاضر تکنولوژی، به جزء جداییناپذیری از هستی اجتماعی انسانها مبدل شده و مهمترین عامل دگرگونی اجتماعی جوامع است. بااینحال جوامع مختلف با توجه به قابلیت-های فرهنگی خود واکنشهای متفاوتی در قبال تکنولوژی داشتهاند. برخی با درک صحیح ماهیت و اهمیت تکنولوژی مدرن، از آن بهمثابه فرصتی بینظیر برای پیشرفت خود بهرهبرداری کردهاند و برخی دیگر بهصورت اقتضایی و نسنجیده به ورود تکنولوژی دستزده و با پیامدهای فرهنگی عدیده آن دست به گریباناند. سؤال محوری مقاله این است که مواجهه ما با تکنولوژی چگونه بوده و چه تحلیلها و چارهجوییهایی از سوی اندیشمندان ما در این خصوص ارائهشده است؟ برای پاسخ شایسته به این سؤال ابتدا دیدگاههای مختلف درباره تکنولوژی طرح و نقاط قوت و ضعف هر یک از آنها بهتفصیل مورد واکاوی قرار گرفت. سپس از منظر تاریخی، فلسفی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تلاش شد نحوه مواجهه جامعه ما با تکنولوژی مدرن تحلیل شود. نتایج نشان میدهد که در کنار برخورد دوگانه و پارادوکسیکال با تکنولوژی در جامعه ما، تلاشهای نظاممندی برای فهم پروبلماتیک تکنولوژی نیز صورت نگرفته است.https://qjss.atu.ac.ir/article_9736_a5a8c43e1402ecc6a950b71512168386.pdf