دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162112520040521Globalization and Higher Education: Global Trends in the Institution of Higher Education and The Status of Higher Education in Iranنگاهی به جهانی شدن و روندهای جهانی در تحولات آموزش عالی و وضعیت آموزش عالی ایران1415256FAنعمت اللهفاضلیدانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20040522This article is a review of some of global trends in the institution of higher education. In the introduction it discusses the problem of understanding higher education in the age of globalization and information technology. From this point of view, it seems that there are many crisis in higher education around the world. It has been argued that the real crisis is our inability to understand what is going and happening in the higher education institution. The second part of the article examines the impact of globalization of higher education focusing on computer and digital technologies. Massification and internationalization are two global trends in higher education that are discussed in the next parts of this article. The next part dedicated to the state of Iranian higher education. Here some of the problems and characters of Iranian higher education are discussed. At the end, some suggestions to develop the Iranian higher education system have been presented by the writer.این مقاله بحثی درباره روندهای اصلی تحولات آموزش عالی در پرتو فرآیندهای جهانی شدن است. در ابتدا به بحران در فهم مسائل آموزش عالی در عصر جهانی شدن اشاره شده و تلقی های دوگانه و تردید افکن ما از آموزش عالی توضیح داده شده است. در این بخش که حکم مقدمه ای برای ورود به بحث را دارد، دیدگاه ها و آرای صاحب نظران مختلف درباره وضع کنونی آموزش و چیزی که از آن به بحران در آموزش عالی، یاد می شود، بررسی شده است. بخش دوم مقاله به بررسی تحولات و روندهای تحول زا در نهاد آموزش عالی و دانشگاه ها می پردازد. بخش سوم مقاله به جهانی شدن دانشگاه و بررسی تأثیر فرآیندهای جهانی شدن، به ویژه گسترش شبکه اینترنت و شبکه های دیجیتال اختصاص داده شده است. دو بخش دیگر مقاله هر کدام یکی از روندهای جهانی در آموزش عالی شامل همگانی یا توده گیر شدن و بین المللی شدن را بررسی می نماید. بخش ششم مقاله، بررسی ای درباره وضعیت آموزش عالی ایران در عصر جهانی شدن است. در این بخش با تکیه بر تجربه نگارنده از آموزش عالی در بریتانیا، به طور مقایسه ای برخی ویژگی های آموزش عالی در ایران توضیح داده شده است. در بخش پایانی مقاله، برخی نکات که شاید رعایت آنها به بهبود وضعیت آموزش عالی کشور در شرایط کنونی کمک نماید به صورت تجویزی توصیه شده است.https://qjss.atu.ac.ir/article_5256_58e9fc88e31b3132cc69836c3c5bff0e.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162112520040521Muslim's Media Access in Comparison With Other Religions Populations...میزان دسترسی مسلمانان به رسانه ها در مقایسه با سایر ادیان43755257FAمهدیمحسنیان رادهیئت علیم دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-0016-641XJournal Article20040522The relationship between access to mass media and the societal development has been discussed in communication science literature since the 1950s. In 1958, Daniel Lerner proposed a linear cause-and-effect relationship between the mass media and societal development. Through the years the subject has stimulated intense discussion among communication researchers, especially in developing countries. In one of our previous studies, the Iranian media was studied for the period 1956-1991 and it was observed that the correlation coefficient among the elements ofLerner s discussion was more than 0.9. However, we argued that the observed correlations were not representative of a cause and effect relationship. To derive such a relation, the effect of inequality in the amount of media access and also the difference in the media content should be considered. To have a comparative media access criterion we first introduce thث Media Access Index (MAl) and its computation method. It is shown that the MAI has a high correlation coefficient (more than 0.9) with the well-known United Nations (UN) Human Development Index (HDI) in more than 167 countries. Hence, it is a reliable index to use in performing adaptive studies. Another index which has been used is the Digital Access Index (DAI) which has been recently developed by the International Telecommunication Association. In this paper, the MAI and the DAI indexes among different categorized countries are compared. The categories are based on the major religious group in each country (as representative of the religion in that country) not the geographical position of the country. However the paper is mainly concentrated on the countries with Muslim population. The comparative study shows that there is a deep inequality among different categories. Finally, based on the regression equations, the normality or abnormality of the amount of media access among the different categories is investigated.بحث درباره رابطه میان میزان دسترسی به رسانه ها و توسعه ، موضوعی است که بیش از پنجاه سال از ورود آن به ادبیات علوم ارتباطات می گذرد. نخستین بار دانیل لرنر (Daniel Lerner) رابطه ای خطی و علت و معلولی را میان وسایل ارتباط جمعی و توسعه مطرح کرد و به این ترتیب، موضوعی شکل گرفت که سال هاست یکی از مباحث پر چالش محققان علوم ارتباطات، به ویژه در کشورهای در حال توسعه است. نگارنده در یکی از تحقیقات انجام شده در ایران، نشان داد که میان عوامل مورد بحث لرنر، طی سال های ۱۹۵۶ تا ۱۹۹۱، ضرایب همبستگی ۰/۹ به بالا قابل مشاهده است. ضمن آن که تأکید شد که همبستگی های مذکور نماینده رابطه علت و معلولی نیست و برای دسترسی به روابط از آن نوع، باید به موضوع نابرابری در دسترسی به رسانه های مختلف در هر جامعه و محتوای رسانه های آن جامعه توجه کرد. مقاله در ادامه، ضمن معرفی شاخص و ملالی ابداعی MAI (شاخص دسترسی به رسانه ها) و طرز محاسبه آن، با ارائه ضریب همبستگی بیش از ۰/۹ میان شاخص ابداعی با شاخص توسعه انسانی (HDI) در ۱۶۷ کشور جهان، آن را شاخصی قابل اعتماد برای مطالعات تطبیقی معرفی کرده است. بخش اصلی مقاله حاوی مقایسه شاخص MAI و همچنین شاخص دسترسی رقومی (شاخصی معرفی شده در سال ۲۰۰۳ از سوی اتحادیه بین المللی ارتباطات راه دور) در میان کشورهای مختلف جهان، نه بر اساس حوزه جغرافیایی بلکه براساس اکثریت جمعیت دینی - با تأکید بر جمعیت های مسلمان - است و نشان می دهد که چگونه نابرابری های سنگینی در این حوزه وجود دارد. مقاله در انتها با تکیه بر معادلات رگرسیون، وضعیت نرمال یا غیرنرمال بودن میزان دسترسی به رسانه ها در جوامع مورد بررسی را دنبال کرده است.https://qjss.atu.ac.ir/article_5257_4d218a314e28242967c384359f6ce67b.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162112520040521The Relationship Between the Social Delinquency and the Degree of Religiosity of the University Studentsبررسی ارتباط میزان مذهبی بودن دانشجویان با ناهنجاریهای اجتماعی771035258FAعذراجاراللهیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20040823The main question of this research was whether there is any relationship between delinquent behavior and the religiosity of the university students. The objective was to find out the relation between social delinquency and religion. To find out the answers to the above question two randomly selected groups of students were compared. There were 117 delinqeunt students in the study group and the same number of normal students in the control group. The data to test the hypothesis were collected through a questionnaire in addition to some obserration in the field. The data were analyzed wsing SPSS, and were done, wsing SPSS, by caparison of frequencies and Percentages, the Chi-square, Cramer's V and Kendall's Taub statistics. The results show that: A: Although majority of the students were religious, howe ner we found that the normal students were more religious than the delinquent students. B: Students' social class, as control variable, did not have any effect in the above result. C: The students' opinion towards the family life was another control variable. In the semi traditional group of students the above result between dependent and independent variables was found, but this was not the case in the modern groupنخست با طرح این پرسش که آیا بین میزان مذهبی بودن دانشجویان و نابهنجاری های اجتماعی آنان رابطه ای وجود دارد، زمینه این بررسی ایجاد شد. هدف کلی تحقیق عبارت است از شناخت ارتباط میزان مذهبی بودن دانشجویان با نابهنجاری های اجتماعی آنان. برای پاسخ به پرسش تحقیقی، دو جامعه آماری در نظر گرفته شده است: الف - جامعه مورد مطالعه: ۱۱۷ نفر از دانشجویان نابهنجاری ب - جامعه مورد مقایسه : ۱۱۷ نفر از دانشجویان بهنجار. اطلاعات لازم برای آزمون فرضیه ها از دو طریق پرسشنامه مشاهده جمع آوری شده است. برای تحلیل داده ها از محاسبات آماری گوناگون، شامل مقایسه فراوانی ها، مقایسه درصدها، آزمون «کایی اسکویر» و ضرایب همبستگی و کرامر» و «تاو B کندال» استفاده شده است. نتایج این تحقیقی نشان می دهد که به رغم وجود زمینه های مذهبی در بیشتر دانشجویان، با ۹۹ درصد اطمینان می توان گفت که رفتارهای نابهنجار در میان افراد مذهبی تر کمتر مشاهده می شود. از سوی دیگر، متغیر کنترل «طبقه اجتماعی» دانشجویان تأثیری بر رابطه معنی داری که بین میزان مذهبی بودن و نوع رفتار آنان برقرار است، ندارد. متغیر کنترل «نظر به زندگی خانوادگی» مبین تأیید مجدد این رابطه معنی دار در بین دانشجویان نیمه سنتی است. اما این رابطه در گروه دانشجویان مدرن تأیید نشد.https://qjss.atu.ac.ir/article_5258_c5acb37ea014f1af7fbb73ca6d9582f4.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162112520040521A Survey of the Effect of Social and Familial Factors on the Delinquent Behavior of High School Students in Bushehr Provinceبررسی عوامل خانوادگی و اجتماعی مؤثر بر رفتار بزهکارانه دانش آموزان: مورد استان بوشهر1051355259FAمحمدزنگنهدانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20050121The aim of this article is to examine the effect of social, demographic and familial factors on delinquent behavior of high school students. In other words, we attempt to find an answer to this basic question: Why do some students commit delinquent behavior? Accordingly, the variables and hypotheses have been developed from three major theoretical perspectives, that is, strain, social control and sub-cultural theories to answer this question. In this study, the data needed to test hypotheses has been obtained throuth self-reported questionnaire and multistage stratified random sampling method from a sample of 1200 high school students in Bushehr province. The inferential statistical techniques such as T-test, on way analysis of variance, correlation coefficients (Pearson, Spearman), simple and multiple regression (stepwise method) were used in the data analysis by the SPSS. The results showed that such variables as the parents, education, student's educational state, family income, student's attachment to his/her family and school, student's piety, and student's religious background and parents control on their children had inverse and significant relation to the student's delinquent behavior with the confidence level of 95 percent. The results showed that such variables as student's attachment and friendshop with his delinquent friends, and family domain had positive and significant relation to his delinquent behavior with the confidence level of 95 percent. The results also showed tha such variables as age had no significant relation to the student's delinquent behavior on the confidence level of 95 pervent. Finally, variabels such as parent's occupational state, family structure, sex, school grade and the field of study had a significant relation to his/her delinquent behavior on the confidence level of 95 percent.هدف این مقاله، بررسی و شناخت تأثیر عوامل جمعیت شناختی، خانوادگی و اجتماعی موثر بر رفتار بزهکارانه دانش آموزان است. به عبارت دیگر، در این مقاله سعی شده است به این پرسش اساسی پاسخ داده شود که چرا بعضی از دانش آموزان مرتکب رفتار بزهکارانه می شوند؟ بر همین اساس، متغیرها و فرضیاتی از سه دیدگاه نظری عمده یعنی نظریات فشار، خرده فرهنگی و کنترل اجتماعی و جهت تبیین رفتار بزهکارانه دانش آموزان استنتاج شده اند. داده های مورد نیاز جهت آزمون این فرضیات از طریق پرسشنامه خود - گزارشی و با شیوه نمونه گیری تصادفی قشربندی شده چند مرحله ای متناسب، از یک نمونه ۱۲۰۰ نفری از دانش آموزان مقطع متوسطه استان بوشهر، جمع آوری و با استفاده از تکنیک های آمار استنباطی مانند تحلیل واریانس یک طرفه، آزمون تی، ضرایب همبستگی (ضریب همبستگی پیرسون و اسپرمن) ، رگرسیون ساده و چند متغیره ( به روش چند مرحله ای) به کمک نرم افزار SPSS مورد تحلیل آماری قرار گرفته اند. نتایج حاصله نشان داد که هر یک از متغیرهای تحصیلات والدین، درآمد خانواده، وضعیت تحصیلی، تعهدات و تعلقات خانوادگی و آموزشگاهی، میزان نظارت والدین بر فرزندان، میزان دینداری شخصی و زمینه دینی پاسخگویان دارای رابطه معکوس و معنی دار و هر یک از متغیرهای میزان دلبستگی و معاشرت با دوستان بزهکار و بعد خانوار دارای رابطه مثبت و معنی داری با اطمینان ۹۵ درصد با رفتار بزهکارانه دانش آموزان هستند. اما متغیر سن با رفتار بزهکارانه دانش اموزان در سطح اطمینان ۹۵ درصله دارای رابطه معنی داری نیست. نتایج حاصله همچنین نشان داد که هر یک از متغیرهای وضعیت اشتغال والدین، ساخت خانواده، جنس، پایه تحصیلی و رشته تحصیلی با اطمینان ۹۵ درصد دارای ارتباط معنی داری با رفتار بزهکارانه دانش اموزان هستند.https://qjss.atu.ac.ir/article_5259_7bd85968727b8743457691292af7f50f.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162112520040521Social Work in Judicial System: The Role of Social Workers in Prisonsمددکاری اجتماعی در سیستم قضایی: نقش مددکاران اجتماعی در زندان ها و مراکز اصلاح و تربیت1371515260FAانورصمدی رادهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20040321Social work with criminals and juvenile delinquents is almost a neglected area within social work education system in Iran. The graduates are not usually equipped with the knowledge base and the specific skills required for practice in Criminal Justice System. It is only a very recent activity to appoint some social work graduates in social work and counseling sections within certain Police Stations to handle the family quarrels and domestic violence cases, but the social work students are not trained to work as probation officers. This article tries to demonstrate the goal and objectives of criminal justice social work and the importance of social work and rehabilitative measures that should be taken by well-trained social workers in criminal justice system and prisons. The roles and specific activities of social workers in working with criminals and juvenile offenders have been emphasized. The required outcome-oriented social work practice and inter• disciplinary as well as intra-disciplinary collaboration skills have been mentioned, along with examples of goodpractice measures within the system, andhow-to guidelines about. helping clients to overcome their problems and achieve their expectations.مشاوره و مددکاری اجتماعی در سیستم قضایی، به ویژه کار در زندان ها و کانون های اصلاح و تربیت مستلزم کسب مهارت های حرفه ای خاصی و تجربه و دانش مبتنی بر رویکردهای نوین مددکاری است. این حوزه از آموزش مددکاری اجتماعی در کشور اساساً مورد غفلت قرار گرفته است و فقط تعداد بسیار اندکی از دانشجویان رشته های مددکاری و خدمات اجتماعی در مقطع کارشناسی در طول دوره چهار ساله آموزش بخت آن را دارند که یک یا دو ترم کارورزی عملی خود را در کانون اصلاح و تربیت سپری کنند. اخیرا نیز تعدادی از دانش آموختگان کارشناسی و کارشناسی ارشد بدون طی دوره های تخصصی لازم و کسب مهارت های ویژه، جذب واحدهای مددکاری برخی کلانتری ها می شوند و به حل و فصل اختلافات خانوادگی می پردازند که عملاً کارآیی لازم را ندارند، چرا که تکنیکها و مهارت های خاص کار در سیستم قضایی را فرا نگرفته اند. مقاله حاضر با تأکید بر اعتبار و اهمیت مددکاری و مشاوره در سیستم قضایی به طور عام و کار در زندان ها و کانون های اصلاح و تربیت و با نوجوانان بزهکار به طور خاص به شناساندن ابعاد گسترده پیچیده حرفه مددکاری در سیستم قضایی می پردازد و کالبد شکافی مددکاری در سیستم قضایی و رویکردهای نوین کار با بزهکاران و مجرمان زندانی و خانواده های آن ها را مطرح می نماید.https://qjss.atu.ac.ir/article_5260_15f4ed8a081510628b08e6ba45d95fc5.pdf